گزارش و تحلیل

میانجی گری ایران میان روسیه و اوکراین

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.02.2022
اشتراک
جمهوری اسلامی ایران در سطوح مختلف هم با کیف و هم با کرملین و مسکو در ارتباط بوده ما با هر دو کشور رابطه محترمانه و دوستانه داشتیم و با روسیه روابط همسایگی هم داریم.
از ژانویه ۲۰۱۶ تاکنون روابط دیپلماتیک میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی به طور کامل قطع شده، بسیاری از کشور های حوزه خلیج فارس و جهان عرب تلاش کردند تا میان این دو کشور میانجی گری کنند و روابط میان ایران و عربستان بار دیگر برقرار شود.
اکنون پس از چندین دور مذاکرات صدای تعامل میان دو کشور به گوش می رسد.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود در این زمینه گفت: "همکاران ما در عربستان سعودی می‌دانند که هر گفتگو یا مذاکره‌ ای دو پایه اصلی دارد برای اینکه ثمر بخش و نتیجه‌ بخش باشد یکی استمرار در گفتگو ها و یکی اراده واقعی در اطراف مذاکره برای رسیدن به یک نتایج خوب از گفتگو ها است.
اگر این دو مهم در طرف مقابل ما، عربستان سعودی، هر چه زودتر تجمیع شود، ما شاهد گفتگو هایی ثمربخش خواهیم بود.
ما همواره با همه مشکلات و اختلافاتی که داشتیم آمادگی داشتیم که با همسایه خود در خلیج فارس، عربستان سعودی، گفتگو داشته باشیم.
محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.02.2022
رویارویی ولیعهد عربستان با رئیس جمهور آمریکا بر سر نفت
طبیعی است اگر تاریخ دور پنجم مذاکرات قطعی شود شرکت خواهیم کرد و امیدواریم این بار اصول حفظ استمرار و اراده برای حصول نتیجه شکل بگیرد".
آقای دکتر سعید خطیب زاده بدهی کره جنوبی به ایران را کماکان پابرجا توصیف کرد و اظهار داشت: "هیئت جمهوری اسلامی ایران به درخواست طرف کره‌ ای پس از ملاقات معاون وزیر خارجه کره در وین با آقای باقری به سئول رفت همچنان ما هیچ اقدام عملی از طرف کره را شاهد نیستیم.
متاسفیم که دولت کره جنوبی به مسئولیت قطعی خود یک نگاه شکلی دارد مادامی که وجوه مردم ایران در کره جنوبی مسدود است ما هیچ موضوعی فراتر از این را در دستور کار دو کشور قرار نمی دهیم البته فرایند ها در جریان است و ما هیچ فرایندی را متوقف نکرده‌ ایم اما دولت کره باید بداند ما این روز ها را فراموش نمی کنیم".
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر این نکته که بارها با انگلستان پیرامون بدهی این کشور به ایران توافق شده بیان کرد: "گفتگو مجدداً با انگلیس در خصوص بازپرداخت بدهی این کشور به ایران انجام شده، سفر هایی نیز وجود داشته و در این سفر ها جزئیات این موضوع مجددا برای چندمین بار نهایی شده و پیشرفت های قابل توجهی داشته؛ امروز ما منتظر عملیاتی کردن این توافقات هستیم اما دولت انگلیس بار ها نشان داده که نمی‌توان خیلی به آن چیزی که با انگلیس توافق می شود اطمینان داشت، این بدهی قطعی باید به ملت ایران پرداخت شود و این فرایند بیش از حد ملال آور شده".
نشست کمیسیون مشترک برجام در وین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.02.2022
گزارش و تحلیل
بازی تروئیکا با کارت بدهی انگلیس سر میز مذاکرات وین
وی افزود: "حکم دادگاه انگلیس در این زمینه مدت‌ ها است که صادر شده و خیلی روشن و مسلم است که حتی بر اساس قوانین داخلی انگلیس هم دولت انگلستان تاکنون تخلفات پی‌درپی کرده، بخشی از مطالبات جمهوری اسلامی ایران ضرر و زیان و سود هایی است که متعلق به این پول در طول ۵۰ سال گذشته است البته در این نوع موضوعات دو طرف بر اساس قواعدی خاص به مصالحه می‌ رسد که این رقم مدت‌ ها است روشن شده، البته که مذاکرات وین ارتباطی به بدهی قطعی انگلستان به ایران ندارد".
آقای دکتر سعید خطیب زاده همچنین پیرامون مناقشات میان روسیه و اوکراین تصریح کرد: "جمهوری اسلامی ایران در سطوح مختلف هم با کیف و هم با کرملین و مسکو در ارتباط بوده ما با هر دو کشور رابطه محترمانه و دوستانه داشتیم و با روسیه روابط همسایگی هم داریم.
باور ما این است که منطقه اوراسیا نمی تواند شاهد یک درگیری دیگر باشد و تلاش کردیم تا این دو کشور برای گفتگو و حل مسائل فیمابین از راه حل سیاسی استفاده کنند، متاسفیم برخی طرف‌ های غربی در طبل جنگ می‌کوبند و در تلاشند تا این اختلاف شعله ور شود.
ایالات متحده مسئول بسیاری از جنگ ها طی دو دهه گذشته بوده، چه در منطقه غرب آسیا و چه در شامات و در بسیاری از تنش های اوراسیا ما به جامعه ی جهانی توصیه می کنیم که ایالات متحده را از افزایش تنش در این منطقه بازدارند".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала