شعبده‌بازی رسانه‌ای آمریکا

© AFP 2023 / JOE KLAMARAustrian police officers stand guard near the entrance of the Grand Hotel in Vienna on April 6, 2021, where diplomats of the EU, China, Russia and Iran will hold talks.
Austrian police officers stand guard near the entrance of the Grand Hotel in Vienna on April 6, 2021, where diplomats of the EU, China, Russia and Iran will hold talks.  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.02.2022
اشتراک
رسانه‌های غربی، جنگ روانی درباره متن توافق احتمالی وین را با انتشار مطالب تأیید نشده به نقل از آنچه "منابع آگاه" می‌خوانند، آغاز کردند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "تسنیم"، رویترز در خبری مدعی شده است که به پیش‌نویس برخی توافقات میان ایران و 4+1 در وین دست یافته است. او در خبر خود مدعی شده این پیش نویس حدوداً 20 صفحه ای با عباراتی مانند تعلیق غنی سازی بالای 5 درصد توسط ایران شروع می‌شود؛ و در گام اول شامل مباحثی مانند آزادسازی 7 میلیارد دلار ایران در کره جنوبی و آزادسازی زندانیان امریکایی در ایران است. و در ادامه مدعی شده است که در فاز بعدی روز اجرای برجام به نوعی تکرار خواهد شد.
منابع آگاه رسانه ایرانی گفتند که مطلب رویترز صرفاً در راستای عملیات روانی است و نسبتی با واقعیت اصلی مذاکرات ندارد. مثلاً موضوع آزادسازی زندانیان اساساً ربطی به مذاکرات هسته‌ای ندارد. و ایران تعلیق غنی سازی بالای 5 درصد را هیچگاه قبل از مشخص شدن مساله تحریم ها و بخصوص تحریم نفتی و دریافت پولهای ایران از طریق مبادی رسمی انجام نخواهد داد.
ضمن اینکه، بسیاری از موارد از روز اول مذاکرات حدس زده می شد و رسانه های غربی این روزها آن حدسیات را سرهم بندی کرده و آنها را به افکار عمومی ارائه می کنند، آن هم بدون اینکه اطلاع دقیقی داشته باشند.
نشست کمیسیون برجام با ایران در وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.02.2022
گزارش و تحلیل
مهلت طرف های برجام برای آمریکا
گفتنی است، خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی به نقل از دیپلمات‌های غربی به جزئیاتی از متن پیش‌نویس توافق هسته‌ای ایران اشاره کرده که حاکی از گام‌های تدریجی دو طرف است؛ بر این اساس گام اول شامل معافیت‌های تحریمی نفت نیست. این متن هنوز مورد توافق نهایی همه طرف‌های مذاکره قرار نگرفته است.
در حالی که نمایندگان ایران، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه، اتحادیه اروپا به همراه آمریکا هنوز در وین در حال بحث درباره جزئیات این توافق هستند، بعضی از کشورها می‌گویند درباره قسمت عمده‌ای از این پیش‌نویس توافق به دست آمده اما بعضی مسائل مورد اختلاف هنوز باقیست.
در متن این پیش‌نویس همچنین به موضوعاتی نظیر آزادسازی ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی، آزادی زندانیان غربی در ایران اشاره شده است. رابرات مالی، مذاکره کننده ارشد آمریکا مورد اخیر را یکی از الزامات این توافق خوانده بود. گفته شده پس از اجرای گام‌های مقدماتی، مرحله اصلی برداشتن تحریم‌ها آغاز خواهد شد.
به گفته دیپلمات‌های غربی حداکثر خلوص مجاز غنی سازی اورانیوم توسط ایران ۳/۶۷ درصد خواهد بود. توافق جدید شامل الزام آمریکا برای صدور معافیت‌های تحریمی برای فروش نفت ایران است که چند ماه یک بار تمدید می‌شود و موضوع برداشتن آنی تحریمهای نفتی مطرح نیست.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала