مذاکرات عربستان با چین برای فروش نفت به "یوان"

© Fotolia / Sean K یوآن
 یوآن  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.03.2022
اشتراک
روزنامه آمریکایی " وال استریت ژورنال" در گزارشی از مذاکرات عربستان سعودی با دولت چین برای فروش نفت به چین بر اساس قیمت "یوان" - و نه دلار- خبر داده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از عصرایران، "وال استریت ژورنال" با استناد به منابع آگاه نوشت، عربستان سعودی در حال مذاکره با پکن برای فروش نفت به بزرگ ترین مصرف کننده نفت جهان بر اساس واحد پول چین یعنی "یوان" است؛ اقدامی که به نوشته این گزارش "سلطه دلار آمریکا بر بازار جهانی نفت را خدشه دار می کند و نشان دهنده تغییر دیگری در رویکرد بزرگترین صادر کننده نفت خام جهان در قبال آسیاست.
به گفته منابع آگاه، مذاکرات سعودی ها با چین بر سر قراردادهای نفتی با قیمت یوان 6 سال است که ادامه داشته است، اما امسال با افزایش نارضایتی سعودی ها از عدم اجرای تعهدات امنیتی چند دهه ای ایالات متحده برای دفاع از پادشاهی سعودی، سرعت گرفته است.
چین هرگونه ادعای آمریکا مبنی بر درخواست کمک به روسیه در اوکراین را رد می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.03.2022
چین هرگونه ادعای آمریکا مبنی بر درخواست کمک به روسیه در اوکراین را رد می کند
سعودی ها از عدم حمایت ایالات متحده از مداخله آنها در جنگ داخلی یمن و از تلاش دولت بایدن برای دستیابی به توافق با ایران بر سر برنامه هسته ای آن عصبانی هستند. مقامات سعودی گفته اند که از خروج سریع ایالات متحده از افغانستان در سال گذشته (میلادی) شوکه شده اند.
چین بیش از 25 درصد نفت صادراتی عربستان را خریداری می کند. اگر این میزان نفت به یوان قیمت گذاری شود، جایگاه ارز چین را تقویت می کند. سعودی‌ها همچنین در حال بررسی قراردادهای آتی یوآن، موسوم به "پترویوان"، در مدل قیمت‌گذاری شرکت نفت عربستان سعودی، موسوم به "آرامکو" هستند.
قیمت گذاری به "یوان" – واحد پول چین- حتی برای بخشی از حدود 6.2 میلیون بشکه نفت خام صادراتی روزانه سعودی ها به جهان، تغییری عمیق در رویکرد فروش نفت عربستان خواهد بود. هم اینک بیشتر فروش جهانی نفت - حدود 80 درصد - به دلار انجام می شود، و سعودی ها از سال 1974 و پس از اینکه با دولت نیکسون بر سر تضمین های امنیتی واشنگتن به عربستان سعودی به توافق رسیدند، نفت را منحصرا به دلار معامله می کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала