افزایش ارزش روبل روسیه در اوج تحریم ها

© Sputnik / Iliya Pitalevافزایش ارزش روبل روسیه در اوج تحریم ها
افزایش ارزش روبل روسیه در اوج تحریم ها - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.03.2022
اشتراک
بانک مرکزی روسیه و مقامات روسی در اوج تحریم ها با اقدامات مناسبی توانسته اند ارزش پول ملی این کشور را ۵۰ درصد افزایش دهند.
به گزارش اسپوتنیک، در طول سه هفته گذشته ارزش روبل روسیه، به صورت چشمگیری افزایش یافته است که عمده دلیل این امر به سیاست‌ های پولی اتخاذ شده توسط بانک مرکزی این کشور در واکنش به تحریم‌ ها بر می‌گردد.
یکی دیگر از دلایل تقویت ارزش پول ملی روسیه تصمیم هفته گذشته دولت مبنی بر درخواست از دولت‌ های "غیر دوست" برای پرداخت بهای گاز طبیعی صادراتی خود با روبل است که این امر باعث می‌شود دیگر دلار یا یورویی در قبال گاز خود دریافت نکند.
در اوایل ماه جاری، ایالات متحده و متحدانش چهار دور تحریم بی‌ سابقه‌ ای را علیه مسکو اعمال کردند که از جمله این تحریم‌ ها می‌توان به مسدود کردن ذخایر بانک مرکزی این کشور در خارج از این کشور اشاره کرد که همین امر سبب ناتوانی بانک روسیه در حمایت از پول داخلی شد و روبل به پایین‌ترین سطح خود سقوط کند.
از زمان اعلام سیاست‌ های جدید صادرات انرژی روسیه توسط رئیس جمهور ولادیمیر پوتین در روز چهارشنبه، روبل بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته است و از ۱۰۰ به ۹۰ به ازای هر دلار آمریکا رسیده است. به طور کلی، واحد پول روسیه از زمان سقوط به پایین‌ ترین سطح خود در ازای دلار یعنی ۱۵۱ در ۷ مارس بیش از ۵۰ درصد افزایش ارزش یافته است.
روبل به طور گسترده‌ ای با اقدامات تنظیم کننده پولی و بانکی این کشور تقویت شده است. طی ماه گذشته، بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را افزایش داده، مقدار دلاری را که شهروندان می‌توانند از حساب‌های بانکی به ارز خارجی برداشت کنند، محدود کرده و بانک‌ها را از فروش ارزهای خارجی به مشتریان برای شش ماه آینده منع کرده است.
علاوه بر این، به کارگزاری‌ های روسیه دستور داده شد که برای جلوگیری از خروج سرمایه، به سرمایه گذاران خارجی اجازه فروش اوراق بهادار را ندهند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала