برداشت هلیوم از بزرگترین میدان گازی جهان در ایران در دستور کار قرار گرفت

© IRNAفاز ۱۱ پارس جنوبی
فاز ۱۱ پارس جنوبی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.03.2022
اشتراک
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان این که امیدوار هستیم تا زمستان ۱۴۰۱ فاز ۱۱ پارس جنوبی به بهره‌برداری برسد گفت: این میدان بیشترین گاز هلیوم در جهان را دارد و بنا داریم در سال ۱۴۰۱ کار در زمینه استخراج گاز هلیوم از این میدان را آغاز کنیم.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم، محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: گاز هلیوم در دنیا کمیاب است و مصارف ویژه‌ای دارد. میدانی که دارنده بیشترین گاز هلیوم در جهان است، پارس جنوبی است و بنا داریم در سال 1401 کار در زمینه استخراج گاز هلیوم که برای اولین بار صورت می‌گیرد را آغاز کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در خصوص آخرین عملکرد شرکت ملی نفت گفت: اولین اقدام دولت این بود که 40 درصد صادرات نفت خام و میعانات گازی افزایش پیدا کرد و درآمدهای آن نیز برمی‌گشت. بیش از این نفت خریداری می‌شد اما در دولت سیزدهم نفت می‌فروختیم. در حال حاضر درآمدهای در نظر گرفته شده در بودجه محقق شده است و بیش از آن نیز خواهد شد. این موضوع مربوط به تفاوت در دو تفکر و اراده است.
گاز طبیعی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.09.2021
حدود ۷۰ درصد گاز مصرفی ایران از پارس جنوبی تامین می‌شود
وی با اشاره به اینکه اقدام دیگر تامین سوخت زمستانی کشور بود، گفت: در سال‌های اخیر ناترازی شدید گازی داشتیم. اگر به همین شکل ادامه دهیم و نتوانیم سرمایه‌گذاری در این زمینه انجام دهیم ممکن است، برای تامین گاز دچار مشکل شویم. برای اولین بار در طول تاریخ تولید از میدان مشترک پارس جنوبی به بیش از 700 میلیون متر مکعب رسید و حداکثر تولید را در تمامی نقاط کشور را در دستور کار قرار دادیم. این موضوع یک اقدام بسیار ارزشمند بود.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه اولویت ما براساس قوانین بالادستی سرمایه‌گذاری در میادین مشترک است، گفت: در روزهای ابتدایی دولت تلاش زیادی صورت گرفته است و امیدوار هستیم تا زمستان 1401 فاز 11 پارس جنوبی به بهره‌برداری برسد. دولت گذشته عموما قراردادهای منعقد شده را حذف می‌کرد. دولت یک قرارداد یک شرکت بین‌المللی در خصوص میدان آزادگان جنوبی که میدان مشترک با کشور عراق است را به صورت یک طرفه و به بهانه بستن قرارداد با یک شرکت بین‌المللی دیگر در بحث برجام، لغو کرد. امروز قراردادی در این زمینه با یک شرکت داخلی امضا شده و پیشرفت بسیار زیادی در این میدان صورت گرفته است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала