گزارش و تحلیل

سود جویانی آماده برای همه فصول

© Flickr / Vladimir Yaitskiyپرچم اوکراین
پرچم اوکراین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.03.2022
اشتراک
هفته گذشته برخی رسانه های وابسته به غرب تلاش کردند ایرانی ها را تشویق کنند برای حمایت از اوکراین مقابل سفارت این کشور در تهران جمع شوند.
نهایتا هم پس از تلاش های فراوان آنها توانستند حدود هفت هشت نفر را جلوی سفارت اوکراین جمع کنند.
بعد تیتر زدند تجمع میلیونی در حمایت از اوکراین!
حال کاری به این ماجرا ندارم.
چون اصل موضوع مقاله چیز دیگری است.
روز گذشته به مناسبتی چند دیپلمات اروپایی را در مراسمی دیدم.
آنها از تعداد مراجعینی که برای اخذ ویزا و پناهنده شدن به دلیل موضع گیری بر علیه روسیه در ایران شکایت داشتند و یکی از آنها می گفت که بیش از پنجاه نفر فقط به سفارت کشور مطبوع او مراجعه کرده اند و مدعی شده اند که رفته اند روی دیوار سفارت روسیه در تهران شعار نویسی کرده اند و دستگاه های امنیتی تصویر آنها را ضبط کرده اند و دنبال آنها هستند و اگر آنها را بگیرند جانشان در خطر است و باید هر چه سریعتر ایران را ترک کنند.
وزارت خارجه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.02.2022
گزارش و تحلیل
درخواست تسهیل در انتقال ایرانیان مقیم اوکراین در دیدار با سفیر لهستان در تهران
وی اظهار می داشت وقتی با دیپلمات های دیگر سفارت های اروپایی در تهران تماس گرفته متوجه شده که تعداد زیادی به همین بهانه به این سفارت ها مراجعه کرده اند و یا برخی مدعی شده اند که برای تظاهرات مقابل سفارت اوکراین حضور داشته اند و نیروهای امنیتی آنها را رصد کرده اند و جانشان در خطر است.
اینها اظهار تعجب می کردند که چگونه است صدها نفر روی دیوار سفارت روسیه در تهران شعار نویسی کرده اند اما اثری از این شعارها نیست یا اینکه صدها نفر مدعی هستند که مقابل سفارت اوکراین تجمع کرده اند اما کلا هفت هشت نفر آنجا بوده اند؟
یکی از آنها می گفت آیا ایرانی ها ما را احمق فرض کرده اند و من با شوخی گفتم "خیر، قطعا فرض نکرده اند"، فکر کنم امروز متوجه شود به او چه گفتم و بعد گله گی کند.
یکی دیگر اظهار می داشت چندین ایرانی مراجعه کرده اند و اظهار داشته اند چون در رسانه های اجتماعی از اوکراین حمایت کرده اند نیروهای امنیتی ایران دنبال آنها هستند و باید سریعا از ایران خارج شوند و به اروپا پناه ببرند.
یکی از دیپلمات ها اظهار می داشت وقتی آقای زلنسکی اعلام کرده که خارجی ها می توانند برای جنگیدن به اوکراین بروند تعدادی رفته اند و بدون اینکه هیچ تجربه جنگ داشته باشند و یا حتی خدمت سربازی رفته باشند و حتی برخی خانم ها رفته اند و یا افرادی رفته اند که به زور می توانستند خودشان را نگه دارند و گفته اند که می خواهند بروند اوکراین بجنگند.
وی می گفت حتی مدارکی دستشان رسیده که جدیدا در برخی رسانه های اجتماعی تبلیغاتی منتشر شده که برخی به ایرانی ها پیشنهاد می دهند که در ازای دریافت مبلغی پول زمینه رفتن آنها به اوکراین را فراهم کنند.
گفتگوی تلفنی پوتین و مادورو در باره بازار جهانی نفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.03.2022
پوتین: نیروی هوایی روسیه تنها زیرساخت های نظامی اوکراین را هدف قرار می دهد
و اینها از من سوال می کردند که واقعا این همه ایرانی عاشق اوکراین بودند و ما خبر نداشتیم و یکی از آنها به شوخی اظهار می داشت احتمالا این همه دشمن روسیه وجود داشتند و ما خبر نداشتیم.
و این دیپلمات ها می گفتند ایرانی ها جای خود فقط باید بیایید ببینید چه تعداد افغانی آمده اند و همین بهانه ها را آورده اند و یا مدعی هستند که می خواهند بروند اوکراین بجنگند.
واقعیتی که همه شان بر آن متفق القول بودند این بود که اکثر قریب به یقین این افراد به دنبال آن می باشند که از بحران اوکراین سوء استفاده کنند تا به اروپا بروند و قطعا امیدوار هستند وقتی پایشان به آنجا می برسد به دیگر کشورهای همجوار اوکراین بروند و پناهنده شوند و از مزایای پناهندگی سازمان های بین المللی در کشورهای اروپایی بهره ببرند.
واقعیت امر هم این است که همین امر درست است، امروزه بسیاری از افرادی که عاطل و باطل هستند تصور می کنند که بد نیست شانس خود را امتحان کنند و با سوء استفاده از چتر شرایط روانی رسانه ای که کشورهای غربی درباره جریان اوکراین ایجاد کرده اند خود را به اروپا برسانند و آنجا از مزایای پناهندگی سوء استفاده کنند.
طبق آنچه که یکبار یکی از مسئولین کمیسریای امور پناهندگان سازمان ملل برای من تعریف می کرد طبق آمار این کمیسریا بیش از 95% آنهایی که از ایران به بهانه های مختلف به کشورهای اروپایی می روند و تقاضای پناهندگی می کنند درباره دلایل تقاضای پناهندگی شان دروغ می گویند و هیچ کدام با آن مشکلاتی که مطرح می کنند در ایران مواجه نیستند وفقط افراد بیکار وعاطل و باطلی هستند که تصور می کنند چون می توان از مزایای پناهندگی در کشورهای غربی استفاده کنند حاضر می باشند دست به چنین کارهایی بزنند.
البته وی این مساله را بر این اساس مطرح می کرد که وجود چنین افرادی موجبات آن را ایجاد می کند که آنهایی که واقعا نیاز به پناهندگی دارند نتوانند سریعا از شرایط پناهندگی استفاده کنند و چه بسا حتی کشورهای مقصد آنها را هم در کاتگوری افراد سودجو قرار دهند و پناهندگی آنها را رد کنند.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.03.2022
گزارش و تحلیل
اعلام آمادگی ایران برای کمک به آسیب دیدگان در بحران اوکراین
وی که چون اجازه ندارم نامش را ببرم، نام وی را مطرح نمی کنم، اظهار می داشت حتی موارد زیادی وجود دارد که آنهایی که واقعا باید پناهنده شوند اسناد و مدارک لازم را ندارند تا مدعای خود را ثابت کنند چون از قبل برای انجام چنین کاری برنامه ریزی نکرده بوده اند اما آنهایی که سودجو هستند با اسناد و مدارک متقن و جعلی مستند می آیند چون همه برنامه ریزی ها را از قبل انجام داده اند.
به هر حال به نظر می رسد امروزه بسیاری به امید اینکه روزی بتوانند ویزای یکی از کشورهای غربی را دریافت کنند و یا حتی آنجا پناهندگی بگیرند در حال رزومه سازی برای خود می باشند و کم کم پوشه های تهیه شده در رسانه های اجتماعی و یا ... از درب سفارت های اروپایی سر باز می کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала