https://spnfa.ir/20220329/آموزش-حضوری-برای-دانشجویان-در-ایران-از-14-فروردین-10546832.html
آموزش حضوری برای دانشجویان در ایران از 14 فروردین
آموزش حضوری برای دانشجویان در ایران از 14 فروردین
اسپوتنیک ایران
وزیر علوم تاکید کرد که دانشگاه ها باید از 14 فروردین آموزش حضور را شروع کنند و تسهیلات این وزارتخانه را برای دانشجویان شرح داد. 29.03.2022, اسپوتنیک ایران
2022-03-29T18:45+0430
2022-03-29T18:45+0430
2022-03-29T18:45+0430
ایران
https://cdn1.img.spnfa.ir/img/07e5/04/05/7700882_0:219:2048:1371_1920x0_80_0_0_a4d5229c7bdb24c52208c8845aea390b.jpg
به گزارش اسپوتنیک به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، محمدعلی زلفیگل، وزیر علوم ایران گفت: محوریت تحقق فرمان مقام معظم رهبری در سال جدید که به عنوان سال تولید؛ دانشبنیان و اشتغالآفرین نامگذاری شده است در وزارت علوم و بسترهای آن نیز در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری فراهم است.وی بیان داشت: در اواخر سال گذشته با دستور ریاست محترم جمهوری 110 درصد اعتبار دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تخصیص یافت و در مجموع برخی از دانشگاهها اعتبار نزدیک به این عدد را دریافت کردند. ما تلاش می کنیم با انجام برخی پرداختها در فرصت پیش رو در مجموع عدالت نسبی در دانشگاهها برقرار شود.وزیر علوم ایران خاطرنشان کرد: میزان تخصیص بودجه سال 1401 بر اساس میزان حضور دانشجویان در دانشگاه به ویژه دانشجویان مقطع کارشناسی خواهد بود و کمیتهای مرکب از معاونت آموزشی وزارت علوم، سازمان امور دانشجویان و صندوق رفاه دانشجویان؛ میزان آموزش حضوری در دانشگاهها را رصد و ارزیابی خواهند کرد.زلفیگل گفت: آموزش حضوری علاوه بر مزایایی که از لحاظ علمی و آموزشی دارد، از لحاظ ایجاد شور و نشاط در محیط دانشگاه و آموزش مهارتهای اجتماعی برای دانشجویان نیز بسیار مفید است.وزیر علوم با اشاره به اینکه در قانون بودجه 1401 ردیفها و تبصرههای خوبی برای دانشگاهها در نظر گرفته شده است، گفت: در این ردیفها منابع خوبی برای احداث خوابگاه و خرید تجهیزات آزمایشگاهی و مانند آن پیشبینی شده است که رؤسای دانشگاهها باید از این ظرفیت استفاده کنند.وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان داشت: در راستای تقویت برنامههای فناورانه در کشور که با فرمان مقام معظم رهبری در تقویت زیرساختهای دانشبنیان در کشور نیز هماهنگ است، پایه تشویقی در زمینههای پژوهشی، فناوری و فرهنگی پیشبینی شده است که پس از اخذ نظرات رؤسای دانشگاهها و نهایی شدن ابلاغ خواهد شد تا در آییننامههای استخدامی اعضای هیات علمی لحاظ شود.وی افزود: برای اعضای هیئت علمی که در زمینه فناوری ثبت اختراع، ایجاد شغل و تأسیس شرکتهای دانشبنیان فعالیت کنند، 5 پایه برای اعضای هیئت علمی که در زمینه مرجعیت علمی، نوآوری و فناوری و نمایه کردن مجلات علمی، با استنادات بسیار بالا فعالیت کنند اختصاص مییابد.وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: پنج پایه تشویقی نیز برای اعضای هیئت علمی که در زمینه دیپلماسی علمی فعالیت میکنند و دانشجوی بینالمللی دارند و یا در همایشهای بینالمللی شرکت میکنند و مقالات علمی پژوهشی با مشارکت محققان سایر کشورها منتشر میکنند، در نظر گرفته شده است.وزیر علوم به رؤسای دانشگاه توصیه کرد از ظرفیت موسسات آموزش عالی استان، مانند امکانات و تجهیزات دانشگاه پیام نور دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه فنی و حرفهای و دانشگاه جامع علمی کاربردی با همکاری و هماهنگی مسئولان دانشگاهها و با انعقاد قرارداد و پرداخت هزینه استفاده کنند تا نیازی به ایجاد فضاهای جدید و احداث ساختمان و مانند آن نباشد.زلفیگل در پایان سخنان خود با تأکید مجدد بر عزم جدی رؤسای دانشگاهها و مسئولان آموزش عالی برای تحقق فرمان مقام معظم رهبری در رابطه با شعار سال، در زمینه فراهم کردن بستر تولید دانشبنیان و کارآفرین گفت: باید ارتباطات وزارت علوم با سایر دستگاهها و نهادها بیشتر شود.قاسم عموعابدینی، معاون آموزشی وزارت علوم، در این نشست با تأکید بر ضرورت ازسرگیری آموزش حضوری در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی گفت: برای اینکه این مهم برای عموم دانشجویان فراهم شود و عموم دانشجویان بتوانند از آموزش حضوری بهرهمند شوند، تسهیلات ویژهای در نظر گرفته شده است. از جمله اینکه امکان حذف و اضافه برای دانشجویانی که به هر دلیلی امکان حضور ندارند، فراهم باشد.وی افزود: همچنین شرایطی فراهم میشود که دانشجویانی که در واحدهای خودگردان هستند، در صورت نیاز بتوانند از واحدهای دیگر دانشگاه و یا به صورت مهمان در تکدرس در شهرهای محل سکونت خود استفاده کنند.معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به اینکه تکنولوژیهای نوین مبحث آموزش را متحول کرده است، اظهار داشت: در شرایط همهگیری کرونا، علیرغم سختیهایی که داشت، ظرفیت بسیار خوبی در آموزشهای الکترونیکی ایجاد شد که باید این مزیت را در شرایط آموزش حضوری نیز حفظ و برای ارتقا آن تلاش کرد.عموعابدینی ادامه داد: ارتباط مجازی و برخط دانشجویان با اساتید در خارج از ساعات آموزشی و فراهم بودن شرایط برای بهرهمندی همه دانشجویان در نقاط مختلف کشور از آموزش اساتید برجسته از جمله مزیتهای آموزش الکترونیکی است که باید حفظ شده و استمرار داشته باشد.معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: آئیننامه جدید آموزشی تدوین شده است که ظرف روزهای آینده به دانشگاهها ابلاغ میشود و انتظار میرود همه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در تسریع اجرای آن اهتمام داشته باشند.
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rosiya Segodnya“
2022
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rosiya Segodnya“
خبرها
fa_FA
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rosiya Segodnya“
https://cdn1.img.spnfa.ir/img/07e5/04/05/7700882_0:22:2048:1558_1920x0_80_0_0_16bd40f22bf3712119fbc8fcb788ebb9.jpgاسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rosiya Segodnya“
ایران
آموزش حضوری برای دانشجویان در ایران از 14 فروردین
وزیر علوم تاکید کرد که دانشگاه ها باید از 14 فروردین آموزش حضور را شروع کنند و تسهیلات این وزارتخانه را برای دانشجویان شرح داد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، محمدعلی زلفیگل، وزیر علوم ایران گفت: محوریت تحقق فرمان مقام معظم رهبری در سال جدید که به عنوان سال تولید؛ دانشبنیان و اشتغالآفرین نامگذاری شده است در وزارت علوم و بسترهای آن نیز در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری فراهم است.
وی بیان داشت: در اواخر سال گذشته با دستور ریاست محترم جمهوری 110 درصد اعتبار دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تخصیص یافت و در مجموع برخی از دانشگاهها اعتبار نزدیک به این عدد را دریافت کردند. ما تلاش می کنیم با انجام برخی پرداختها در فرصت پیش رو در مجموع عدالت نسبی در دانشگاهها برقرار شود.
وزیر علوم ایران خاطرنشان کرد: میزان تخصیص بودجه سال 1401 بر اساس میزان حضور دانشجویان در دانشگاه به ویژه دانشجویان مقطع کارشناسی خواهد بود و کمیتهای مرکب از معاونت آموزشی وزارت علوم، سازمان امور دانشجویان و صندوق رفاه دانشجویان؛ میزان آموزش حضوری در دانشگاهها را رصد و ارزیابی خواهند کرد.
زلفیگل گفت: آموزش حضوری علاوه بر مزایایی که از لحاظ علمی و آموزشی دارد، از لحاظ ایجاد شور و نشاط در محیط دانشگاه و آموزش مهارتهای اجتماعی برای دانشجویان نیز بسیار مفید است.
وزیر علوم با اشاره به اینکه در قانون بودجه 1401 ردیفها و تبصرههای خوبی برای دانشگاهها در نظر گرفته شده است، گفت: در این ردیفها منابع خوبی برای احداث خوابگاه و خرید تجهیزات آزمایشگاهی و مانند آن پیشبینی شده است که رؤسای دانشگاهها باید از این ظرفیت استفاده کنند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان داشت: در راستای تقویت برنامههای فناورانه در کشور که با فرمان مقام معظم رهبری در تقویت زیرساختهای دانشبنیان در کشور نیز هماهنگ است، پایه تشویقی در زمینههای پژوهشی، فناوری و فرهنگی پیشبینی شده است که پس از اخذ نظرات رؤسای دانشگاهها و نهایی شدن ابلاغ خواهد شد تا در آییننامههای استخدامی اعضای هیات علمی لحاظ شود.
وی افزود: برای اعضای هیئت علمی که در زمینه فناوری ثبت اختراع، ایجاد شغل و تأسیس شرکتهای دانشبنیان فعالیت کنند، 5 پایه برای اعضای هیئت علمی که در زمینه مرجعیت علمی، نوآوری و فناوری و نمایه کردن مجلات علمی، با استنادات بسیار بالا فعالیت کنند اختصاص مییابد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: پنج پایه تشویقی نیز برای اعضای هیئت علمی که در زمینه دیپلماسی علمی فعالیت میکنند و دانشجوی بینالمللی دارند و یا در همایشهای بینالمللی شرکت میکنند و مقالات علمی پژوهشی با مشارکت محققان سایر کشورها منتشر میکنند، در نظر گرفته شده است.
وزیر علوم به رؤسای دانشگاه توصیه کرد از ظرفیت موسسات آموزش عالی استان، مانند امکانات و تجهیزات دانشگاه پیام نور دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه فنی و حرفهای و دانشگاه جامع علمی کاربردی با همکاری و هماهنگی مسئولان دانشگاهها و با انعقاد قرارداد و پرداخت هزینه استفاده کنند تا نیازی به ایجاد فضاهای جدید و احداث ساختمان و مانند آن نباشد.
زلفیگل در پایان سخنان خود با تأکید مجدد بر عزم جدی رؤسای دانشگاهها و مسئولان آموزش عالی برای تحقق فرمان مقام معظم رهبری در رابطه با شعار سال، در زمینه فراهم کردن بستر تولید دانشبنیان و کارآفرین گفت: باید ارتباطات وزارت علوم با سایر دستگاهها و نهادها بیشتر شود.
قاسم عموعابدینی، معاون آموزشی وزارت علوم، در این نشست با تأکید بر ضرورت ازسرگیری آموزش حضوری در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی گفت: برای اینکه این مهم برای عموم دانشجویان فراهم شود و عموم دانشجویان بتوانند از آموزش حضوری بهرهمند شوند، تسهیلات ویژهای در نظر گرفته شده است. از جمله اینکه امکان حذف و اضافه برای دانشجویانی که به هر دلیلی امکان حضور ندارند، فراهم باشد.
وی افزود: همچنین شرایطی فراهم میشود که دانشجویانی که در واحدهای خودگردان هستند، در صورت نیاز بتوانند از واحدهای دیگر دانشگاه و یا به صورت مهمان در تکدرس در شهرهای محل سکونت خود استفاده کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به اینکه تکنولوژیهای نوین مبحث آموزش را متحول کرده است، اظهار داشت: در شرایط همهگیری کرونا، علیرغم سختیهایی که داشت، ظرفیت بسیار خوبی در آموزشهای الکترونیکی ایجاد شد که باید این مزیت را در شرایط آموزش حضوری نیز حفظ و برای ارتقا آن تلاش کرد.
عموعابدینی ادامه داد: ارتباط مجازی و برخط دانشجویان با اساتید در خارج از ساعات آموزشی و فراهم بودن شرایط برای بهرهمندی همه دانشجویان در نقاط مختلف کشور از آموزش اساتید برجسته از جمله مزیتهای آموزش الکترونیکی است که باید حفظ شده و استمرار داشته باشد.
معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: آئیننامه جدید آموزشی تدوین شده است که ظرف روزهای آینده به دانشگاهها ابلاغ میشود و انتظار میرود همه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در تسریع اجرای آن اهتمام داشته باشند.