گزارش و تحلیل

نخست وزیر در به در شده

© AP Photo / Kirsty WigglesworthМэр Лондона Борис Джонсон
Мэр Лондона Борис Джонсон - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.03.2022
اشتراک
اگر نگاهی گذرا به تاریخ نوین انگلیس بیاندازید امکان ندارد نخست وزیری شلخته تر و ضعیف تر از بوریس جانسون پیدا کنید.
انگلیسی که زمانی به نوع لباس پوشیدن دیپلمات ها و ژست آنها معروف بود و بسیاری مردان تلاش می کردند زمان ژست گرفتن تیپ انگلیسی بزنند (تیپ فرانسوی برای خانم ها معروف است).
حال به این صفت ها لا مبالاتی به مقررات و قوانینی که حتی دولت خودش در باره کرونا وضع کرده واهانت مستقیم به ملکه انگلیس و برقراری جشن زمانی که ملکه عزادار بوده را اضافه کنید تا متوجه شوید که چه قدر انگلیس جایگاه خود در سطح بین المللی را فقط به دلیل حضور جانسون از دست داده.
فردی که بر موج عصبانیت مردم از حضور اتباع کشورهای اروپای شرقی در کشورشان و سلب کار و حقوق و مزایای خود معترض بودند سوار شد و به قدرت رسید و حالا مردم انگلیس تاوان همراهی با جانسون را از جیب خود باید پرداخت کنند.
حالا دیگر انگلیسیها وقتی وارد کشورهای اروپایی می شوند مجبور هستند در صف های عموم افراد بایستند و حق ندارند از صف ویژه اتباع اتحادیه اروپا استفاده کنند.
هنوز که هنوز است دولت انگلیس نتوانسته ساختار توزیع سوخت و قوت مردم را مدیریت کند و با سانسور اخبار مربوطه تلاش می کند سر و صداها را بخواباند.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.02.2022
انگلیس تحریم هایی را علیه پوتین و لاوروف اعمال کرد
حتی در جریان اوکراین مشاهده می کنیم انگلیس کمتری کمک را به اوکراینی ها کرده و کمترین تعداد پناهنده های اوکراینی را پذیرفته ولی دولت آقای جانسون خود را سرتیر دشمنی با روسیه معرفی می کند و علاوه بر مصادره اموال برخی روسها و بستن حساب هایشان در انگلیس از هیچ اقدام ایذایی در قبال روسیه کوتاه نمی کند تا هر چه قدر می تواند از این ماجرا سوء استفاده کند و فضای داخلی را متوجه مسایل جانبی کند.
امروزه میتوان صبت سوء استفاده کن را نیز به صفت های نخست وزیر انگلیس اضافه کرد اما شاید برای انگلیسی ها بسیار اسفبار باشد که نخست وزیر کشورشان به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس سفر کند و به شاهزاده های عرب حوزه خلیج فارس التماس کند که به وی کمک کنند.
انگلیسی که به هیچ وجه اصلا این شیخ نشین ها را قبول نداشت و به صورت تاریخی خود را پدرخوانده آنها می دانست و آنها را موظف می دانست هر دستوری که می دهد را اجرا کنند.
تصور کنید، موقعیت انگلیس امروزه به این حد رسیده که نخست وزیر این کشور برود و از شاهزاده های عرب تقاضا کند و آنها دست رد به سینه اش بزنند، یعنی به قول معروف انگلیسی ها با این گلی که کاشته اند باید سرشان را زیر زمین بگذارند و امیدوار باشند کسی آنها را نبیند.
البته شاید بتوان گفت از سویی دیگر شرایط امروز بین المللی پس از شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین، که عملا مقابله روسیه با ناتو و آمریکا به حساب می آید، از یک سو و اشتباهات استراتژیک آمریکا در قبال دیگر کشورهای جهان و تبعیت کورکورانه انگلیس از آمریکا منجر به آن شده که عربها احساس کنند فعلا ابزار قدرت دست آنها است وتا می توانند باید غربی ها را زیر پای خود ذلیل کنند.
البته برخی از این کشورها حضور نخست وزیر انگلیس برای تحقیر او و دربه در کردنش را پذیرفتند ولی امروزه حتی مثلا عربستان اعلام کرد که آقای بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا را به حضور نمی پذیرد و کار به جایی رسیده که عرب ها نه فقط جواب تلفن رئیس جمهوری آمریکا را نمی دهند بلکه حتی حاضر نیستند که وزیر خارجه این کشور را به حضور بپذیرند.
دلیل اینکه می گویم خواسته اند جانسون را تحقیر کنند این است که آنها به خوبی می دانند جانسون برای قانع کردن آنها به افزایش تولید نفت و گاز به آنها سفر کرده و اگر از قبل می خواستند به وی جواب نه بدهند از همان اول می توانستند به او بگویند اگر برای بحث این مساله سفر دارد بهتر است سفر نکند و به خود زحمت ندهد که ساک خود را کول کند و از این کشور عربی به آن کشور عربی سفر کند.
نخست وزیر بریتانیا: باید از اعتیاد به نفت و گاز روسیه خارج شد
 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.03.2022
نخست وزیر بریتانیا: باید از اعتیاد به نفت و گاز روسیه خارج شد
اما ظاهرا اینها می خواستند وی به کشورهایشان سفر کند و از او بشنوند که با چه لحنی می خواهد با آنها صحبت کند و بعد به او بگویند خیر، فعلا شماها یاد نگرفته اید لحن صحبت کردنتان با ما از این پس باید چگونه باشد.
امروزه شرایط بسیار به نفع کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است، آنها نفت خود را با قیمت های نجومی می فروشند و خزائن خود را پر پول می کنند در حالی که نه تولید آنها تغییر کرده و نه اتفاقی در زمینه عرصه انرژی درجهان رخ داده.
روسیه هم مثل سابق درحال صادرات انرژی خود می باشد و امروزه بیش از آن در آمدی که قبلا داشت را دارد.
اگر قیمت سوخت بالا رفته دلیل اش دلایل روانی بازار است و نه ماجرای عرضه و تقاضا و خواسته انگلیسی ها و امریکایی ها ازعرب ها این است که فضای روانی را تغییر دهند و کاری کنند قیمتها پایین بیاید.
همین چند ماه پیش قیمت نفت حتی منفی هم شد، آیا آمریکا یا انگلیس حتی برای احوال پرسی هم شده با کشورهای حوزه خلیج فارس تماسی داشتند ؟
با چه رویی امروزه از آنها تقاضا می کنند کاری کنند قیمت ها پایین بیاید؟
اگر مقامات غربی در کشورهای خود دچار مشکل شده اند و واهمه سرنگون شدن را دارند، مشکل خودشان است و مشکل سیاست هایخودشان است که باید تصحیح شود.
امروزه مردم انگلیس مانند مردم دیگر کشورهای اروپایی در حال پرداخت هزینه اشتباه های سیاست مداران خود می باشند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала