متن اصلی توافقنامه احتمالی آماده شده اما اختلاف وجود دارد

© Photo / IRNA / (cropped image)متن اصلی توافقنامه احتمالی آماده شده اما اختلاف وجود دارد
متن اصلی توافقنامه احتمالی آماده شده اما اختلاف وجود دارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.03.2022
اشتراک
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران اذعان کرد: باوجود اینکه متن اصلی توافقنامه احتمالی آماده شده است اما سر یکی دو موضوع هنوز اختلاف نظر وجود دارد و تا زمانی که این موضوعات حل نشود ایران آمادگی برای امضای هیچ توافقنامه‌ ای را نخواهد داشت.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، ابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، با اشاره به آخرین خبرها از مذاکرات وین گفت: مذاکرات فعلی در وین چند مبنا و موضوع باقی‌ مانده دارد.
وی افزود: مبنای اول این است که آمریکایی‌ها چه اقداماتی را باید انجام دهند تا مجدداً بتوانند در جایگاه سابق خود به‌ عنوان عضو برجام مطرح باشند، در همین راستا خواسته اساسی ایران در این مرحله لغو تحریم‌ ها و امکان ایجاد همکاری‌ های بین‌ المللی بر اساس پاراگراف ۲۹ توافقنامه برجام است.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، با اشاره به اظهارات روز گذشته وزیر امور خارجه روسیه مبنی بر دریافت تضمین از آمریکا خاطرنشان کرد: نکته‌ای که اخیراً طرف روس مطرح کرده مطالبه‌ ای است که روسیه از آمریکا دارد و ایران در این زمینه درخواستی مطرح نکرده است و در حقیقت موضوعی است که باید روسیه و آمریکا بین خودشان حل‌ و فصل کنند چرا که مرتبط با مناسبات دو‌جانبه‌ ای است که امروز بین این دو کشور در اوکراین در جریان است.
وزارت خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.03.2022
تحریم های ضد روسیه نباید در اجرای برجام تداخل ایجاد کند
عمویی گفت: ایران نهایت تلاش خود را کرده است تا مذاکرات وین از مناسباتی که در اوراسیا، شرق اروپا و تحولات اوکراین در جریان است دور کند و از این جهت آمریکایی‌ ها باید بتوانند همه طرف‌ ها را به نیت‌ های خودشان راضی کنند.
وی ادامه داد: واقعیت این است امروز نگرانی نسبت به اجرای تعهدات آمریکا یک نگرانی فراتر از ایران است و کشورهای مختلفی نگران این هستند که آیا در صورت احیای برجام آمریکایی‌ ها به تعهدات خود ذیل این توافقنامه عمل خواهند کرد یا خیر، در همین راستا نیز خواسته ایران برای گرفتن تضمین مطالبه‌ ای منطقی است و از این بابت جمهوری اسلامی بر گرفتن تضمین برای اجرای پایدار برجام اصرار و تأکید دارد.
عمویی تأکید کرد: با وجود اینکه متن اصلی توافقنامه احتمالی آماده شده است اما سر یکی دو موضوع هنوز اختلاف نظر وجود دارد و تا زمانی که این موضوعات حل نشود ایران آمادگی برای امضای هیچ توافقنامه‌ ای را نخواهد داشت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала