گزارش و تحلیل

۱۴۰۰ ایرانی از مرز اوکراین وارد لهستان شده

© Photo / IRNAحسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.03.2022
اشتراک
پس از آغاز عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین ایرانیان مقیم اوکراین از این کشور خارج شده و بسیاری از آنان به لهستان مراجعه کردند، همچنین جمهوری اسلامی ایران با پروازی اختصاصی ایرانیان را از لهستان به ایران منتقل کرد.
اسپوتنیک - روز گذشته نیز در تماس تلفنی جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده ارشد مذاکرات وین و دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، وزیر امور خارجه با تشریح موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین تاکید کرد: معتقدیم ضمن توجه به منشور ملل متحد، ریشه های اصلی بروز این بحران باید مورد توجه قرار گیرد، تا ثبات و امنیت‌ پایدار در این منطقه از طریق توقف جنگ و تمرکز بر راه حل سیاسی برقرار گردد.
دکتر حسین امیر عبداللهیان وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران امروز در یک گفتگوی تلفنی با وزبیگنیو رائو وزیر امور خارجه لهستان در خصوص وضعیت روابط دوجانبه، تحولات منطقه ای و بین المللی از جمله بحران اوکراین و مذاکرات وین گفتگو و تبادل نظر کردند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این گفتگوی تلفنی از تلاش های دولت لهستان برای کمک به آوارگان و پناهجویان جنگ اوکراین به ویژه برای انتقال اتباع ایرانی تشکر و قدردانی کرد.
وزیر امور خارجه لهستان نیز در این گفت و گوی تلفنی ضمن اشاره به سابقه تاریخی روابط دو کشور به ویژه میزبانی انساندوستانه مردم ایران از مهاجران لهستانی طی جنگ جهانی دوم، این روابط را برای هر دو طرف افتخار آمیز ذکر کرد و اظهار داشت:
تاکنون ۱۴۰۰ایرانی از مرز اوکراین وارد لهستان شده اند و تلاش مقامات ما در جهت کمک به آنها پس از اتفاقات ناگوار در اوکراین و ترک لهستان همراه با خاطره خوب بوده است.
حسین امیرعبداللهیان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.03.2022
جلسه ستاد ویژه اوکراین در وزارت خارجه ایران
دکتر امیر عبداللهیان نیز متقابلا وجود مجموعه ای از ذهنیت های مثبت میان مردم دو کشور را در روابط دیرینه دو دولت با اهمیت توصیف کرد و آمادگی کشورمان را برای برگزاری مراسم مشترک گرامی داشت هشتامین سالگرد میزبانی ایرانیان از اتباع لهستانی همزمان با سفر وزیر خارجه لهستان به تهران اعلام کرد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ارسال یک فروند هواپیما حامل کمک های بشردوستانه با همکاری هلال احمر و صلیب سرخ جهانی و اعلام آمادگی برای ارسال کمک های انساندوستانه به آوارگان اوکراین اظهار داشت:تیم های امدادی ایران با هماهنگی صلیب سرخ جهانی آماده هر گونه همکاری و ارائه کمک های بشردوستانه به پناهجویان در لهستان می باشند.
دکترامیر عبداللهیان موضع جمهوری اسلامی ایران را مبتنی بر خاتمه بحران اوکراین از مسیر راه حل سیاسی دانست و افزود:
ما بر مبنای اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و بدون اعمال استاندارد دوگانه ، جنگ را نه در اوکراین، نه در یمن و افغانستان و نه در هیچ جای جهان راه حل نمی دانیم.
اینترنت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.03.2022
تاثیر اوضاع اوکراین بر کاهش ظرفیت پهنای باند اینترنت در ایران
زبیگنیو رائو موضوع کریدور انسانی برای خروج زنان و کودکان و ارائه کمک های غذایی و دارویی به آوارگان از اوکراین را یک ضرورت اساسی دانست و تاکید کرد: برخی از سازمان های بین المللی از جمله صلیب سرخ جهانی تلاش می کنند یک کریدور انسانی با رعایت مسائل نظارتی ایجاد و مستقر نمایند و تاکنون لهستان پذیرای یک و نیم میلیون پناهجو از اوکراین بوده است و احتمالا این عدد به پنج میلیون نفر بالغ خواهد شد و به این جهت حمایت های بین المللی برای همسایگان اوکراین اهمیت حیاتی دارد.
وزیر امور خارجه لهستان از اعزام یک تیم امدادی جمهوری اسلامی ایران به لهستان برای کمک به پناهجویان با هماهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ورشو و بخش همکاریهای منطقه ای وزارت خارجه لهستان استقبال نمود و ابراز امیدواری کرد جامعه بین المللی کمک های بشردوستانه به اوکراین و همسایگانش را بیش از پیش افزایش دهد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала