گزارش و تحلیل

حمله موشکی ایران به کردستان عراق اهداف زیادی را دنبال می کند

© Photo / IRNAحملات موشکی دوباره اسرائیل به دمشق
حملات موشکی دوباره اسرائیل به دمشق  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.03.2022
اشتراک
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران شامگاه ۲۱ اسفند ماه، دقیقاً در ساعت 1:20 بامداد ده تا چهارده فروند موشک بالستیک کوتاه برد فاتح-110 را از خاک ایران (منطقه تبریز) به سمت اهدافی در اربیل مرکز کردستان عراق شلیک کرد. این موشک ها حدود 275 کیلومتر پرواز کردند و هر کدام 500 کیلوگرم (بیش از 1100 پوند) مواد منفجره حمل کردند.
این حمله موشکی در مکانی در نزدیکی فرودگاه اربیل، جایی که آمریکایی‌ها پایگاه نظامی دارند، سقوط کرد. علاوه بر این، ساختمان جدید کنسولگری آمریکا که هنوز به بهره برداری نرسیده است و ساختمان شبکه تلویزیونی کردستان 24 نیز وجود دارد. در نتیجه، ویلایی متعلق به باز کریم، تاجر بلندپایه مرتبط با رهبران حزب دمکرات کردستان با خانواده بارزانی ویران شد. ساختمان شبکه تلویزیونی نیز آسیب دید. این حادثه تلفات جانی یا خسارت قابل توجهی نداشت، یک نفر مجروح شد.
کارشناسان علوم سیاسی و روزنامه نگاران به این فکر فرو رفتند که اهداف سیاسی این حمله موشکی ایران چیست؟ زمان حمله - ساعت 01:20 بامداد - کاملاً مصادف است با ساعت و دقیقه ترور سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی ویژه قدس که در 12 دی ماه 1399 در بغداد توسط آمریکایی ها به شهادت رسید. ایرانی ها از این بابت خشمگین بودند و بارها اعلام کردند که انتقام جویی اجتناب ناپذیر است. اما اگر گلوله باران فعلی یک اقدام انتقام جویانه بود، منطقی بود که در 3 ژانویه، سالگرد ترور ژنرال انجام شود. بنابراین بعید بود که این انتقام از شهادت سلیمانی باشد. اگرچه همه چیز امکان پذیر است، زیرا 11 مارس سالروز تولد سردار سلیمانی است.
این روایت مطرح شد که این اقدام ایرانی ها علیه ایالات متحده (پایگاه ایالات متحده، کنسولگری آمریکا در اربیل) انجام شد تا واشنگتن را وادار به واکنش تند، تا پاسخ رادیکال، که می تواند روابط تیره شده ایالات متحده و جمهوری اسلامی را تشدید کند. این به نفع مخالفان برجام است که شامل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که موشک ها را پرتاب کرده است. در واقع، در این صورت، چنین سناریویی، اگر دستاوردهای مذاکرات وین را باطل نمی کرد، در هر صورت، روند مذاکرات را کند می کرد.
سپاه پاسداران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.03.2022
بیانیه سپاه در رابطه با حملات اربیل: هرگونه شرارت پاسخ سخت و قاطع دارد
اما این اتفاق نیفتاد و نمی‌توانست اتفاق بیفتد. امروز، کاخ سفید علاقهمند به احیای برجام و حتی لغو -شاید جزئی- تحریم های ضد ایرانی، که عمدتاً مربوط به صادرات نفت ایران است. به ویژه در زمان کنونی که خود ایالات متحده به همراه اروپایی ها و بسیاری از کشورهای دیگر آغازگر اعمال تحریم های شدید علیه روسیه از جمله ممنوعیت واردات نفت روسیه بودند. نفت ایران می تواند کسری قطعی را در بازار آمریکا و در آینده نزدیک در بازار اروپا جبران کند. اخیراً یک هیئت آمریکایی نسبتاً بلندپایه از ایالات متحده از ونزوئلا بازدید کرد و در آنجا موضوع صادرات نفت ونزوئلا به ایالات متحده مورد بحث قرار گرفت.
به نوبه خود، ایران در بهترین زمان صادرات نفت خود، حدود 2 تا 2.5 میلیون بشکه نفت در روز و در بدترین حالت - حدود 0.4 - 0.5 میلیون بشکه در روز فروخت. پس از لغو تحریم ها، ایران می تواند ظرف چند ماه به صادرات نفت در سطح بهتری برسد. علاوه بر این، اکنون در ایران به دلیل تقاضای کم برای نفت تحریمی ایران، حجم قابل توجهی از آن انباشته شده است. تمام مخازن نفت پر است. بیش از 85 میلیون بشکه در تانکرهای نفتی که در ایران به عنوان انبار نفت استفاده می شود، متمرکز شده است. یعنی بدون انتظار برای احیای حجم صادرات قبل از تحریم، ایران می‌تواند بلافاصله پس از اعلام لغو تحریم‌ها، مقدار قابل توجهی از آن را البته در چارچوب مقرر به بازار بین‌المللی نفت عرضه کند. توسط اوپک البته این بدان معنا نیست که نفت ایران مستقیماً به آمریکا سرازیر شود، زیرا جمهوری خواهان در کنگره آمریکا خواستار ممنوعیت واردات نفت از ایران و ونزوئلا هستند. بله و پرزیدنت بایدن مخالف خرید نفت ایران است. اما اروپایی ها بدون شک نفت ایران را با کمال میل خواهند خرید.
البته این امر روسیه را خوشحال نمی کند. اما برای ایران که در نهایت از تحریم ها خارج شده است، جایگزینی نفت روسیه یک شانس است. تجارت، تجارت است.
برخی رسانه ها در ایران با اذعان به اینکه بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی در مواجهه با تحریم های ضدروسی آسیب اقتصادی به روسیه وارد می کند.
و حالا پس از بحث های متعدد درباره اهداف حمله ایران به کردستان عراق، به نظر می رسد رسانه های ایرانی این موضوع را روشن کرده اند. هدف حمله موشکی محوطه ای در اربیل بود که ایرانی ها معتقدند موساد، سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل از آن استفاده می کند. به گفته منابع عراقی، 9 مقام اسرائیلی در این حمله کشته شدند که دو نفر از آنها از عوامل موساد بودند.
در بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آمده است که این عملیات در پاسخ به حمله هوایی اسرائیل به دمشق پایتخت سوریه در 7 مارس انجام شد که در آن دو سرهنگ سپاه کشته شدند.
به گفته منابع دیگر، حمله به اربیل پاسخی به حمله نیروی هوایی اسرائیل بود که در 14 فوریه با پهپادهای خود به پایگاه در نزدیکی کرمانشاه در ایران حمله کرد. در نتیجه این حمله حدود 100 پهپاد ایرانی منهدم شد. به گفته منابع دیگر، چند صد پهپاد ایرانی منهدم شده است.
سعيد خطيب زاده، سخنگوي وزارت امور خارجه ایران گفت: تهديد مستقيمي از خاک عراق عليه ايران وجود دارد. این تهدیدی برای کشور ثالث نیست. متأسفانه رژیم صهیونیستی بارها از خاک عراق در داخل ایران بی ثباتی ایجاد کرده و در اقلیم کردستان نیز اقدامات ضد انقلابی توسط گروه های تروریستی این منطقه صورت گرفته است. به دولت فدرال عراق بارها هشدار داده شده و مخفیانه گفته شده است که اجازه ندهید مرزهای عراق برای همسایه شما مرزهای ناامنی بشوند. آقای خطیب زاده در پایان خاطرنشان کرد: ایران مرکز توطئه، خرابکاری و اعزام گروه های تروریستی به ایران را اعم از گروه های ضد انقلاب، گروه های تروریستی و رژیم صهیونیستی در منطقه تحمل نخواهد کرد.
وزارت خارجه آمریکا: پرتال موشک به اربیل توسط ایران علیه آمریکایی ها نبوده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.03.2022
وزارت خارجه آمریکا: پرتاب موشک به اربیل توسط ایران علیه آمریکایی ها نبوده است
ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق نیز به نوبه خود توضیح داد که اسرائیلی ها پایگاهی در کردستان عراق ایجاد کرده اند و از آنجا علیه امنیت ایران فعالیت می کنند. جمهوری اسلامی ایران نمی تواند از امنیت خود عقب نشینی کند. ما بارها به مقامات کردستان عراق هشدار داده‌ایم، اما متأسفانه این پایگاه علیه امنیت ما عمل کرد و ایران نیز به تلافی آن اقدام کرد.
سفیر ایران تاکید کرد: ما ابتدا از شما [عراقی ها] می خواهیم که از شر این اسرائیلی ها خلاص شوید. عملیات موشکی علیه صهیونیست ها بود نه آمریکایی ها یا عراقی ها.
جالب ترین موضوع چند ساعت بعد معلوم می شود. فرناز فصیحی، روزنامه نگار نیویورک تایمز، به سرعت انتشارات خود را که به نقل از یک مقام آمریکایی تایید کرده بود که پایگاه آموزشی موساد هدف حمله ایران به اربیل بوده، تکذیب کرد. خانم فصیحی گفت: "یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا سخنان یک منبع رسمی را تکذیب کرد. او گفت که دولت معتقد است ساختمانی که مورد اصابت قرار گرفته یک آپارتمان بوده و پایگاه آموزشی اسرائیلی نیست. ویلای آقا کریم را به یاد بیاورید.
رهبران عراق و کردستان عراق که نگران حمله قدرتمند ایران بودند، به جستجو پرداختند، اما نتوانستند حضور "مقر رژیم صهیونیستی" را در محل حمله موشکی پیدا کنند. مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در راس هیئتی متشکل از وزرای دفاع و کشور از اربیل بازدید کردند. الکاظمی با نچیروان بارزانی رئیس جمهور کردستان، مسعود بارزانی رهبر و مسرور بارزانی نخست وزیر کردستان برای پیگیری اوضاع دیدار کرد. هیئتی از بغداد از محل های حمله از جمله خانه های ویران شده و ساختمان تلویزیون کردستان 24 بازدید کردند.
الکاظمی پس از دیدار با رئیس جمهور کردستان گفت که این حمله یک "نگرانی عمیق" است. رئیس جمهور بارزانی درباره اظهارات سپاه پاسداران مبنی بر اینکه این حمله علیه "مراکز راهبردی اسرائیل" در اربیل بوده، وجود پایگاه اسرائیلی در منطقه را تکذیب کرد و این شایعه را "بی اساس" خواند.
بلافاصله پس از این حادثه، دولت عراق از دولت ایران خواست تا این موضوع را اثبات کند که حمله اربیل علیه مقر اسرائیل بوده است، اما تهران هیچ مدرکی ارائه نکرد.
با جمع بندی تمام آنچه گفته شد، می توان گفت که ضربه سپاه ایران، تا حدی تمام اهداف ذکر شده در بالا را دنبال می کرد. علاوه بر این، لحظه اجرای آن بسیار دقیق انتخاب شد.
وضعیت دشواری در اطراف اوکراین است، جایی که روسیه، ایالات متحده، ناتو و اتحادیه اروپا به طور فعال درگیر هستند.
وضعیت دشوار پیرامون مذاکرات وین برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام). ما باید منافع خود را پیش ببریم!
شرایط سخت در شرایط سیاسی داخلی عراق، جایی که سیاستمداران عراقی بر اساس نتایج انتخابات، خود را برای تشکیل دولت جدید بدون نفوذ ایران آماده می کنند. جلوگیری کردن!
مذاکرات وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.03.2022
گزارش و تحلیل
تاثیر حمله سپاه به اربیل بر گفتگوهای وین
شرایط سخت در تقابل ابدی ایران و اسرائیل است که آماده گسترش از سوریه به عراق است. قدرت و اراده را نشان دهید!
یعنی 10 تا 14 قطعه فاتح 110 که پنج تا هفت تن مواد منفجره به عراق آورد، اینها پیام های شرقی و محجوب ایران است:
به ایالات متحده با هشدار در مورد آسیب پذیری و ضعف این کشور در خاورمیانه؛
اسرائیل در مورد اینکه قوانین رویارویی خشونت آمیز ایران و اسرائیل تغییر کرده است و اکنون نه تنها سوریه، بلکه عراق نیز می تواند به میدان جنگ جدیدی تبدیل شود.
به عراق، با هشدار به دشمنان ایران در بحبوحه گفتگوهای حساس تشکیل دولت پس از انتخابات سراسری اکتبر که پیروزی مقتدی صدر قدرتمند را به همراه داشت، رهبر شیعه مخالف نفوذ ایران و رقیب اصلی احزاب شیعه وابسته به ایران.
مذاکره کنندگان در وین اشاره می کنند به اینکه خودداری از در نظر گرفتن منافع ایران می تواند به عواقب جدی در خاورمیانه از جمله در خلیج فارس منجر شود. بنابراین، حملات موشکی سپاه بیان متمرکزی از سیاست فعلی ایران است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала