گزارش و تحلیل

دیروز ایران، امروز روسیه، فردا دیگران

© Sputnik / Mikhail Turgiev /  مراجعه به بانک تصاویر آمادگی آمریکا برای پرداخت بخشی از حق عضویت خود به سازمان بهداشت جهانی
آمادگی آمریکا برای پرداخت بخشی از حق عضویت خود به سازمان بهداشت جهانی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.02.2022
اشتراک
پس از جنگ جهانی دوم ایالات متحده آمریکا دلار را ابتدا با پشتوانه طلا و سپس با پشتوانه اقتصاد و قلدری خود بر علیه اروپایی ها، به دیگر کشورهای جهان تحمیل کرد.
از ابتدا هم شرط اساسی برای پذیرفتن دلار به عنوان واحد ارزی مبادلات بین المللی این بود که ایالات متحده به هیچ وجه از این ارز برای اهداف سیاسی خود بهره نبرد.
44 کشور در اجلاس موسوم به اجلاس برتون وودز در سال 1944 میلادی شرکت داشتند و همه بدون استثنا روی این نکته تاکید داشتند که شرط پذیرش دلار به عنوان ارز واحد برای مبادلات بین المللی باید نرخ مبادله ثابت بر اساس طلا که یک اونس 35 دلار باشد، دوم اینکه باید ایالات متحده تضمین دهد که از دلار به عنوان ابزار فشار سیاسی بر علیه دیگر کشورها استفاده نکند، البته آن زمان آمریکایی ها با امضای رئیس خزانه داری خود روی سند اجلاس برتون وودز این تضمین ها را دادند.
نقشه سازمان های اطلاعاتی آمریکا برای هدایت افراطیون در سوریه علیه ایران و روسیه 
 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.02.2022
نقشه سازمان های اطلاعاتی آمریکا برای هدایت افراطیون در سوریه علیه ایران و روسیه
ولی طبق معمول خود سال 1973 آمریکایی ها زیر توافق زدند و رئیس جمهوری وقت "ریشارد نیکسون" که اتفاقا هم جمهوریخواه بود، این بند معاهده یعنی هر اونس طلا به ازای 35 دلار را لغو کرد و امروزه هم ارزش یک اونس طلا حدود 1900 دلار است.
دلیل اصلی اش هم این بود که به دلیل ماجراجویی های آمریکا در خارج کشور مخصوصا ویتنام و کره و آمریکای لاتین و شرق اروپا این کشور مجبور شده بود مقادیر زیادی دلار بدون پشتوانه چاپ کند تا هزینه های خود را بپوشاند و عملا در آن زمان ارزش دلار بیش از بیست برابر سقوط کرده بود و آمریکایی ها می خواستند هزینه ماجراجویی های خود را گردن دیگر کشورها بیاندازند.
آمریکایی ها علاوه بر اینکه به تعهد خود برای نگه داشتن موازنه دلار و طلا عمل نکردند بلکه به تعهد خود مبنی بر خودداری از استفاده از دلار به عنوان ابزار سیاسی هم عمل نکردند و طی سالهای گذشته بسیاری از کشورها را تحریم کردند و حتی ارتباط آنها با نظام بانکی سویفت را قطع کردند.
اتفاقاتی که اخیرا در اوکراین و شرق اروپا رخ داده هم عملا یکی از ماجراجویی های دولت آمریکا می باشد که از بی تجربگی رئیس جمهوری جدید اوکراین بهره بردند تا شرق اروپا را متشنج کنند.
آنها سالها هست که به دنبال توقف پروژه نورث استریم هستند و همچنین سالها است تلاش دارند اروپاییها را وادار کنند که گاز مایع آمریکا که هزینه اش چیزی حدود دو برابر قیمت گاز روسیه در می آید را از آمریکا بخرند.
آمریکایی ها به خوبی می دانستند که اگر بحث عضویت اوکراین در ناتو مطرح شود و اوکراین زمینه حضور دشمنان روسیه در مرزهای این کشور را فراهم کند روسیه واکنش نشان خواهد داد و خوب چه کسی بهتر از آقای زلنسکی هنرپیشه می توانست نمایش مورد نیاز آمریکایی ها را بازی کند.
هیچ کس نمی تواند انکار کند که قدم به قدم اقدامات روسیه بر مبنای قوانین و مقررات بین المللی بوده و هست و هنوز روسیه هیچ اقدامی که ناقض قوانین بین المللی باشد انجام نداده.
اگر بنا به حساب کتاب باشد و اقدامات آمریکا و اعضای ناتو را روی میز بگذاریم مشاهده می کنیم روزی نیست که آمریکا و اعضای ناتو چندین بار قوانین بین المللی را زیر پا نگذاشته باشند.
اما با این حال مشاهده می کنیم که غربی ها از ابزار تحریم های بانکی بر علیه روسیه استفاده می کنند تا به اهداف سیاسی خود برسند.
آنها از همین اقدامات قبل تر نیز بر علیه دیگر کشورها از جمله ایران استفاده کرده اند و نتیجه نشان داده که تاثیر این اقدامات فقط روی مردم است و در هیچ کدام از موارد مورد مناقشه حتی یک بار هم اینها نتوانستند به نتیجه سیاسی مطلوب خود برسند.
با توجه به اینکه امروزه ملت ها متضرر اصلی این رفتار مقامات غربی می باشند به نظر می رسد دیگر وقت آن رسیده که ساختار تبادلات بانکی جهان تغییر ریشه ای پیدا کند و کلا تغییر کند و دیگر دلار آمریکا یا پوند انگلیس و یا یوروی اروپایی به عنوان ارزهای مرجع استفاده نشوند ودیگر لندن و یا بروکسل به عنوان مراکز بانکی جهانی و تبادلات مالی سویفت استفاده نشوند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала