گزارش و تحلیل

نظامی شاعر ایرانی

© Photo / IRNAنظامی گنجوی
نظامی گنجوی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.03.2022
اشتراک
روز ۲۱ اسفند در تقویم رسمی ایران روز بزرگداشت جمال‌الدین ابومحمّد الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤیَّد متخلص به نظامی گنجوی حکیم پارسی گوی و شاعر ایرانی است.
اسپوتنیک - مشهور ترین و بی نظیر ترین اثر حکیم نظامی پنج گنج که شامل پنج مثنوی مخزن الاسرار، لیلی و مجنون، هفت پیکر، اسکندر نامه و خسرو و شیرین است.
این شاعر پارسی مهارت بالایی در خلق داستان های عاشقانه و اساطیری دارد که مفاهیم عمیقی در آن نهفته است.
منظومه لیلی و مجنون نظامی به زبان ‌های گوناگونی مانند آلمانی، فرانسوی، انگلیسی، روسی، ژاپنی و ارمنی ترجمه شده‌، همچنین مصور سازی آثار نظامی نیز پیشینه ای عمیق در تاریخ هنر ایران دارد.
یکی از پنج گنج مصور نظامی نیز در لندن و بسیاری از نمونه های مصور این اثر در موزه های سراسر جهان قرار دارد.
تیراندازی در مرز جمهوری آذربایجان و ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.11.2021
همایش بین المللی نظامی گنجوی کار خود را در باکو آغاز کرد
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران آقای دکتر محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بزرگداشت حکیم نظامی گفت:
در مراسم امروز از سراسر ایران زمین مهمانان ارزشمندی داریم، همچنین سفرای مقیم تهران نیز برای بزرگداشت حکیم نظامی شاعر پارسی حضور به هم رساندند.
بهانه این نشست حکیم بزرگ ایرانی، حکیم نظامی است، مفاخر بزرگ ایرانی هر کدام سرمایه ای بزرگ برای حوزه هویتی ما در عصر حاضر هستند و ما چه خوشبختیم که اندیشمندان بزرگ و کمال اندیشی در سراسر تاریخ پرشکوه ایران زمین فراوان در دسترس ما هستند.
حکیم نظامی بزرگ از مفاخر همیشگی ایرانیان است؛ ایران در حوزه‌ های تمدنی، جغرافیایی و فرهنگی با مرز ها و خط کشی‌های سیاسی از هم جدا نمی‌شود، ما به حکیم نظامی به عنوان یکی از مولفه‌ های وحدت جوامع پارسی زبان و جغرافیای ایران نگاه می‌کنیم حکیم نظامی برای همگرایی است نه واگرایی.
حکیم نظامی یکی از محور های وحدت آفرین برای همه کسانی است که به تعالی فکر و اندیشه نگاه می‌کنند.
وی افزود:
از ابتدای شکل گیری دولت مردمی یکی از برنامه های اصلی توجه و احیای مفاخر بزرگ این سرزمین بود.
این نشست سر آغاز یک هفته همایش‌ های متعدد است که نشانگر قدرت وحدت آفرینی حکمای بزرگ ایران زمین است.
بنده پیام رئیس‌ جمهور محترم را برای این روز عظیم اعلام می کنم:
"همه عالم تن است و ایران دل
نیست گوینده زین قیاس خجل
نگاه ویژه اسپوتنیک
 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.12.2020
یک شاعر و یک نویسنده ایرانی نامزد جایزه قلم آمریکا شدند + عکس
ادبیات در تعالی جوامع بشری نقشی پیشرو داشته و معماری واژگان و جملات بر پایه نظم و نثر بر اساس روح فرهنگ حاکم بر جامعه ایرانی که از سرچشمه فضایل انسانی و معارف توحیدی سیراب است بزرگترین خدمت شعرای متعهد تاریخ ایران بوده است.
برجسته سازی صفات اخلاقی و دمیدن روح پایداری و مقاومت در عرصه‌ های مختلف زندگی بر پایه کرامت انسانی و اخلاقی از ویژگی‌ های بارز شاعران نامی فارسی‌ زبان است.
زبان فارسی و اندیشه ایرانی اسلامی جوهره ی ایران بزرگی است که جان آن با یکتایی و دانایی سرشته شده است؛ زبانی سرشار از تخیل و اندیشه که نه تنها بر گذشته ایران پرتو افکنی می‌کند که بر امروز و فردای ما نیز نور می تاباند و رازگشایی می کند.
زبان فارسی در کنار دین اسلام، تاریخ و جغرافیا یکی از ارکان اصلی هویت ملی ایرانیان و بخشی از فرهنگ و تمدن جهان اسلام است که نقشی تمدن‌ ساز به ویژه در خلق بستر های ایران فرهنگی ایفا کرده و جایگاه خود را از مجموعه‌ ای از نشانگان و واژگان فراتر برده است.
در این میان بی گمان شعر یکی از عناصر تداوم بخش حیات زبان فارسی در جامعه ایران است و پیوند آن با هویت دینی ما ناگسستنی است، همچنین که نخستین بار کلام وحی به زبان فارسی ترجمه شد.
حکیم نظامی یکی از استوانه‌ های استوار فرهنگ و ادب فارسی از قله‌ های رفیع اندیشه و هنر اسلامی است که آثارش سرشار از اشاره به تاریخ و اساطیر، فرهنگ و هنر است.
نظامی شاعری ایراندوست است که شعرش به زبان افسانه و روایت های دل انگیز، حقایق بزرگ و اندرز های سترک را به مخاطبان خود هدیه می دهد سخنرانی که دعوت به یگانگی می‌کند و ما را از دلبستگی‌ های دروغین می‌رهاند و به فضای معرفتی رهنمون می سازد از این منظر شعر نظامی کانون تولید فضیلت، معنویت و عدالت است و آموزه‌ های آن اکسیر جان بخشی است که همچنان برای انسان امروز تازگی دارد.
حکیم نظامی مجرای ارتباط فارسی‌ زبانان از سراسر جهان است و نفرت پراکنی ها بر آن تاثیر ندارد.
پوران فرخ زاد نویسنده و شاعر ایرانی درگذشت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.12.2016
پوران فرخ زاد نویسنده و شاعر ایرانی درگذشت
امیدوارم با همت و پشتکار همه نهاد های علمی، فرهنگی و پژوهشی و با عزم راسخ دولت مردمی که در تلاش است تا مقام ارجمند فرزانگان دین مدار و پاک نهاد این مرز و بوم را ارج گذارد و نسبت به معرفی آنها به طبقات مختلف جامعه به ویژه جوانان همت گمارد زمینه ها و فرصت های تازه پدید آید تا اندیشه های این مشاهیر را به زبانی روز آمد ارائه کنیم و به این مهم دست یابیم."
در این برنامه مجسمه حکیم نظامی اثر استاد نادر قشقایی نیز رونمایی شد، همچنین بختیاری خوانی خسرو و شیرین و دیگر برنامه های سنتی ایران با بهره گیری از آثار حکیم نظامی نیز در ادامه ی برنامه اجرا شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала