گزارش و تحلیل

استقرار Tu-22M3 در حمیمیم - نمایش قدرت روسیه در مدیترانه

© Sputnik / Ministry of defence of the Russian Federation /  مراجعه به بانک تصاویر استقرار Tu-22M3 در حمیمیم - نمایش قدرت روسیه در مدیترانه
استقرار Tu-22M3 در حمیمیم - نمایش قدرت روسیه در مدیترانه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.02.2022
اشتراک
به دنبال تشدید تنش بین روسیه و ناتو بر سر اوکراین، مسکو بمب افکن های مافوق صوت Tu-22M3 را در حمیمیم مستقر کرد.
اسپوتنیک، مجله آمریکایی Military Watch Magazine می نویسد: هواپیماهای دوربرد Tu-22M3 و MiG-31K با موشک هایپرسونیک "Dagger" (کینژال) برای شرکت در رزمایش دریایی به مدیترانه منتقل شده است.
در زمینه تنش های شدید بین روسیه و کشورهای عضو ناتو بر سر اوکراین، نیروی هوایی روسیه بمب افکن های مافوق صوت Tu-22M3 را در پایگاه هوایی حمیمیم در شرق سوریه مستقر کرده است. به موازات آن، Tu-22M3 برای گشت زنی در بلاروس مستقر شدند.
پایگاه هوایی حمیمیم از اوت 2015 برای عملیات روسیه استفاده می شود. در ابتدای سال 2021، طول و عرض باندهای آن برای دریافت و ارسال هواپیماهای کلاس سنگین‌تر افزایش یافت. در نتیجه اعضای ناتو در جنوب اروپا در منطقه عملیاتی این هواپیماها قرار گرفتند. در مه 2021، اولین بمب افکن های Tu-22M و یک ماه بعد، جنگنده های تهاجمی MiG-31K به کار گرفته شدند. و در 17 فوریه 2022، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: " هواپیماهای دوربرد Tu-22M3و MiG-31K با مجموعه هوایی "کینژال" برای شرکت در رزمایش دریایی گروه‌بندی بین ناوگان نیروی دریایی در شرق دریای مدیترانه به فرودگاه حمیمیم سوریه منتقل شدند." خدمه های نیروی هوافضای روسیه پروازی از نقاط استقرار خود انجام دادند و بیش از 1500 کیلومتر را طی کردند. در طول رزمایش عنقریب، خلبانان هوانوردی دوربرد باید وظایف مورد نظر خود را انجام دهند." اخیراً در 6 تا 7 فوریه 2022، یک رزمایش بزرگ ناتو در دریای مدیترانه برگزار شد.
در ژانویه 2022، سرگئی کوبیلاش فرمانده هوانوردی دوربرد نیروی هوایی روسیه، ، گفت که Tu-22M3 می تواند آماج هایی را در سرتاسر دریای مدیترانه هدف قرار دهد. وی تصریح کرد:"
فرود و بهره برداری از هواپیمای Tu-22M3 در پایگاه هوایی حمیمیم یک رویداد برجسته است. اول از همه، خدمه هوانوردی دوربرد بر یک فرودگاه جدید تسلط یافتند و حضور هوانوردی دوربرد در منطقه مدیترانه را نشان دادند."
پرواز دو هواپیمای توپولوف 142 روسی بر فراز اقیانوس اطلس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.03.2020
پرواز دو هواپیمای توپولوف 142 روسی بر فراز اقیانوس اطلس
یک ماه قبل، نیروی هوایی روسیه و جمهوری عربی سوریه گشت زنی مشترک را آغاز کردند. در سال 2020، روسیه هواپیماهای جنگنده MiG-29SMT را به عنوان کمک به سوریه فرستاد. این امر نشان می دهد که مسکو قصد دارد پتانسیل نظامی سوریه را در شرایط تقویت همکاری بین دو دشمن بزرگ منطقه ای این کشور یعنی اسرائیل و ترکیه احیا کند. اسرائیل و ترکیه بارها علیه سوریه همکاری کرده اند و اغلب حریم هوایی این کشور را نقض کرده اند و از شورشیان در داخل این کشور حمایت می کنند. واحدهای روسی در پایگاه هوایی حمیمیم اغلب حملات ترکیه و اسرائیل به سوریه را رهگیری می کردند. تقویت دفاع هوایی سوریه به نیروهای روسی اجازه می دهد تا در سمت غربی علیه ناتو متمرکز شوند.
حمایت از سوریه در مقابله با استقرار غیرقانونی نیروهای ترکیه، اسرائیل و غربی در خاک این کشور و همچنین تصاحب غیرقانونی ثروت نفتی آن توسط آمریکا و ترکیه، حق روسیه را برای استقرار در سواحل شرقی دارای موقعیت استراتژیک آن تضمین کرد.
انتقال و گشت زنی Tu-22M3 و MiG-31K به دلیل تسلیحاتی که دارند به ویژه شایان توجه است. Kh-47M2 "کینژال" - یک موشک بالستیک تاکتیکی با ویژگی های پروازی بی نظیر از جمله سرعت هایپرسونیک ت 10 ماخ و بالاترین قدرت مانور، یکی از آماده ترین موشک های جهان است. گمان می رود رهگیری این موشک تقریبا غیرممکن است و با دقت بالایی هم به اهداف زمینی و هم به کشتی های جنگی اصابت می کند و برد آن 2 هزار کیلومتر است. همانطور که گزارش شده است، برد انواع بزرگتر نصب شده بر روی Tu-22M، به 3 هزار کیلومتر افزایش یافته است.
ناتو سلاحی مشابه "کینژال" را ندارد. به لطف این سلاح روسیه می‌تواند دریای مدیترانه را به روی کشتی‌های جنگی غربی ببندد و به گره‌های اصلی غربی در بخش اصلی اروپا حمله کند. انتقال هواپیماهای مجهز به این موشک ها با استقرار اولین جنگنده های MiG-31K در پایگاه های هوایی در منطقه کالینینگراد انجام شده است. این منطقه برون بوم غربی ترین قلمرو روسیه است که از آنجا می توان عملیات نظامی در سراسر اروپا و بیشتر اقیانوس اطلس را انجام داد. از آنجایی که نیروهای مسلح روسیه از نظر تعداد و هزینه ها به طور قابل توجهی از نیروهای ناتو پایین تر هستند، نقش این نوع وسایل نامتقارن در دفاع از روسیه گسترش خواهد یافت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала