منیزیم چه تأثیری بر بهبود افسردگی دارد؟

© Fotolia / Dundanim افسردگی
 افسردگی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.03.2022
اشتراک
پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهند که بین پاتوژنز افسردگی و سطح فاکتور نوروتروفیک مشتق شده از مغز(BDNF) ارتباط وجود دارد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایسنا"، افسردگی ۳۵۰ میلیون انسان را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار داده و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ به دلیل ناتوانی در زندگی سالم، عامل اصلی بیماری‌ها باشد.
پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهند که بین پاتوژنز افسردگی و سطح فاکتور نوروتروفیک مشتق شده از مغز(BDNF) ارتباط وجود دارد. نتایج یک پژوهش که توسط محققان کشور انجام شده است، نشان می‌دهد که مصرف مکمل منیزیم می‌تواند وضعیت افسردگی و منیزیم سرم را در بیماران افسرده بهبود ببخشد.
در این راستا محققان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با انجام پژوهشی،‌ تاثیر مکمل یاری منیزیم بر سطح BDNFسرم و بهبود افسردگی در بیماران مبتلا به افسردگی را مورد مطالعه قرار دادند.
افسردگی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.05.2021
آیا افسردگی دلیل اصلی نارسایی کلیه است؟
این پژوهش که توسط دکتر منصور شهرکی و با همکاری منصور شکیبا، علیرضا داشی پور و مریم افشارفر انجام شده، به شیوه کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور صورت گرفت. ۴۶ مرد مبتلا به افسردگی، به دو گروه مکمل منیزیم و دارونما تقسیم شدند و به مدت هشت هفته، تحت مداخله روزانه با ۵۰۰ میلی گرم منیزیم یا دارونما قرار گرفتند.
قبل و هشت هفته پس از مداخله از افراد تست افسردگی بک برای سنجش وضعیت افسردگی و آزمایش نمونه خون برای سنجش وضعیت منیزیم و BDNF سرم انجام شد.
نتایج نشان داد که در پایان مداخله، مصرف مکمل منیزیم نمره تست افسردگی بک و منیزیم سرم را بهبود بخشید، اما بر سطح BDNFسرم تأثیری نداشت. البته بنا بر اعلام محققان پروژه، به نظر می‌رسد تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала