تهوع مسافرتی یا بیماری حرکت و جلوگیری از آن +عکس، ویدئو

© Photo / COURTESY TAP30تپ‌سی سامانه هوشمند درخواست خودرو ایرانی برای سفرهای درون‌ شهری
تپ‌سی سامانه هوشمند درخواست خودرو ایرانی برای سفرهای درون‌ شهری  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.03.2022
اشتراک
سرگیجه و حالت تهوع هنگام مسافرت از آزاردهنده‌ترین حالاتی است که می‌تواند سفری خوب را به خاطره‌ای تلخ تبدیل کند.
به گزارش اسپوتنیک، یکی از مشکلات سفر برای برخی افراد، ایجاد سرگیجه و حالت تهوع در خودرو، هواپیما یا اتوبوس و ... است که کام سفر را تلخ می‌کند. به این حالت "بیماری حرکت" می‌گویند که در مسافران هنگام سفر با خودرو، قطار، هواپیما، اتوبوس یا کشتی دیده می‌شود. معمولا برای خلاص شدن از این حالت آزاردهنده، می‌توانید کار‌هایی را انجام دهید تا این حالت به سراغ‌تان نیاید یا اگر دچار آن شُدید، بتوانید آن را کنترل کنید.
بیماری حرکت، ناگهانی و با حالت تهوع و عرق سرد آغاز می‌شود و در ادامه ممکن است به سرگیجه و تهوع بینجامد. در این حالت، مغز با دریافت سیگنال‌هایی از گوش داخلی، چشم‌ها، ماهیچه‌ها و مفاصل، احساس حرکت می‌کند در حالی که شما در یک جا نشسته‌اید و حرکتی ندارید. زمانی که این سیگنال‌ها به مغز می‌رسند، با واقعیتی که شما در آن هستید، هماهنگی ندارد و به همین دلیل دچار بیماری حرکت می‌شوید.
بیماری حرکت معمولا باعث بهم‌خوردگی معده می‌شود. بیمار احساس گیجی و عرق سرد می‌کند. فرد رنگ‌پریده شده و معمولا از سردرد شکایت دارد. در چنین فردی، حالت تهوع، استفراغ و کاهش تعادل به دنبال احساس گیجی بسیار معمول است.
در بیشتر افراد معمولا علائم حالت تهوع در سفر مدت زیادی به طول نمی‌انجامد و وقتی فرد به این شرایط عادت می‌کند، علائم از بین خواهند رفت. اما اگر علائم حالت تهوع به‌ خودی‌خود رفع نشدند، بهتر است از راهکارهایی چون موارد زیر می‌تواند موثر باشد: آرام باشید. چیزی بیابید و سعی کنید بر آن تمرکز کنید. مثلا از ۱۰۰ شروع به برعکس شمردن کنید، نفس عمیق بکشید و چشمان‌تان را ببندید. و یا اینکه به یک شیء ثابت و یا نقطه‌ای در مسیر خیره شوید. قبل از سفر معده‌تان را پر نکنید. البته خالی بودن آن هم اصلا توصیه نمی‌شود. ضمن اینکه به هیچ‌وجه الکل مصرف نکنید. هوای تازه را نفس بکشید و سیگار نکشید. از خواندن و مطالعه در این حالت پرهیز کنید.
برخی از افراد هم برای درمان حالت تهوع روش‌های خانگی و یا سنتی زیر را به‌ کار می‌برند: استفاده از زنجبیل خام و یا نعناع (بوی تسکین‌دهنده و آرامش‌بخشی دارد.)، استفاده از طب سوزنی و فشاری و همچنین داروهای پزشکی و قرص ضد تهوع و البته برای مصرف برخی موارد با پزشک مشورت شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала