گزارش و تحلیل

جهان بعد از جنگ اوکراین دیگر جهان قبل آن نخواهد بود

© REUTERS / Gleb Garanichجهان بعد از جنگ اوکراین دیگر جهان قبل آن نخواهد بود
جهان بعد از جنگ اوکراین دیگر جهان قبل آن نخواهد بود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.03.2022
اشتراک
همه کارشناسان متفق القول هستند که هدف اصلی موسکو از انجام عملیات ویژه در اوکراین تصرف این کشور نبوده بلکه محقق نمودن برخی اهداف سیاسی که اگر آمریکا و ناتو قبلتر به تعهدات سیاسی خود عمل کرده بودند قطعا کار به اینجا نمی رسید.
در واقع، اگر بخواهیم خیلی نسبت به زلنسکی خوشبین باشیم، می توان گفت بی تجربگی سیاسی زلنسکی در درک معادلات سیاسی بین المللی و موقعیت اوکراین در این معادلات بین المللی منجر به ایجاد شرایطی شد که روسیه مجبور به انجام عملیات ویژه خود در این کشور می بود و راه دیگری باقی نمانده بود.
برخی حتی باور دارند زلنسکی جزو آنهایی است که روح خود را به شیطان بزرگ (آمریکا) فروخته و اوکراین جای خود دارد، چرا که اگر کوچکترین درک از افق های سیاسی جهانی داشت قطعا تلاش می کرد کار به اینجا نکشد.
حال پس از اینکه روسیه مجبور شد دست به عملیات ویژه خود در اوکراین بزند می بینیم که زلنسکی وتیم او از اینکه اوکراین نیاز ندارد به ناتو بپیوندند ویا اینکه عضو اتحادیه اروپا گردد صحبت می کند.
به قول معروف حالا که سرشان به سنگ خورده از این حرف ها می زنند، اگر همین حرف ها را یک ماه قبل زده بودند شاید کار به اینجا نمی کشید.
ژائو لیجیانگ سخنگوی وزارت خارجه چین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.03.2022
چین: آمریکا و ناتو مقصران اصلی بحران اوکراین هستند
هیاهوی رسانه ای غرب در سانسور رسانه های آزاد را نادیده بگیرید.
واقعیت امر این است که زلنسکی به خوبی متوجه شده روسیه فعلا تصمیم به استفاده از نیروها و یا حتی تسلیحات ویژه خود نگرفته و فعلا تصمیم به تصرف شهرهای بزرگ مانند کی یف و یا ... نگرفته وگرنه قطعا روند جنگ به گونه دیگری می بود و هیاهویی که رسانه های غربی راه انداخته اند گردبادی در یک فنجان بیش نیست.
واقعیت امر روی زمین چیز دیگری است و زلنسکی متوجه شده خودش و کشورش را در چه چاله ای انداخته و فعلا تلاش دارد از چاله بیرون بیاید، چاله ای که آمریکایی ها برای او و برای اوکراین کرده بودند و وی چشم هایش را بسته بود و جلوی خود را نگاه نمی کرد.
ملیون ها اوکراینی به دلیل خودداری زلنسکی از تصمیم گیری به موقع امروزه خانه و کاشانه خود را از دست داده اند و نازی های نژاد پرست قدرت را در اختیار گرفته اند و مردمان بی دفاع را سپر انسانی خود کرده اند.
کل جهان متوجه شده که وقتی کار جدی می شود نمی تواند روی آمریکا حساب باز کند و کلا منافع آمریکا در خونریزی بیشتر است وگرنه تا به حال ورود کرده بود و به دنبال راه و چاره سیاسی برای جریان اوکراین می بود.
حتی دیگر کشورهای اروپایی امروزه درباره اینکه چه قدر می توانند روی آمریکا حساب باز کنند و حتی در باره اینکه کلا چه منفعتی از همراهی با آمریکا در ناتو و یا حتی خارج از ناتو می برند تجدید نظر کرده اند.
سخنرانی اخیر رئیس جمهوری فرانسه که اظهار می داشت ناتو در شرایط مرگ مغزی قرار دارد نمونه ای از این شرایط است.
تصور اینکه پناهندگان اوکراینی در کشورهای غربی بخواهند مجددا به اوکراین برگردند، تصوری بسیار ساده می باشد، بسیاری از اینها حتی اگر هم جنگ نبود دنبال فرصتی بودند تا از شرایط اسفبار اقتصادی و فساد موجود در اوکراین فرار کنند و به جای دیگری بروند و حال که فرصت دستشان آمده تلاش خواهند کرد فرصت را از دست ندهند.
فراموش نکنید که یکی از دلایل رای دادن بخش بزرگی از مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا مهاجرت اتباع کشورهای بلوک شرق که عضو اتحادیه شده بودند، به انگلیس و تنگ کردن فضای زندگی برای مردمان انگلیس بوده.
به زودی قطعا بقیه کشورهای اروپایی دچار همین چالش ها خواهند شد و بعید به نظر می آید ماجرای حمایت مردمی از اوکراین به دلیل فضاسازی های رسانه ای بتواند روی شرایط جیب مردم کشورهای اروپای غربی تاثیر مثبت داشته باشد و دیر یا زود نژادپرستان دیگر کشورهای اروپایی نیز با حضور اینها در کشورهایشان مخالفت خواهند کرد و حتی این جریان میتواند موجبات اعتراضات مردمی و حتی تقاضاهای آنها برای خروج از اتحادیه اروپا و اخراج اوکراینی ها و دیگر اتباع کشورهای دیگر از کشورشان گردد، دقیقا مانند انگلیس.
مضاف بر همه اینها عوارض و هزینه های جریان اوکراین اول روی جیب مردم کشورهای اروپای غربی تاثیر خواهد داشت و به زودی وقتی قبض های هزینه های سوخت و انرژی جدید دستشان برسد اعتراض ها در خیابان های کشورهای غربی شروع خواهد شد و جریان می تواند حتی موجب آشوب و سرنگونی حکومت ها گردد.
خواه ناخواه جریان دوقطبی جهانی در جهان مجددا شکل گرفته و در یک سو ما مجموعه ای از کشورهای آنگلوساکسون مانند آمریکا و انگلیس و کانادا واسترالیا را مشاهده می کنیم و در جهت دیگر کشورهایی مانند روسیه و چین و ایران و آسیای میانه و حتی هند و پاکستان و برخی کشورهای آمریکای لاتین و آفریقایی.
بشار اسد در مصاحبه با اسپوتنیک: جنگ در سوریه هنوز پایان نیافته است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.03.2022
رئیس جمهور سوریه: موضوع اوکراین نقاب از چهره غرب برداشت
در کل می توان گفت کشورهایی که سالها است آمریکایی ها تک تک سراغ آنها رفته اند با هم متحد خواهند شد که بتوانند با رفتارهای قلدر معابانه آمریکا مقابله کنند.
در بسیاری از موارد ائتلاف این کشورها با هم به این دلیل نیست که یک ایدئولوژی مشترک با هم دارند بلکه به این دلیل است که منافع ملی همه آنها به دلیل رفتارهای جنون آمیز و خصمانه و سلطه گرانه و... آمریکا در خطر است و شرایط ایجاب می کند که اینها با هم همسو باشند.
در این بین حتی منافع کشورهای اتحادیه اروپا با دیگر کشورهای مخالف آمریکا بیشتر است تا با کشورهای همسو با آمریکا ولی به دلیل شرایطی که آنها را بند آمریکا کرده فعلا کج دار و مریز با آمریکا همراه شده اند ولی بعد از جریان اوکراین احتمال دارد مردم این کشورها به جناح هایی رای دهند که مخالف همراهی کشورهایشان با آمریکا هستند.
کما اینکه امروزه مشاهده می کنیم رهبران برخی کشورهای عربی که تا چند صباح پیش متحدین آمریکا به حساب می آمدند حتی حاضر نیستند جواب تلفن رئیس جمهوری آمریکا را بدهند و آمریکایی ها نخست وزیر انگلیس را مامور می کنند برود و از آنها دلجویی کند.
قطعا این جریان در دل دیگر رهبران کشورهای دیگر همسو با آمریکا ایجاد شده و امروزه همه شان در کنار مردمشان فکر می کنند که منافع کلی کشورهایشان در همسویی با آمریکا و سیاست های استعماری آن بر دیگر کشورها چیست؟
به هر حال آنچه مد نظر آمریکایی ها است این است که همه چیز مال آنها است و دیگران حق و حقوقی ندارند، آیا دیگر کشورها هم چنین چیزی را قبول دارند؟
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала