نقش میانجیگری قطر در معادلات آمریکا و ایران

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / نقش میانجیگری قطر در معادلات آمریکا و ایران
نقش میانجیگری قطر در معادلات آمریکا و ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.03.2022
اشتراک
فایننشال تایمز ادعا کرد: قطر در حال میانجی‌ گری میان ایران و آمریکا در رابطه با مذاکرات وین است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از فایننشال تایمز، منابع مطلع مدعی شده اند که قطر بنا به درخواست تهران و واشنگتن نقش خود را به‌ عنوان میانجی میان دو کشور تشدید کرده است و مذاکرات در پایتخت اتریش را تکمیل می‌ کند تا میان این دشمنان قدیمی اعتمادسازی کند.
بنابر این گزارش، پس از یازده ماه مذاکره میان ایران و سایر طرف‌ های برجام، با حضور غیرمستقیم آمریکا در رایزنی‌ها، دوحه پیام‌ هایی را میان بازیگران اصلی رد و بدل و برای رفع نگرانی‌ های ایران تلاش کرده است، از جمله موضوع مربوط به درخواست تهران در خصوص ارائه تضمین از سوی دولت بایدن مبنی بر اینکه هیچ دولت آینده‌ای در ایالات متحده نمی‌تواند به‌ طور یکجانبه از توافق خارج شود. همانند دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا که در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ ای کناره‌ گیری کرد.
فایننشال تایمز در ادامه به نقل از یک دیپلمات مطلع از مذاکرات مدعی شد: مقامات قطری همچنین برای تسهیل گفتگوی مستقیم‌ میان تهران و واشنگتن در صورت حصول توافق، تلاش کرده‌اند تا اطمینان حاصل شود که هر گونه موضوع باقی مانده، همچون تبادل زندانیان و رفع تحریم‌ های مضاعف در آینده قابل بررسی خواهد بود.
این دیپلمات افزود: هر دو طرف به توافق نیاز دارند و تمایل نیز در هر دو طرف وجود دارد اما بزرگترین مشکل، اعتماد است. هر کدام فکر می‌کنند که طرف مقابل آن را نمی‌ خواهد اما این صحیح نیست.
همچنین یک مقام ارشد آمریکایی در این باره گفت: قطر به میزان بسیار زیادی در حمایت از تلاش‌ها برای ازسرگیری اجرای کامل برجام موثر بوده است.
میخائیل اولیانوف نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.03.2022
اولیانوف: شورای حکام امروز به مباحث مربوط به ایران می‌ پردازد
روزنامه فایننشال تایمز به نقل از منبع دیپلماتیک خود نوشت که هم ایران و هم آمریکا مایلند در صورت حصول یک توافق به مذاکرات خود ادامه دهند.
این دیپلمات افزود: بزرگترین اشتباه در رابطه با توافق ۲۰۱۵ این بود که گفتگوها پس از امضای توافق متوقف شد. در ابتدا هیچ یک از طرف‌ ها به یکدیگر اعتماد نداشتند و نیازمند نشانه‌ هایی از حسن نیت بودند اما در حال حاضر تحرکات مثبتی وجود دارد.
به ادعای او اکنون ایرانی‌ ها بایدن را فردی می‌ دانند که می‌ توانند با او مذاکره کنند.
فایننشال تایمز با بیان این ادعا که “وزیر امورخارجه قطر هفته گذشته به درخواست واشنگتن با همتای ایرانی خود درباره موضوعات باقی‌ مانده در وین گفتگو کرده بود” نوشت: مقامات ایرانی می‌گویند که مسائل باقی‌ مانده شامل تضمین عدم خروج دوباره از توافق از سوی واشنگتن و به‌ علاوه اینکه چه تحریم‌ هایی باید برداشته شود، است.
به نوشته فایننشال تایمز، این دیپلمات مطلع از گفتگوهای قطر ادعا کرد: تهران ابتدا خواهان این بود که اختلافاتش با آمریکا در توافقی برای احیای برجام به صورت جمعی در نظر گرفته شود اما پیام اروپایی‌ها، قطری‌ ها و دیگر میانجی‌ گران مبنی بر این بود که “این بسیار دشوار خواهد بود. (بهتر است) ابتدا بر سر برجام که هر دو طرف به آن نیاز فوری دارند، توافق کنند و موضوعات دیگر را برای گفتگوهای جداگانه نگه دارند یا به گفتگوها درباره سایر موضوعات همانند تحریم‌ های دیگر، پس از امضای توافق ادامه دهند”.
هر چند کارشناسان می‌گویند که تقریبا غیرممکن است بایدن بتواند در خصوص عدم خروج مجدد از توافق با ایران در دولت‌های بعدی آمریکا تضمین ارائه دهد.
این دیپلمات همچنین گفت: نگرانی ایرانی‌ ها بدون دریافت تضمین این است که آنها باید آماده باشند که دو سال دیگر رئیس جمهور آمریکا توافق را کنار بگذارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала