آیا طرفین در باره برجام به توافق خواهند رسید؟

© AFP 2023 / JOE KLAMARAustrian police officers stand guard near the entrance of the Grand Hotel in Vienna on April 6, 2021, where diplomats of the EU, China, Russia and Iran will hold talks.
Austrian police officers stand guard near the entrance of the Grand Hotel in Vienna on April 6, 2021, where diplomats of the EU, China, Russia and Iran will hold talks.  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.03.2022
اشتراک
نماینده رسمی وزارت امور خارجه فرانسه: پنجره فرصت توافق هسته ای ایران بسته می شود.
به گزارش اسپوتنیک، نماینده رسمی وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد که "ما به توافق بسیار نزدیک هستیم، اما پنجره فرصت‌ها در حال بسته شدن است. ضروری است تا زمانی که هنوز وقت وجود دارد، توافق حاصل شود، به ویژه قبل از اینکه پیشرفت در توسعه برنامه هسته ای، برجام را در زمینه عدم اشاعه هسته ای بی معنی کند".
نماینده وزارت خارجه فرانسه گفت: "ما نگران خطراتی هستیم که تاخیر اضافی ممکن است بر امکان انعقاد چنین توافقی تأثیر بگذارد. ما و شرکای خود از همه طرف ها می خواهیم که رویکردی مسئولانه داشته باشند و تصمیمات لازم را برای انعقاد این توافق اتخاذ کنند".
در وین، دور هشتم مذاکرات برای بازگرداندن برجام به شکل اولیه و بازگرداندن آمریکا به این توافق چندجانبه در حال انجام است. این کار در چارچوب رایزنی‌های کمیسیون مشترک ایران و پنج کشور (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه)، رایزنی‌های جداگانه با آمریکا بدون مشارکت جمهوری اسلامی در قالب سه کارگروه انجام می‌شود.
بیانیه کشورهای اروپایی در شورای حکام درباره توافق برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.03.2022
بیانیه کشورهای اروپایی در شورای حکام درباره توافق برجام
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.
از ماه آوریل سال 2021، مذاکراتی در وین بین ایران و اعضای گروه "پنج" (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) در مورد احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران در جریان است.
طرفین در مورد لغو تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، انجام تعهدات خود در حوزه هسته ای و بازگشت ایالات متحده به برجام بحث می کنند. نمایندگان کشورهای طرف قرارداد نیز بدون مشارکت ایران رایزنی های جداگانه ای با فرستادگان آمریکایی انجام می دهند.
در نشست‌ های وین، چشم‌انداز بازگشت کامل به انطباق با مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مورد بحث قرار گرفت. این توافقنامه توسط "پنج" عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان با ایران در سال ۲۰۱۵ به منظور عبور از بحران برنامه هسته ای این کشور امضا شد. دونالد ترامپ رئیس جمهور قبلی آمریکا در سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت از برجام خارج شود. جو بایدن، رئیس کنونی دولت آمریکا، بارها آمادگی خود را برای بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای با تهران اعلام کرده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала