کارشناس چینی: رو آوردن آرامکوی عربستان به یوان همچون "انفجار" خواهد بود

© Sputnik / Vitaly PodvitskiБитва между юанем и долларом
Битва между юанем и долларом - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.03.2022
اشتراک
ژانگ یوگی، رئیس دانشکده امور مالی و تجارت بین‌الملل در دانشگاه شانگهای اعلام کرد رو آوردن آرامکو به یوآن به جای دلار در تجارت با چین، یک "انفجار واقعی" برای بازار نفت و دارای عواقب جدی برای سیستم مالی معاصر جهان خواهد بود.
به گزارش اسپوتنیک، این کارشناس چینی عقیده خود در مقاله منتشره در نشریه Huánqiú Shíbào ابراز کرده است.
به گفته وی، پس از مطالب منتشره در رسانه‌ها مبنی بر اینکه عربستان سعودی در نظر دارد از یوان برای محاسبات در معاملات نفتی با چین استفاده کند و گفت‌وگوی روسیه و هند برای ایجاد مکانیزم پرداخت تجاری "روپیه - روبل"، افکار عمومی غرب به طور کلی به پیش بینی تضعیف هژمونی دلار در بازار جهانی نفت متمایل شده است..
یوگی معتقد است که اگر آرامکو سعودی، شرکتی با درآمد بیش از 350 میلیارد دلار، از دلار رو بر گردانده و به استفاده یوان در معاملات با چین کند، این کار بر بازار جهانی انرژی تأثیر خواهد گذاشت. این کارشناس خاطرنشان کرد: این یک انفجار واقعی خواهد بود، بنابراین چنین پیش بینی هایی در رسانه های غربی بیشتر شبیه آزمایش های از پیش آماده شده علامت دهنده است.
یوگی خاطرنشان کرد که طبق برخی مطالعات، چرخه سلطه یک کشور بر سیستم بین المللی پولی معمولاً حدود 100 سال است. او گفت: "اگر این دیدگاه درست باشد، از زمان ایجاد سیستم برتون وودز در سال 1944 با هژمونی دلار تا سقوط آن ، وقت بسیار کمی باقی مانده است."
این کارشناس یادآور شد که سیستم "دلار نفتی" به سال 1973 باز می گردد، زمانی که ایالات متحده با موفقیت دلار را در "سیستم عصبی مرکزی" اقتصاد جهان ادغام کرد و به "نیروی مسلط" در آن تبدیل شد.
به گفته یوگی، در درازمدت، ایالات متحده احتمالاً تا اواسط قرن بیست و یکم مهم ترین اقتصاد جهان نخواهد بود، که به ناچار منجر به ظهور مراکز جدید قدرت پولی خواهد شد. او نتیجه می گیرد که تا آن زمان، جهان احتمالاً یک مدل تراز ارزی سه جانبه یا حتی چندجانبه خواهد داشت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала