گزارش و تحلیل

آیا نمی شد جلوی جنگ در اوکراین را گرفت؟

© Sputnik / Stringer /  مراجعه به بانک تصاویر آیا نمی شد جلوی جنگ در اوکراین را گرفت؟
آیا نمی شد جلوی جنگ در اوکراین را گرفت؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.02.2022
اشتراک
اصرار ناتو بر گسترش به سمت شرق و همچنین تقویت گروه های نژاد پرست اروپایی که ایده ها وافکار نازی گونه در اروپای را ترویش می دادند ودر اوکراین قدرت گرفته بودند، همه را به سمت یک جنگ جهانی سوم سوق می داد که یا باید از آن پیش گیری می شد و یا اینکه انتظار رخ دادن آن به شکل فجیع کشیده می شد.
ظهور افرادی مانند دونالد ترامپ در ایالات متحده و یا بورسی جانسون در انگلیس و ... همه به دلیل تقویت خطابه های نژاد پرستی در اروپا وغرب به حساب می آید خطابه هایی که بیم آن می رود با توجه به ضعیف بودن رهبران فعلی کشورهای غربی موجبات ظهور مجدد آنها و به شکل قویتر فراهم گردد.
اصرار نژاد پرستان بر گسترش هیمنه خود در اروپا مساله ای تازه نیست و سالها است که ادامه دارد و اگر به دوره های جنگ های جهانی اول و دوم که جهان را به ویرانی کشیدند نگاهی گذرا بیاندازیم مشاهده می کنیم که همین خطابه ها بودند که در نهایت کار را به راه اندازی جنگ جهانی کشاندند.
گزارشی از ستاد حمایت از ایرانیان در لهستان در خصوص وقایع اوکراین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.02.2022
گزارشی از ستاد حمایت از ایرانیان در لهستان در خصوص وقایع اوکراین
البته یک نکته دیگر هم وجود داشت که موجبات راه افتادن جنگ های جهانی را فراهم کرد و آن این بود که برخی کشورها تلاش داشتند با استفاده از قدرت سیاسی و نظامی خود بر اقتصاد جهانی تسلط داشته باشند و حق و حقوق دیگران در دسترسی به اقتصاد جهانی را سلب کنند، دقیقا همان کاری که امروزه آمریکایی ها و متحدین شان مشابه آن را با بهره بردن از تحریم ها و تهدید ها و فشارهای سیاسی و اقتصادی و نظامی به دیگر کشورها انجام می دهند و جلوی روند عادی جاری شدن اقتصاد جهانی را می گیرند.
تصور اینکه اتفاقات اخیر رخ داده در اوکراین و جنگ بوجود آمده نتیجه یک اتفاق لحظه ای است یک تصور بسیار اشتباه می باشد.
دولت های اوکراین بیش از هشت سال فرصت داشتند که با شهروندان روس تبار خود کنار بیایند و حق و حقوق آنها را به رسمیت بشناسند و مشکلات آنها را حل کنند اما تصور کردند که با پشتیبانی غرب می توانند به سرکوب آنها ادامه دهند و در نهایت هم مشاهده کردیم که این شهروندان که بخش بزرگی از جمعیت اوکراین را تشکیل می دادند از خود واکنش نشان دادند و در مقابل دولت مرکزی ایستادند.
همه مشکلات هم از آنجا نشآت می گیرد که دیدگاه های نژاد پرستانه جای دیدگاه های ملی گرایانه را گرفته بود و این دیدگاه ها موجب آن شده بود که بخش های بزرگی از جامعه کشور نه فقط در شرایط بسیار بغرنج قرار بگیرند بلکه روزانه مورد حمله های متعدد دولت مرکزی و کشتار قرار بگیرند.
تاریخ هم نشان داده وقتی که بحث قومی گرایی و نژاد پرستی بر ملی گرایی غلبه پیدا می کند قومیت ها دیگر مرز نمی شناسند و با یکدیگر بر علیه نژاد پرست ها متحد می شوند و در واقع اتفاقی که در شرق اوکراین رخ داد همین بود.
علیرغم اینکه اوکراینی های روس تبار سالها تلاش کردند تحت پرچم اوکراین باقی بمانند و مانند دیگر شهروندان اوکراین از حق و حقوق مساوی برخوردار باشند ولی گسترش نژاد پرستی موجب آن شد که آنها عطای بقا تحت پرچم اوکراین را به لقایش ببخشند و به دنبال جدایی از دولت مرکزی باشند.
خوب در کنار این ماجرا تهدید های امنیتی ای که حضور نئونازی های جدید برای موجودیت روسیه ایجاد می کردند از یک طرف و همسویی آنها با نژاد پرست های دیگر در اروپا از سوی دیگر روسیه را به آن سمت واداشت که در باره ماجرای تحرکات ناتو در اوکراین با جدیت به فکر بیافتد.
پوتین: نازی‌ها در اوکراین عین تروریستها عمل می‌کنند، سامانه‌های موشکی در کی یف و خارکف برپا کردند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.02.2022
پوتین: نازی‌ها در اوکراین عین تروریستها عمل می‌کنند، سامانه‌های موشکی در کی یف و خارکف برپا کردند
شاید بتوان گفت سخت ترین تصمیم هم همان تصمیم ورود نظامی به ماجرا می باشد.
در واقع روسیه سالها صبر کرد تا ببیند آیا می توان راهکار سیاسی برای این جریان پیدا کرد یا نه ولی در نهایت به این نتیجه رسید که مجبور است با یک جراحی اساسی این دندان لق را بکند.
اینکه برخی تصور می کنند غرب به خاطر اوکراین اقدام به تحریم روسیه کرده هم تصور اشتباهی بیش نیست.
آمریکایی ها سالها است تلاش دارند به بهانه های مختلف روسیه را تحت تحریم قرار دهند و اگر ماجرای خط لوله نورث استریم 2 را در اینترنت جستجو کنید مشاهده می کنید که چه قدر آمریکایی ها به اروپایی ها فشار آورده اند تا این خط لوله را تحریم کنند.
دلیل اصلی اش منافع آمریکا است و نه منافع اروپا.
با استفاده از این خط لوله اروپا می تواند گاز ارزان از روسیه دریافت کند و هزینه حمل و نقل زیادی را متحمل نشود در حالی که گاز آمریکا تقریبا دو برابر هزینه برای اروپایی ها خواهد داشت و هیچ منطقی وجود ندارد که اروپایی ها بخواهند گاز آمریکا را خریداری کنند.
اگر به ماهیت تحریم ها نگاه کنید مشاهده می کنید این تحریم ها بیشتر فقط برای محقق کردن اهداف جنگ اقتصادی آمریکا می باشد و نه چیز دیگری.
البته اگر پیگیر اخبار هم باشید متوجه می شوید که روسیه ماه ها است که همه سرمایه های اصلی ارزی خود را از آمریکا و دیگر کشورهای غربی خارج کرده و امروزه عملا آمریکایی ها صندوق های خالی را تحریم کرده اند یا اینکه پولهای مردم آمریکا و اروپا که در بانک های روسی سپرده شده را بلوکه کرده اند و نه پولهای روسیه، البته به جز بخش های ناچیزی.
وزارت دفاع روسیه: بیش از 200 نفر از نیروهای ویژه اوکراین در جریان تصرف فرودگاه گوستومل کشته شدند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.02.2022
وزارت دفاع روسیه: بیش از 200 نفر از نیروهای ویژه اوکراین در جریان تصرف فرودگاه گوستومل کشته شدند
چون روسها قبلتر قطعا پیش بینی چنین اتفاقی را کرده بودند و نمی خواستند با تجربه ایران مواجه شوند که به یکباره پولهایشان در بانک های غربی بلوکه شود.
تنها چیزی را که روسیه نیاز ندارد زمین اضافه است و اینگونه نیست که روسیه نسبت به اراضی اوکراین طمعی داشته باشد و مشکل روسیه اصولا با مردم اوکراین هم نیست بلکه با سیاستمداران فاسدی است که در اوکراین حکومت را دست گرفته اند و مردم اوکراین را بد بخت کرده اند و برای رضایت خاطر اربابان غربی خود حاضر هستند که هر کاری که آنها می گویند انجام دهند و شرایط ایجاد نا امنی برای همسایگانشان را فراهم کنند.
بدیهی است که غرب هم به دنبال آن بود وهست که از اوکراین به عنوان یک سکو برای تهدید روسیه استفاده کند و حضور غرب در اوکراین می تواند امنیت جهانی را به خطر بیاندازد و به همین دلیل روسیه برای جلوگیری از وقوع چنین جنگی که میتوانست کل موجودیت انسانی را به خطر بیاندازد اقدام پیش گیرانه انجام داد.
این اقدام روسیه طبق فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد بوده چرا که ادامه روندی که رئیس جمهوری اوکراین اتخاذ کرده بود واصرار به پیوستن به ناتو وهمچنین رویای سیاستمداران این کشور مبنی بر بازسازی تسلیحات هسته ای اوکراین می توانست امنیت و صلح جهانی را به خطر بیاندازد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала