تأثیر ازسرگیری صادرات ایران بر قیمت نفت

© Depositphotos.com / Maxxyustasآیا ایران برای روزه نفتی آماده است؟
آیا ایران برای روزه نفتی آماده است؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.03.2022
اشتراک
بازار نگران تحولات پیرامون مذاکرات هسته‌ای است که به نتیجه رسیدن آن راه را برای بازگشت صادرات نفت ایران هموار می کند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایسنا"، واردکنندگان نفت آسیا بازگشت زودهنگام عرضه ایران را در بحبوحه جنگ روسیه و اوکراین تنها راه برای مهار افزایش قیمتها می دانند که مانع از نابودی تقاضا شده و احیای اقتصادی منطقه ای شکننده از پاندمی کووید ۱۹ را از گزند ایمن نگه می دارد.
تهران با عرضه محموله‌های کمتر به شرکتهای بازرگانی چین و نگه داشتن بشکه‌های نفت برای فروش مستقیم آنها پس از رفع تحریمها، سیگنالهای قوی درباره بازگشت خود به بازار ارسال کرده است.
لیم جیت یانگ، مشاوره بازارهای نفت "اس اند پی گلوبال کامادیتی اینسایتس" در این باره گفت: "خریداران آسیایی امیدوارند بازگشت سریع نفت ایران قیمتها را در بحبوحه رشد تنشهای ژئوپلیتیکی و پایبندی تولیدکنندگان اوپک پلاس به افزایش تدریجی عرضه و افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز، کاهش دهد.
روسیه حق دارد پمپاژ گاز از طریق نورد استریم-1 را ممنوع کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.03.2022
روسیه حق دارد پمپاژ گاز از طریق نورد استریم-1 را ممنوع کند
بر این باوریم توافق میان آمریکا و ایران می تواند بزودی حاصل شود. فرض ما بر این است که بازگشت کامل به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ تعلیق کامل تحریمها را به دنبال خواهد داشت و تولید ایران را تا اوت به میزان ۷۵۰ هزار بشکه در روز و صادرات از ذخایر را ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می دهد".
قیمت نفت تحت تاثیر خبر مذاکرات دولت بایدن با متحدان اروپایی برای ممنوعیت واردات نفت روسیه در زمان گشایش معاملات دوشنبه، افزایش چشمگیری داشت و نفت برنت ماه آتی بازار ICE به ۱۳۹ دلار و ۱۳ سنت در هر بشکه صعود کرد در حالی که بهای نفت ماه آتی نایمکس با ۱۴ دلار و ۸۲ سنت افزایش، به ۱۳۰ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه رسید.
دو منبع بازرگانی چینی ۲۸ فوریه به پلاتس گفتند: شرکت ملی نفت ایران محموله‌های کمتری به شرکتهای بازرگانی چینی می فروشد.
در حال حاضر چین محموله‌های نفت ایران را تحت عنوان گریدهای نفتی دیگر مانند مالزی بِلند، عمان و آپرزاکوم وارد می کند. پالایشگاههای خصوصی در شرق استان شاندونگ تقریبا همه این محموله‌های نفت را که به ۲۲.۸ میلیون تن معادل ۴۵۸ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۱ بالغ شدند و همچنین ۲.۲۷۵ میلیون تن را در ژانویه خریداری کردند.
از سرگیری صادرات فلفل دلمه ای به روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.03.2022
از سرگیری صادرات فلفل دلمه ای به روسیه
اگرچه وابستگی آسیا به نفت روسیه بالا نیست اما تحلیلگران می‌گویند افزایش قیمتها و تلاش جهانی برای خرید نفت غیرروسی با وجود این که نفت روسیه هنوز هدف تحریمها قرار نگرفته است، ممکن است عرضه موجود را محدود کند.
طبق آمار اس اند پی گلوبال، آسیا در سال ۲۰۲۱ حدود ۱.۶ میلیون بشکه در روز نفت روسیه را وارد کرد که کمتر از پنج درصد واردات این منطقه بود. عمده نفت روسیه توسط چین خریداری شد و نیمی از حجم آن از طریق خط لوله وارد شد.
بر اساس گزارش پلاتس، به گفته لیم جیت یانگ، تاثیر مستقیم اختلال صادرات نفت روسیه بر آسیا در مقایسه با اروپا که ۲.۷ میلیون بشکه در روز نفت روسیه را وارد می‌کند، قابل توجه نخواهد بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала