رئیسی: هر توافقی در وین باید شامل لغو تحریم‌ها و تضمین معتبر باشد

© Photo / IRNAابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.02.2022
اشتراک
ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران در گفتگوی تلفنی با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه اظهار داشت که هیات ایرانی با جدیت در حال پیشبرد مذاکرات وین است.
به گزارش اسپوتنیک با استناد به دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری ایران، ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران در گفتگوی تلفنی با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه اظهار داشت که هیات ایرانی با جدیت در حال پیشبرد مذاکرات وین است.
رئیس جمهور ایران در گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور فرانسه گفت: "هرگونه توافقی در وین باید شامل لغو تحریم‌ها، ارائه تضمین معتبر و بسته شدن مسائل و ادعاهای سیاسی باشد.
هیات ایرانی با جدیت در حال پیشبرد مذاکرات وین است. جمهوری اسلامی ایران در طول مذاکرات پیشنهاد‌های سازنده‌ای ارائه کرده است و پیشنهادهای مطرح شده از سوی طرف‌های دیگر مذاکره را براساس میزان انطباق آنها با منافع ملت ایران، مورد بررسی قرار داده است.
هیات ایرانی بارها اعلام کرده از ابتکاراتی که متضمن تامین و حفظ حقوق ملت ایران باشند، استقبال می‌کند. فشارها یا ادعاهای سیاسی با هدف حفظ اهرم فشار بر ملت ایران مطرح شده‌اند و چشم‌انداز حصول توافق را تضعیف می‌کنند. هرگونه توافقی در وین باید شامل لغو تحریم‌ها، ارائه تضمین معتبر و بسته شدن مسائل و ادعاهای سیاسی باشد.
عباس گلرو،عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.02.2022
نماینده مجلس: طرف‌های مذاکرات وین، ایران هسته‌ای را پذیرفته و پایبند به توافقات باشند
سابقه تعامل جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گزارش‌های متعدد این آژانس مبنی بر تایید صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران گواه بر دروغین بودن ادعاهای برخی کشورهاست. ایران برای اثبات حسن نیت خود همواره بر همکاری‌ حرفه‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید داشته است و در این راستا باید مراقب فتنه‌انگیزی دشمنان بود".
امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز در این گفتگوی تلفنی گفت که پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات وین حاصل شده است و این امیدواری را داریم که مذاکرات هر چه زودتر به نتیجه برسد.
روسای جمهوری ایران و فرانسه در این مکالمه تلفنی همچنین درباره آخرین وضعیت همه‌گیری کرونا و نیز تحولات منطقه نیز تبادل نظر کردند.
گفتنی است، توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
دیدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.02.2022
ماکرون: فرانسه و روسیه برای همکاری در زمینه تضمین های امنیتی توافق کردند
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.
از ماه آوریل سال 2021، مذاکراتی در وین بین ایران و اعضای گروه "پنج" (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) در مورد احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران در جریان است.
طرفین در مورد لغو تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، انجام تعهدات خود در حوزه هسته ای و بازگشت ایالات متحده به برجام بحث می کنند. نمایندگان کشورهای طرف قرارداد نیز بدون مشارکت ایران رایزنی های جداگانه ای با فرستادگان آمریکایی انجام می دهند.
در نشست‌ های وین، چشم‌انداز بازگشت کامل به انطباق با مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مورد بحث قرار گرفت. این توافقنامه توسط "پنج" عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان با ایران در سال ۲۰۱۵ به منظور عبور از بحران برنامه هسته ای این کشور امضا شد. دونالد ترامپ رئیس جمهور قبلی آمریکا در سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت از برجام خارج شود. جو بایدن، رئیس کنونی دولت آمریکا، بارها آمادگی خود را برای بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای با تهران اعلام کرده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала