اداره امنیت ساحلی در استانبول: تنگه های ترکیه برای عبور کشتی های روسی باز است

© AP Photoترکیه
ترکیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.02.2022
اشتراک
مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفت: ترکیه می تواند تنگه بسفر و داردانل را برای عبور کشتی های جنگی روسیه ببندد، اما طرف روسی حق دارد ناوگان خود را به پایگاه‌های خود بازگرداند.
به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز 26 فوریه (شنبه) بیانیه‌ای درباره ممنوعیت عبور کشتی‌های روسی از تنگه‌های ترکیه منتشر کرد، بدون اینکه اشاره کند که آیا چنین تصمیمی از سوی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گرفته شده است یا خیر، ب
پیش از این، واسیلی بوندار، سفیر اوکراین در ترکیه گفته بود که کی‌یف از آنکارا می خواهد تا مانع از عبور کشتی های روسی از تنگه‌ها بشود.
کشتی تحقیقاتی ترکیه فاتح - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.02.2022
تنگه بسفر برای تردد کشتی‌ها بسته شد
مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفت: «ترکیه می تواند تنگه بسفر و داردانل را برای عبور کشتی های جنگی روسیه ببندد، اما طرف روسی حق دارد ناوگان خود را به پایگاه‌های خود بازگرداند».
سخنگوی این سازمان گفت: "تنگه ها باز است. ما چنین تصمیمی دریافت نکرده ایم».
کنوانسیون مونترو توافق‌نامه‌ای بین‌المللی است که سال ۱۹۳۶ بسته شده و به کشتی‌های تجاری اجازه عبور رایگان از تنگه‌های ترکیه را می‌دهد. پیمانی که حاکمیت این کشور بر تنگه‌های بسفر و داردانل را تضمین می‌کند. و همزمان اجازه عبور رایگان کشتی‌های تجاری را می‌دهد.
بر پایه این پیمان برای کشتی‌های جنگی کشورهایی که در دریای سیاه ساحل ندارند محدودیت‌هایی مانند وزن کشتی‌ها (کمتر ۴۵ هزار تن) و طول اقامت کمتر از ۲۱ روز در دریای سیاه در نظر گرفته شده است. همچنین ناوهای هواپیمابر همه کشورها حتی کشورهای حاشیه دریای سیاه حق عبور از این دو تنگه را ندارند و فقط زیردریایی‌های کشورهای ساحلی دریای سیاه می‌توانند از این تنگه‌ها عبور کنند. کشورهای حاشیه دریای سیاه باید ۸ روز پیش از عبور کشتی‌های نظامی خود از این تنگه‌ها این موضوع را به مقامات ترکیه اطلاع دهند و کشورهای دیگر هم باید اینکار را از ۱۵ روز پیشتر انجام دهند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала