شورای نگهبان با طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان موافقت کرد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / شورای نگهبان جمهوری اسلامی
شورای نگهبان جمهوری اسلامی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.02.2022
اشتراک
سخنگوی شورای نگهبان، از تایید مصوبه مجلس برای "انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان" خبر داد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری با رسانه‌ها که صبح امروز در محل شورای نگهبان برگزار شد، با اشاره به نتایج بررسی مصوبات مجلس در شورا اظهار داشت: 15 طرح و لایحه در این مدت بررسی شده و عمدتا خلاف شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
وی افزود: لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مورد بررسی قرار گرفت و با بررسی‌های انجام شده شورا نسبت به این طرح ایراد نداشت و تایید شد.
یک حرکت جالب برای فراخواندن به نجات محیط زیست در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.12.2021
انتقال یک میلیارد مترمکعب آب به دریاچه ارومیه
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: این مصوبه قرار است گام‌های بلند و موثری جهت مبارزه با قاچاق کالا و ارز بردارد.
طحان نظیف در ادامه اعلام کرد: طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان در جلسه شورای نگهبان بررسی شد و ابهامات شورا برطرف شده و نهایتا مورد تأیید قرار گرفت.
وی تصریح کرد: طرح اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم نیز مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه با اشاره به دیگر موراد بررسی شده در شورا بیان کرد: دو طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه انتخابات و شوراها خلاف موازین شرع شناخته نشد. البته دو تذکر هم نسبت به این طرح به مجلس داریم که قطعا به مجلس خواهیم گفت.
سخنگوی شورای نگهبان همچینن یادآور شد: طرح تسهیل مجوزهای کسب و کار نیز مورد بررسی قرار گرفت که شورای در مراحل قبل نسبت به آن ایراد گرفت اما طی رفت و برگشتهایی برطرف شد اما اخیرا نامه ای از هیأت عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام به ما ارسال شد مبنی بر اینکه ایرادات قبلی این هیات برطرف نشده و همچنان به قوت خود باقی است و ما هم موظفیم این موارد را انتقال دهیم تا برطرف شوند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: 12 استعلام از دیوان عدالت اداری در جلسات شورا بررسی و به دیوان پاسخ داده شد‌ اینها مواردی بود که ممکن است از سوی برخی افراد ادعا شود که رسیدگی‌های و موارد تاییدی از سوی شورای نگهبان خلاف شرع یا قانون است که پاسخهای لازم به دیوان در این باره ارائه شد.
طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره طرح تنظیم مقررات فضای مجازی ادامه داد: گاهی تصویب یک قانون فراز و نشیب‌های فراوانی دارد و فاصله متن طرح اولیه تا زمان تصویب خیلی متفاوت خواهدبود، گاهی ممکن است با ایرادات شورای نگهبان نیز همراه باشد اما نسبت به این طرح باید بگوییم چون نمی‌دانیم مصوبه مجلس چه خواهد بود نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم.
وی در تکمیل سخنان خود گفت: چون حساسیت بیشتری نسبت به این طرح وجود دارد، لذا باید وفاق بیشتری وجود داشته باشد و نمایندگان در محیطی علمی اظهارنظر کنند تا به مرحله تصویب برسد و بعد از آن ما اظهار نظر کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: ما هم اگر نسبت به این طرح و دیگر طرحها و لوایح مغایرت قانونی یا شرعی وجود داشته باشد بدون هیچ مسامحه ای آن را اعلام خواهیم کرد اما چون هنوز طرح به شورا ارسال نشده نمی‌توانیم هیچ اعلام نظری کنیم.
طحان نظیف همچنین خاطرنشان کرد: امیدواریم در نهایت طرحی تبدیل به قانون شود که شاهد قانونی خوب به لحاظ کیفی باشیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره لایحه رتبه بندی معلمان گفت: شورای نگهبان به دنبال حل مسئله است. این لایحه در مجلس تصویب شده اما هنوز به دست ما نرسیده است.
طحان نظیف بیان کرد: نسبت به لایحه رتبه بندی معلمان دو دسته ایراد مطرح بود شامل مالی و غیرمالی، چون این موضوع "لایحه" است نسبت به اصل آن ایراد نداریم اما نسبت به آنچه مجلس اضافه می‌کند ایراد وارد بود که بررسی خواهیم کرد که آیا مجلس در این موضوع به لایحه برگشت خواهد کرد یا دولت بار مالی جدید را خواهد پذیرفت یا خیر، بنابر این ما به دنبال حل مسائل فرهنگیان خواهیم بود.
سخنگوی شورای نگهبان همچینن در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان با اساس شفافیت در مجلس موافق است یا خیر و نظر شورا نسبت به طرح شفافیت آرای نمایندگان چیست، گفت: هر چیزی که به شفافیت کمک کند ما با آن موافقیم اما باید صبر کنیم تا طرح شفافیت به نتیجه برسد و بعد از آن اعلام نظر خواهیم کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала