گزارش و تحلیل

خطیب زاده: طرفین وین گفتگو ها را کش ندهند

© IRNAسعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.02.2022
اشتراک
اگر حقوق مشروع ایران رعایت شود برای جمع بندی توافق شرایط خوبی داریم.
روز گذشته دکتر امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی توییتی اعلام کرد:
ما با جديت در حال بررسی متن توافق هستیم. امروز با آقای بورل تلفنی گفتگو داشتم. همکارم آقای باقری نیز با مورا در تماس و مشورت است. همه برای رسیدن به توافق خوب در تلاشیم. خطوط قرمز خود را به طرف غربی منعکس کرده ایم. در صورت وجود اراده واقعی آنها، آماده توافق خوب و فوری هستیم.
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: سفر آقای دکتر باقری به تهران همانند بسیاری از سفر هایی که آقای دکتر باقری به تهران داشتند برای انجام مشورت‌ های لازم با تهران بوده.
شورای عالی امنیت ملی راهبری گفتگو ها و مذاکرات را برعهده دارد و ریاست شورای عالی امنیت ملی بر عهده ریاست جمهور است در جلسات متعدد در خصوص موضوعات باقیمانده بررسی شده و پیش نویسی از توافق آماده شده و لازم بود این پیش‌نویس مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.
البته برخی موضوعات هم باقی مانده که دستورالعملهای لازم را نیاز داشت آقای دکتر باقری برای اینکه بتوانند این موضوع را با طرف‌های مقابل تحت بررسی قرار دهد با تهران گفتگو کرد.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.02.2022
امیرعبداللهیان: این طرف‌های غربی هستند که بایستی ابتکار و انعطاف واقعی خود را به تصویر بکشند
در چند موضوع اصلی همچنان طرف‌های غربی و آمریکا تصمیم‌های سیاسی خود را نگرفتند آنچه ما در این چند روز انجام دادیم در تمامی این تماس‌ ها تلاش کردیم خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران، منطق، دلیل و چگونگی مرتفع کردن این موضوعات را روشن کنیم.
ما از مواضع خود کوتاه نمی‌آییم و انتظار قطعی داریم بیش از این مذاکرات کش داده نشود.
دکتر باقری امروز برای اطمینان در خصوص موضوعات و مسائل مورد نظر ما به وین باز می گردند، موضوعات مربوط به رفع تحریم‌ها و ادعاهای سیاسی در مورد برخی از فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران است که مدتها پیش از این باید بسته می‌شد.
روزهای آتی باید شاهد باشیم که طرف مقابل تصمیمات سیاسی خود را گرفته.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: پیش نویس به صورت مشترک آماده شده و پیش نویسی است که بالای ۹۷ درصد آن به صورت مشترک نگاشته شده آنچه باقی مانده مواردی است که باید مرتفع شود ما در خصوص موضوعاتی در حوزه رفع تحریم‌ ها، در حوزه تضامین و در حوزه برخی ادعاهای سیاسی که در حوزه فعالیت‌ های صلح‌آمیز هسته‌ ای جمهوری اسلامی ایران داشتیم بر این باوریم که باید در یک بستر مناسب آماده شود، همه طرف‌ ها در وین هستند که در چارچوب منافع مشروع و آشکار خود گفتگو ها را جلو ببرند، ما در وین برای یک توافق جدید نیستیم، این توافق در سال ۲۰۱۵ انجام شده.
طرفینی که در وین قرار می گیرند برای اطمینان از ایالات متحده حضور دارند، آمریکا اگر می‌خواهد در مسیر بازگشت به وین قرار بگیرد و آنرا طی کند که مسیر یک روزه نخواهد بود باید راستی‌ آزمایی شود این مسیر برای طرف آمریکایی پر از راستی آزمایی است و باید مطمئن شویم ورود مجدد آمریکا به برجام و یا حضور آمریکا در برجام همراه با تعهدات رفع تحریمی ایالات متحده است.
ایالات متحده مسئول وضعیت فعلی است، مسئول باید اطمینان همه را جلب کند با توجه به اینکه تاکنون متوجه شدیم تا چه اندازه واشنگتن غیرقابل اطمینان است باید بازگشت آمریکا به مذاکرات با دقت بالا بررسی شود.
وی افزود: قضاوت ما بر این است که اگر در وین همت لازم برای حل و فصل موضوعات اندک باقیمانده اما مهم انتفاع جمهوری اسلامی ایران از منافع برجام وجود داشته باشد در کوتاه‌ترین زمان ممکن امکان رسیدن به توافق وجود دارد.
سعید خطیب زاده موضع ایران را قطعی و غیرقابل تغییر دانست و بیان کرد: اگر توافقی باشد قطعاً پارامتر ها چه در حوزه رفع تحریم‌ ها و چه در حوزه تعهدات هسته‌ای ایران رعایت می‌شود لذا سطح، کیفیت و میزان غنی‌سازی نیز برمی گردد به همان میزانی که توسط جمهوری اسلامی ایران در برجام تعهد شد.
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.02.2022
خطیب‌ زاده: پیش‌ نویس توافق وین آماده شده است
آنچه در وین بر سر آن در حال گفتگو هستیم توافق احتمالی در حوزه رفع تحریم‌ ها و گستره رفع تحریم‌ ها کاملاً وسیع تر از آن چیزی است که آمریکایی‌ ها اعلام می‌کردند.
در خصوص شفاف‌ سازی و رفع ابهام در مورد تحریم ها در این توافق نکات بسیار حائز اهمیتی لحاظ شده کهنه استخوانی لای زخم باقی نماند.
توافق قابل اتکا تری در حال تدوین است و همچنین حوزه دستاوردهای هسته‌ای، حفظ و صیانت و نگهداری از دستاوردها همواره برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک زمینه ذاتی به عنوان خط قرمز ما بوده.
به میزانی که در تضمین توسط آمریکا تعلل شود میزان تضمین ذاتی جمهوری اسلامی ایران در مقابل متفاوت خواهد بود.
هر چقدر تضمین عینی توسط ایالات متحده قوی ترر باشد در بندهای مقابل نیز تضمین ایران رعایت خواهد شد.
در نقطه ای قرار داریم که اگر حقوق مشروع جمهوری اسلامی ایران رعایت شود برای جمع بندی توافق شرایط خوبی داریم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала