آیا قیمت کالا در ایران کاهش خواهد یافت؟

© IRNAفروشگاه در تهران
فروشگاه در تهران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.03.2022
اشتراک
عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران: ثبات بازار ارز آرامش را به بازار کالاها باز می‌گرداند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، محمود بنانژاد، عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران با بیان اینکه ثبات بازار ارز آرامش را به بازار کالاها باز می‌گرداند، اظهار داشت که در صورت ادامه روند کاهشی نرخ دلار و ثبات آن، قطعا کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت کالاها رخ خواهد داد.
وی با بیان اینکه برخی از نوسانات قیمت بر اساس تغییرات نرخ دلار مربوط به علم اقتصاد است، اظهار داشت: "چسبندگی قیمت ها" بخشی از اقتصاد محسوب می‌شود که با کاهش یا افزایش نرخ دلار، قیمت کالاها نیز دچار تغییر می‌شود. علت کاهشی نبودن قیمت کالاها همزمان با کاهش نرخ دلار به دلیل عدم ثبات در این روند است که بازار را دچار تنش و التهاب می‌کند.
تولیدکنندکان نمی‌توانند به کاهش نرخ دلار اطمینان کنند. در صورتی که قیمت کاهش یافته دلار برای مدتی طولانی ثابت بماند، به تدریج بر قیمت کالاها نیز تاثیر خواهد گذاشت.
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.02.2022
چرا قیمت‌ها در ایران با وجود کاهش نرخ ارز افزایش می‌یابد؟
تثبیت قیمت دلار نه به صورت دستوری بلکه به روند طبیعی آرامش را به بازار باز می‌گرداند. نرخ دلار تاثیر مستقیمی بر نوسانات قیمت برخی کالاها دارد که در حال حاضر با توجه به رکود بازار و شرایط عرضه و تقاضا می‌تواند به سرعت کاهش قیمت را رقم بزند. عده‌ای در زمان رشد نرخ دلار از در جهت گرانی و افزایش قیمت‌ها سواستفاده می کنند. در شرایط فعلی تولیدکنندگان در انتظار ثبات نرخ دلار برای نهایی کردن قیمت کالاهای تولید خود هستند.
بازار در این دوره زمانی، رونق بسیاری دارد، به همین دلیل کاهش نرخ دلار در این بازه زمانی بر قیمت کالاها تاثیر نخواهد گذاشت، اما بعد از این مدت می‌توانیم شاهد تغییر در قیمت کالاها باشیم. در صورت ادامه کاهشی بودن نرخ دلار و ثبات آن به طور قطع می‌توانیم شاهد کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت کالاها برای ماه مبارک رمضان باشیم.
قیمت برخی نهاده‌ها مانند مس و فولاد بر اساس رشد نرخ جهانی، کاهش پیدا نمی‌کند، اما کالاهایی که وابسته به قیمت جهانی نیستند، روند نزولی قیمت‌ها را طی خواهند کرد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала