آیا ایران به واردکننده بنزین تبدیل خواهد شد؟

© Photo / IRNAپالایشگاه آبادان
پالایشگاه آبادان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.03.2022
اشتراک
عضو کمیسیون انرژی مجلس ایران: قرارداد سوآپ گازی با ترکمنستان مشکل کمبود گاز در مناطق شمالی را برطرف کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، عضو کمیسیون انرژی مجلس ایران با بیان اینکه با انعقاد قرارداد سوآپ گازی با ترکمنستان مشکل کمبود گاز در مناطق شمالی برطرف شد، اظهار داشت که اگر گاز به همین روال مورد استفاده قرار بگیرد، در آینده‌ای نه چندان دور به کشور واردکننده گاز تبدیل خواهیم شد.
وزیر نفت چندی قبل نسبت به عدم سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز در سال های گذشته هشدار داد و اعلام کرد برای پاسخ به نیاز کشور به ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این حوزه نیاز داریم. اگر برای توسعه در این زمینه هزینه نشود، در آینده به کشور واردکننده تبدیل خواهیم شد.
اعمال تحریم‌ها و تلاش در جهت مسدود کردن صادرات نفت و گاز عاملی برای عقب ماندن در توسعه و تجهیز و صادرات انرژی از کشور شده است، علاوه بر این مصرف بی رویه گاز به علت ارزان بودن آن توسط مشترکان باعث شده تا دولت به دنبال راهکاری برای بهینه سازی مصرف گاز کند تا با وجود تحریم‌ها در سال‌های آتی به تدریج به واردکننده گاز تبدیل نشویم.
خرید و فروش سهمیه بنزین جریمه و مسدودی کارت در پی دارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.01.2022
خرید و فروش سهمیه بنزین جریمه و مسدودی کارت در پی دارد
علیرضا ورناصری، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: "مصرف آب، برق و گاز باید در کشور بهینه سازی شود و مشترکان پُرمصرف ملزم به پرداخت هزینه‌های بیشتر شوند. اگر گاز به همین روال مورد استفاده قرار بگیرد، در آینده‌ای نه چندان دور ما به کشور واردکننده گاز تبدیل خواهیم شد، همانطور که در گذشته برای مصرف سوخت بنزین به علت استفاده بالا با مشکل روبرو شدیم.
در صورتی‌که سرمایه‌گذاری‌های لازم برای تولید بیشتر بنزین انجام نگیرد و پالایشگاه‌های جدید ساخته نشود، ایران به واردکننده بنزین تبدیل خواهد شد. اگر گاز به همین روال مورد استفاده قرار بگیرد، در آینده‌ای نه چندان دور ما به کشور واردکننده گاز تبدیل خواهیم شد.
قرارداد سوآپ برای مصرف استان‌های شمالی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، شهرهای شمالی عموما در فصل زمستان به علت کمبود گاز دچار افت فشار و قطعی گاز می‌شوند، ولی با انعقاد قرارداد سوآپ با ترکمنستان مشکل کمبود گاز در مناطق شمالی قطع می‌شود و در صورت مازاد گاز به استان‌های دیگر منتقل شده است".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала