تروئیکای اروپایی: توافق روی میز است

© Photo / IRNAنشست کمیسیون مشترک برجام در وین
نشست کمیسیون مشترک برجام در وین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.03.2022
اشتراک
سه کشور اروپایی عضو برجام در واکنش به وقفه ایجاد شده در هشتمین دور مذاکرات وین، تاکید کردند که یک توافق جامع و منصفانه روی میز و آماده نهایی شدن است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، سه کشور اروپایی عضو برجام در واکنش به وقفه ایجاد شده در هشتمین دور مذاکرات وین، ضمن ابراز تاسف از این وقفه، تاکید کردند که توافق روی میز و آماده نهایی شدن است.
مذاکره‌ کنندگان انگلیس، آلمان و فرانسه اعلام کردند: ناامید کننده است که هماهنگ‌ کننده اتحادیه اروپا مجبور شد در مذاکرات وین وقفه ایجاد کند. یک توافق منصفانه و جامع روی میز آماده است تا به نتیجه برسد و به همین دلیل است که مذاکره‌ کنندگان سه کشور اروپایی هفته گذشته وین را ترک کردند، کار آن‌ها در حال به نتیجه رسیدن است.
آنها افزودند: درک ما این است که ایران و آمریکا برای حل و فصل مسائل دوجانبه نهایی سخت کار کرده‌اند و به همین دلیل آماده هستیم که این توافق را اکنون نهایی کنیم.
تروئیکای اروپایی در ادامه بدون اشاره به عامل اصلی وضعیت موجود یعنی آمریکا که به دلیل خروج یکجانبه از برجام و اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران و سپس طرح درخواست‌های غیرمنطقی در طول مذاکرات، دستیابی به توافق را با کندی و پیچیدگی‌های جدی مواجه کرده و همچنین بدون پرداختن به عدم پایبندی خود به تعهدات برجامی، اعلام کردند "هیچ کس نباید به دنبال سوءاستفاده از مذاکرات برای اخذ تضمین‌های جدا از برجام باشد. این (مسئله) خطر فروپاشی توافق را به همراه دارد و مردم ایران را از لغو تحریم‌ها و جامعه بین‌المللی را از اطمینان لازم در مورد برنامه هسته‌ای ایران محروم می‌کند."
رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا آماده مذاکره با ایران است  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.03.2022
بورل: مذاکرات هسته ایران به یک وقفه نیاز دارد
"جوزپ بورل" مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز (جمعه) در توئیتی اعلام کرد به دلیل عوامل خارجی به وقفه در گفت‌وگوهای وین نیاز است. وی افزود: "متن نهایی اساسا آماده و روی میز است. به‌عنوان هماهنگ‌کننده، من به همراه تیمم به ارتباط با همه اعضای برجام و ایالات متحده برای غلبه بر وضعیت فعلی و نهایی کردن توافق ادامه خواهم داد". بعد از اعلام این وقفه، "انریکه مورا" معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده گفت‌وگوهای وین هم در اظهارنظری، ابراز امیدواری کرد مذاکرات وین برای حصول نتیجه به زودی از سر گرفته شود.
"سعید خطیب‌زاده" سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این توئیت بورل اعلام کرد: وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه ساز حل موضوعات باقیمانده و بازگشت نهایی باشد. دستیابی به موفقیت در گفت‌وگوها تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی بر اراده مشترک ما به منظور حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت.
گفتنی است تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران به ریاست علی باقری مذاکره کننده ارشد در این مدت با عزمی جزم به منظور حصول توافقی خوب و قوی در بردارنده خطوط قرمز و تامین کننده حقوق ملت ایران، در وین حضور داشت و در این مدت نیز وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی رایزنی‌هایی را با طرف‌های مرتبط و به ویژه جوزپ بورل صورت داد که آخرین گفت‌وگو در این زمینه پنجشنبه انجام شد. وزیر امور خارجه خطاب به مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه برخی مباحث که مرتبط با قهرمانان ملی ما است قابل مذاکره نیست، تصریح کرد: طرح برخی درخواست‌های جدید از سوی آمریکا هیچگونه توجیه منطقی ندارد
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала