ایجاد لخته خون در مغز با تزریق واکسن آسترازنکا

© REUTERS / Leonhard Foegerدانشمندان ارتباط بین واکسن آسترازنکا و ترومبوز را ثابت کردند
دانشمندان ارتباط  بین واکسن آسترازنکا و ترومبوز را ثابت کردند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.02.2022
اشتراک
به گفته محققان مواردی از ترومبوز پس از تزریق واکسن کووید-۱۹ شرکت آسترازنکا(ChAdOx۱-S) گزارش شده است.
به گزارش اسپوتنیک و به نقل از " PLoS Medicine "، به نقل از اس تی دی، یافته‌های دو مطالعه بزرگ که به طور مستقل در بریتانیا انجام شده، از افزایش خفیف خطر ترومبوز درون جمجمه‌ای در برخی از افراد پس از تزریق واکسن کووید-۱۹ شرکت آسترازنکا خبر داده است. بر اساس یافته‌های این دو مطالعه جدید، پس از تزریق واکسن کووید-۱۹ شرکت آسترازنکا(ChAdOx۱-S) خطر ترومبوز درون جمجمه‌ای کمی افزایش می‌یابد.
به گفته محققان مواردی از ترومبوز پس از تزریق واکسن کووید-۱۹ شرکت آسترازنکا(ChAdOx۱-S) گزارش شده است. با این حال، اندازه‌گیری میزان عوارض وریدی و شریانی رایج از جمله سکته مغزی، انفارکتوس میوکارد، ترومبوز ورید عمقی و آمبولی ریوی، تنها بر اساس موارد گزارش‌ شده، دشوار است.
ترومبوز(thrombosis) به موقعیتی گفته می‌شود که یک لخته در داخل عروق سالم تحت شرایطی خاص ایجاد شود که می‌تواند مانع جریان خون در عروق شود. اگر این لخته یا تکه‌ای از آن در بدن شروع به حرکت کند به آن آمبولی می‌گویند.
مدرنا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.02.2022
آمریکا واکسن ضد سرطان و آبله می‌سازد
در افراد زیر ۷۰ سال، خطر ترومبوتیک شریانی و وریدی در ۲۸ روز پس از واکسیناسیون قابل مقایسه بود و افزایش اندکی در میزان ترومبوز سیاهرگی درون جمجمه‌ای(ICVT) پس از تزریق واکسن ChAdOx۱-S آسترازنکا مشاهده شد اما اثر مشابه این چنینی پس از واکسن BNT۱۶۲b۲ فایزر در آنها مشاهده نشد.
در مطالعه دوم، محققان داده‌های دسامبر ۲۰۲۰ تا ژوئن ۲۰۲۱ بیش از ۱۱ میلیون نفر در انگلستان، اسکاتلند و ولز را بررسی کردند. آنها میزان ترومبوز سینوس وریدی مغزی(CVST) (یک نوع نادر لخته خون در مغز) را در ۹۰ روز قبل از واکسیناسیون و چهار هفته پس از اولین دوز واکسن ChAdOx۱-S یا BNT۱۶۲b۲ مقایسه کردند. محققان کمی افزایش خطر برای ترومبوز سینوس وریدی مغزی پس از تزریق واکسن ChAdOx۱-S آسترازنکا مشاهده کردند اما این مطالعه هیچ ارتباطی بین واکسن BNT۱۶۲b۲ و ترومبوز سینوس وریدی مغزی پیدا نکرد.
ترومبوز سینوس وریدی مغزی به وجود ترومبوز یا یک لخته خون در سینوس‌های سیاهرگی سخت‌شامه که وظیفه تخلیه خون از مغز را به عهده دارند گفته می‌شود.
محققان هر دو مطالعه هشدار دادند که تعداد کم موارد ترومبوز سینوس وریدی مغزی و سایر انواع ترومبوز، حتی در گروه‌های بزرگ، تخمین دقیق خطرات را دشوار می‌کند. آنها قصد دارند مطالعات دیگری در آینده انجام دهند تا تاثیر واکسن‌های دیگر و همچنین واکسن‌های دوز دوم و تقویت کننده را نیز بررسی کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала