نخست‌وزیر انگلیس: مذاکره با ایران برای آزادی نازنین زاغری ادامه دارد

© REUTERS / Julian Simmondsاخباری تایید نشده مبنی بر وخامت حال بوریس جانسون
اخباری تایید نشده مبنی بر وخامت حال بوریس جانسون - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.03.2022
اشتراک
"بوریس جانسون" نخست‌وزیر انگلیس که در امارات حضور دارد، گفت مذاکره بر سر نازنین زاغری-راتکلیف و سایر افراد دوتابعیتی در ایران ادامه دارد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، جانسون گفت: "مذاکرات با ایران بر سر آزادی نازنین زاغری-راتکلیف شهروند ایرانی-بریتانیایی تا آخرین لحظه ادامه می‌یابد". اما طبق این گزارش، وی افزود نمی‌تواند چیز بیشتری بگوید زیرا مذاکرات با ایران همچنان در جریان است.
نخست‌وزیر انگلیس در هتل "امارات پالاس" ابوظبی در پاسخ به این سوال که آیا تیم مذاکره کننده انگلیس در حال حاضر در تهران حضور دارد، گفت: درست است و مدت‌هاست که ما در حال مذاکره در تهران برای آزادی شهروندان دوتابعیتی خود هستیم.
به نوشته فارس، نازنین زاغری با پایان محکومیت ۵ ساله و در ازای آزادسازی ۵۳۰ میلیون دلار اموال بلوکه شده ایران و آزادی یک ایرانی در انگلیس احتمالا در روزهای آینده مبادله شود.
پیش‌تر، روزنامه انگلیسی "گاردین" (۱۵ فوریه/۲۶ بهمن‌ماه) به نقل از وزارت خارجه این کشور گفته بود لندن در حال بررسی گزینه‌های خود برای پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی به جمهوری اسلامی ایران است. وزیر امور خارجه انگلیس هم گفته بود که بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی کشورش به ایران یک "بدهی قانونی" است و لندن می‌خواهد آن را پرداخت کند.
ایران و انگلیس در دهه ۱۹۷۰ میلادی قراردادی برای تحویل ۱۵۰۰ تانک چیفتن و ۲۵۰ خودروی زرهی به طرف ایرانی امضا کردند. لندن، بعد از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا تحویل این تانک‌ها به ایران را متوقف کرد. حکومت شاه سابق همه مبالغ مربوط به این قرارداد را که بر اساس برخی گزارش‌ها بالغ بر یک میلیارد دلار بوده را پرداخت کرده است.
وزیر امور خارجه ایران و بریتانیا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.02.2022
مواضع ایران و انگلیس در مذاکرات برجام
دیوان داوری بین المللی یک شرکت بریتانیایی خدمات نظامی را به پرداخت ۴۰۰ میلیون پوند به دولت ایران ملزم کرده است. با این وجود، انگلیس به بهانه اینکه تحریم‌های بین‌المللی اجازه انتقال پول به ایران را نمی‌دهد، آن زمان از بازپرداخت این رقم خودداری کرد.
نازنین زاغری، شهروند دو تابعیتی ایرانی – بریتانیایی، فروردین سال ۹۵ هنگام خروج از ایران در فرودگاه بازداشت و به اتهام جاسوسی به پنج سال زندان محکوم شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала