مشهورترین جاذبه های کشور ترکیه

© Fotolia / Sergey Dzyubaکلیسای جامع صوفیه در استامبل
کلیسای جامع صوفیه در استامبل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.02.2022
اشتراک
ترکیه با نام رسمی جمهوری ترکیه به مرکزیت آنکارا کشوری بین قاره ای محسوب می شود. این کشور به سبب قرار گیری در موقعیت جغرافیایی و استارتژیک منحصر به فرد خود که در چهارراه خاورمیانه، شرق مدیترانه، بالکان واز دیرباز تا اکنون مورد توجه حکام، تجار و توریست ها بوده است.
بخش اعظمی از این کشور شامل آناتولی در قاره آسیا (در غرب آسیا) و تراکیه در قاره اروپا (اروپای جنوب شرقی) می شود.
از جمله عوامل محبوبیت کشور ترکیه نزد گردشگران نزدیکی و همسایگی با ایران (در شرق)، اشتراکات فرهنگی، عدم نیاز به ویزا (به مدت 3 ماه) و مقرون به صرفه بودن هزینه ها با خرید تور ارزان اروپا یا لحظه آخری و قسطی خیلی خیلی ارزان است.
از آنجایی که مرز طبیعی تنگه بسفر در شهر استانبول با نقش دو جانبه خود به عنوان یک سد و مانع و همچنین پلی بین دو قاره عمل کرده است می توانید با رزرو تور ارزان استانبول لحظه آخری به بازدید از این کلان شهر بپردازید و از تاریخی غنی و مناظر زیبا دیدن کنید.
ترکیه با مساحتی بالغ بر 783,562 کیلومتر مربع دارای 81 استان است. جایگاه ویژه و نقش اساسی صنعت گردشگری در این کشور توانست به عنوان یک متغيرهاي مهم اقتصادي ميزان توليد و روند رشد در جامعه را سرعت ببخشد. درآمد ترکیه از صنعت گردشگری در سال 2021 مبلغی بالغ بر 24.48 میلیارد دلار آمریکا بود. به دلیل وجود ظرفیت بالای این کشور به معرفی جاذبه های گردشگری مشهور در پایتخت فرهنگی آن شهر استانبول می پردازیم.
مسجد ایاصوفیه
کلیسای جامع ایلخانی ایاصوفیه در سال 532 تا 537 به دستور ژوستینین اول امپراتور روم شرقی ساخته شد. در سال 1453 در دوران سلطنت عثمانیان این بنا به مسجد، سپس در سال 1935 به دستور مصطفی کمال آتاتورک؛ بنیان‌گذار جمهوری ترکیه به موزه تغییر کاربری داد و در نهایت با دستور رجب طیب اردوغان در سال 2020 با عنوان بازپس‌گرفته شده مسجد به گردشگران معرفی شد. این بنای زیبای 1500 ساله که به شکل صلیب طراحی شده بود نماد معماری بیزانس و ارتدکس شرقی به شمار می آمد. در این مسجد آثاری به یادگار مانده است که گنبد 51 متری و موزاییک های زیبای آن از بیزانسیان و منبر مرمری حکاکی شده از زمان عثمانیان نمونه هایی از این دست هستند.
مسجد آبی استانبول
یکی از شاخص ترین جاذبه های شهر استانبول مسجد سلطان احمد است. این بنای تاریخی معروف که به دلیل استفاده از بیش از 21000 کاشی آبی رنگ ایزنیک در تزیین فضای داخلی با نام مسجد آبی شناخته می شود به دستور سلطان احمد یکم از سال 1609 تا 1617 توسط صدفکار محمد آقا شاگرد معمار سینان بزرگ ساخته شد. علاوه بر این فرش های دستباف و گنبد مرکزی و دیوارهای مزین به کتیبه های طلاکاری شده منظره ای خیره کننده را برای بیننده به ارمغان می آورد. مسجد آبی با مساحت 4608 متر مربعی درست در مقابل مسجد ایاصوفیه با فاصله 1.9 کیلومتری قرار دارد. یکی از نکات مهم که بازدیدکنندگان ملزم به رعایت آن هستند داشتن حجاب برای خانم‌ها و پوشیده بودن بدن برای آقایان است.
بازار بزرگ استانبول
بازار بزرگ استانبول از بزرگترین و قدیمی ترین بازارهای سرپوشیده جهان محسوب می شود که در مرکز این شهر در منطقه فاتح واقع و در نزدیکی مسجد آبی و ایاصوفیه است. این بازار با مساحتی بالغ بر 30700 مترمربع شامل 61 راهرو، 4000 مغازه، چند قهوه خانه و صرافی، 12 مسجد و انبار، 1 مدرسه و حمام است. در هزارتوی این بازار می توان زیورآلات، صنایع دستی مانند فرش، ظروف مسی و سرامیکی، پارچه، لباس، صابون و ... را یافت. بازدید از این بازار به صورت تقریبی حدود 2 ساعت به طول می انجامد.
پارک گولهانه استانبول
پارک 163 هکتاری گولهانه در منطقه فاتیح -که باغ بیرونی کاخ توپکاپی در زمان حکومت عثمانیان بود- امروز به پارک عمومی و فضاهای سبز برای تفریح و دوری از هیاهوی شهر شلوغ استانبول تبدیل شده است. در این پارک علاوه بر درختان انبوه و گل های فراوان، موزه تاریخ علم و فناوری در اسلام نیز وجود دارد. قسمت شمال شرقی پارک چشم انداز رو به تنگه بسفر و دریای مرمره دارد؛ همچنین در فصل بهار فستیوال گل لاله در گولهانه برگزار می شود.
تنگه بسفر در استانبول
تنگه بسفر یک مرز طبیعی محسوب می شود که سبب تقسیم شدن استانبول به 2 قاره آسیا و اروپا شده است. این آبراهه 31 کیلومتری که دریای سیاه و دریای مرمره را به هم متصل کند از نظر سیاسی و تجاری در جهان حائز اهمیت است. در واقع این شهر در انتهای جنوبی تنگه بسفر قرار دارد. پل گالاتا یکی از معروف ترین پل های بر روی این تنگه است. پیاده روی و سوار شدن بر کشتی ها و فری ها از جمله تفریحات محبوب نزد گردشگران محسوب می شود.
کاخ توپکاپی در استانبول
کاخ توپکاپی در نزدیکی تنگه بسفر در سال 1478 به دستور سلطان محمد فاتح ساخته شد. این بنای باشکوه 700 هزار متر مربعی که یکی از جاذبه های دیدنی در استانبول است که به مدت 400 سال به عنوان اقامتگاه سلاطین عثمانی مورد استفاده قرار می گرفت. بعد از ساخته شدن کاخ های جدید دولما باغچه و ییلدیز در بشکیتاش، این مکان خالی از سکنه شد اما اهمیت خود را تا کنون حفظ کرده است.
برج گالاتا در استانبول
برج سنگی گالاتا که میراثی به جا مانده از قرون وسطی به شمار می آید در محله بی‌اوغلو واقع شده است. این سازه مخروطی شکل 62.59 متری در گذشته کاربردهای نظامی داشت و برج دیدبانی بود. امروز از این برج به عنوان موزه استفاده می شود. در طبقات اول تا هفتم آثار و مستندات تاریخی درباره این برج و شهر استانبول در معرض دید علاقمندان قرار می گیرد. نمایی پانوراما از تمام شهر استانبول و تنگه بسفر در طبقات هشتم و نهم آن دیده می شود. لازم به ذکر است که این برج در فاصله کمی از پل گالاتا (900 متر)، خیابان استقلال (1.1 کیلومتر) و میدان معروف تکسیم (1.8 کیلومتر) قرار دارد. به علت سخت پیدا کردن جای پارک عموما گردشگران این مسافت را پیاده طی می کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала