گزارش و تحلیل

پوتین هنر شطرنج بازی را به رخ بایدن کشید

© Sputnik / Mikhail Metzel /  مراجعه به بانک تصاویر درخشان ترین لحظه در دیدار پوتین و بایدن از دیدگاه رئیس جمهور سوئیس
درخشان ترین لحظه در دیدار پوتین و بایدن از دیدگاه رئیس جمهور سوئیس  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.02.2022
اشتراک
همانگونه که دیپلماسی ایرانی به دیپلماسی فرشباف ها معروف است دیپلماسی روسی به دیپلماسی شطرنج باز ها معروف است.
اسپوتنیک - و چه کسی است که نداند روس ها بهترین و بزرگترین شطرج باز های جهان می باشند و این شطرنج بازی در خونشان است.
چند هفته ای است که آمریکایی ها به بهانه های مختلف روسیه را متهم می کنند که بنا دارد اوکراین را تصرف کند.
هم روسها و هم اوکراینی ها این ادعاهای آمریکا را رد کردند و اروپایی ها هم تلاش های زیادی برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقی را راه انداختند و تقریبا همه متفق القول تاکید کردند که هیچ مستندی که ثابت کند ادعاهای آمریکا صحیح است وجود ندارد.
جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.02.2022
بایدن: پوتین تصمیم خود درباره "تهاجم" به اوکراین را گرفته است
ظاهرا فقط بایدن بود و هست که دلش می خواهد در شرق اروپا جنگی راه بیافتد و حتی اوکراین توسط روسیه تصرف شود.
اینکه روسیه در مرزهای مشترک خود با اوکراین مانور برگزار کرده و یا نیروها را درون خاک خود جابه جا کرده دلیلی بر اینکه قرار است روسیه به اوکراین حمله کند به حساب نمی آید.
معمولا برگزاری مانورها می تواند ده ها دلیل سیاسی داشته باشد و یک دلیل نظامی و آن هم حمله.
معمولا هم نیروهای مسلح هیچوقت ابزار اصلی در حمله خود یعنی عنصر غافلگیری را هیچ وقت نا دیده نمی گیرند و اگر واقعا روسیه می خواست به اوکراین حمله کند قطعا روش های دیگری را برای این کار انتخاب می کرد که همه را غافلگیر کند.
این بازی شطرنج سیاسی منجر به آن شد که غربی ها در تله بازی گیر کنند و هرچه قدر تسلیحات قراضه دارند برای اوکراین ارسال کنند تا بلکه به اوکراینی ها روحیه بدهند تا در مقابل روسیه شاخ و شانه بکشند.
اتفاق دیگری هم رخ داد و آن این بود که هم اوکراینی ها و هم دیگر متحدین ایالات متحده متوجه شدند که آمریکا بنا ندارد به جای آنها بجنگد و آقای بایدن به هیچ وجه حاضر نیست که خون از دماغ یک سرباز آمریکایی بریزد، حتی اگر بهای آن تصرف کل اوکراین توسط روسیه باشد.
پوتین رزمایش نیروهای بازدارندگی استراتژیک را آغاز کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.02.2022
پوتین رزمایش نیروهای بازدارندگی استراتژیک را آغاز کرد
البته نکته دیگری نیز دیگر متحدین آمریکا را دلواپس کرد و آن این بود که تا چه حد ممکن است آمریکا برای محقق کردن سیاست های هژمونی خود بر جهان پیش برود.
یعنی آیا آمریکا حاضر خواهد بود همه آنها را یکجا قربانی کند؟
و پاسخ برای همه آنها این بود.
بله، حتی اگر بنا باشد کل اروپا نابود شود و با خاک یکسان گردد برای آمریکایی ها مهم نیست مهم سلطه اقتصاد آمریکا بر جهان است.
نقطه سر خط.
در حالی که انرژی اروپا وابسته به تحویل گرفتن سوخت ارزان قیمت از روسیه می باشد همه گزینه های جایگزین مطرح شده آمریکایی به شکلی هست که هزینه انرژی برای متحدین اروپایی آمریکا چند برابر شود و همه سود آن به جیب آمریکا و کمپانی های آمریکایی برود.
البته فقط این ماجرا نیست.
بلکه بحث نان بسیاری از کشورها که متحدین اصلی آمریکا در جهان نیز به حساب می آیند نیز مطرح است.
مشاور سابق پنتاگون تعریف کرد که  چگونه پوتین به ماهیت بایدن پی برد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.01.2022
مشاور سابق پنتاگون تعریف کرد که چگونه پوتین به ماهیت بایدن پی برد
در صورتی که جنگی رخ دهد و روسیه تحریم شود بیش از یک سوم گندم جهان مورد تهدید قرار می گیرد و بالطبع حتی قیمت نان مردم متحدین امریکا چند برابر خواهد شد، چرا که آمریکایی ها گندم تولیدی خود را ابتدا در داخل آمریکا مصرف خواهند کرد تا قیمت ها داخل کشورشان تکان نخورد و در مرحله بعد گندم صادراتی خود را با چند برابر سود به دیگران خواهند فروخت.
البته ماجرا محصور به انرژی و گندم نمی شود بلکه بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز کارخانه های اروپایی و جهانی که به مواد اولیه روسیه و اوکراین وابسته است، مثل مثلا آهن نیز با همین مشکلات مواجه خواهد شد.
در کل همه حساب های دو دو تا چهارتا نشان می دهد که بزرگترین ضربه را متحدین آمریکا در غرب اروپا خواهند خورد.
حال اتفاقی که رخ داده این است که آقای پوتین در شطرنج سیاسی کاری کرد همه متحدین آمریکا متوجه شوند که تا چه حد می توانند روی آمریکا حساب باز کنند.
همچنین کشورهای شرق اروپا که به ناتو پیوسته اند و یا می خواهند در آینده بپیوندند ببینند چه چیزی دستشان را از ائتلاف با ناتو می گیرد و در مقابل با چه شرایطی مواجه می شوند.
جو بایدن، رئیس جمهور امریکا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.02.2022
در آمریکا بایدن را تنها فرد جنگ طلب در اوکراین نامیدند
یعنی عملا آقای بوتین در بازی شطرنج سیاست به بایدن نشان داد که سیاست گسترش ناتو به شرق پایانی یافته و روسیه حتی نیاز ندارد که جنگی به پا کند تا جلوی گسترش ناتو به شرق را بگیرد، همان تشر روسیه برای همه کافی است تا حواسشان را جمع کنند.
اما اتفاق دیگری که رخ داده این است که اوکراین با تحویل گرفتن سلاح های بنجل غربی قره شده و تصور می کند که می تواند مناطق دونسک و لوهانسک را تصرف کند و به همین دلیل شروع کرده به این مناطق حمله کردن.
بدیهی است این اقدام اوکران می تواند در نهایت به متشنج شدن اوضاع بانجامد و شاید بر عکس تصور ها به جای اینکه اوکراین دونسک و لوهانسک را تصرف کند این دونسکی ها و لوهانسکی ها باشند که به یکباره غرب اوکراین را تصرف کنند وغرب در بازی شطرنج سیاسی کیش و مات شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала