گزارش و تحلیل

ورود هیئت کارشناسی روسیه به ایران

© Sputnik / Shiva Abshenasپرچم ایران و روسیه
پرچم ایران و روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.02.2022
اشتراک
آغاز تجارت پر سود ایران و روسیه. در سفر اخیر رئیس جمهور ایران به فدراسیون روسیه نیز مهمترین دستور کارها تجاری و اقتصادی بود.
پس از آغاز تحریم های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران علی رغم تلاش های بسیار برای از بین بردن تحریم ها و یا بی اثر کردن آنها، اقتصاد ایران فشار بسیار زیادی را متحمل شد که به سبب آن با روی آوردن به همکاری و تجارت با کشور های همسایه و قدرتهای اقتصادی شرقی در صدد جبران آن برآمد.
در سفر اخیر رئیس جمهور ایران به فدراسیون روسیه نیز مهمترین دستور کارها تجاری و اقتصادی بود، همچنین در گفتگو های وین وجود تیم اقتصادی پربار جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت جلوه کرد.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه وزارت امورخارجه همزمان با مذاکرات رفع تحریم‌ها، تقویت همه جانبه روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها به ویژه همسایگان را پیگیری می کند، به تشریح برخی تحولات و رویدادهای اقتصادی دو جانبه جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها پرداخت.
وی اظهار داشت: " هفته آینده شاهد برگزاری دو کمیسیون مشترک اقتصادی با کشورهای ازبکستان و قزاقستان در تهران خواهیم بود".
حسین امیرعبداللهیان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.02.2022
گزارش و تحلیل
گزارش امیرعبداللهیان از مذاکرات وین به مجلس وتاکید نمایندگان بر ایجاد گشایش اقتصادی در نتیجه مذاکرات
دکتر صفری افزود: " در هر دو هیئت اعزامی، جمعی از تجار و نمایندگان بخش های خصوصی حضور دارند و قرار است همزمان با نشست های کمیسیون مشترک، همایش های اقتصادی خوبی با تجار این کشورها در اتاق بازرگانی ایران برگزار گردد".
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه افزود: " در پیش نویس اسناد تهیه شده برای امضا در این کمیسیون های مشترک نیز توافقات و تفاهمات بسیار خوبی برای تقویت همکاریهای دوجانبه در همه زمینه ها پیش بینی شده است و قرار است چند سند همکاری امضا گردد که امید است با اجرایی شدن آنها و همچنین اسناد همکاری که قبلا امضا شده است ، شاهد تسهیل و رونق هرچه بیشتر همکاریها با قزاقستان و ازبکستان در همه زمینه ها باشیم".
دکتر صفری در ادامه اظهار داشت: "قرار است یک هیئت کارشناسی نیز هفته آینده از روسیه به تهران سفر نماید تا ضمن گفتگو با مسئولین وزارت کشاورزی، بازدیدهایی از آزمایشگاههای پیشرفته سازمان غذا و دارو و گلخانه های تولید محصولات داشته باشند.
معاون اقتصادی وزیر امور خارجه در مورد همکاری اقتصادی با پاکستان نیز اظهار داشت: خوشبختانه عزم و اراده خوبی برای تقویت همکاری های اقتصادی و تجاری بین بخش های دولتی و خصوصی دو کشور دوست و همسایه وجود دارد و تا کنون نیز پیشرفت های بسیار خوبی حاصل شده است".
دکتر صفری در مورد مراودات اقتصادی با کشور هندوستان نیز گفت: " توسعه همکاریهای اقتصادی با هند به عنوان یک شریک مهم و دوست از دیگر اولویت های اقتصادی ما محسوب می شود و تلاش داریم با رفع موانع میزان صادرات خود به این کشور را افزایش دهیم".
کاخ سفید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.01.2022
کاخ سفید: رئیس جمهور آمریکا دیپلماسی را بهترین گزینه در قبال ایران می‌داند
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین با تاکید بر اینکه تقویت روابط تجاری با همه مناطق دنیا در دستور کار جدی وزارت امور خارجه قرار دارد، افزود: " هم اکنون وزیر کشاورزی برزیل در راس هیئتی از تجار و صنعتگران این کشور به منظور گفتگو در مورد چگونگی ارتقای سطح مراوات اقتصادی و مبادلات تجاری دو کشور در تهران به سر می برد و قرار است برای آشنایی با ظرفیت های اقتصادی کشورمان به شیراز نیز سفری داشته باشد".
همچنین روز گذشته دکتر مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران با پیتر لاونسکی تیفنتهال، قائم مقام وزارت خارجه اتریش در وین دیدار کرد.
در این دیدار که سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش نیز حضور داشت، دکتر صفری با تاکید بر جدیت ایران در گفت‌وگوهای وین، لزوم انجام توافقات لازم برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری بین ایران و اتریش در زمینه‌های گوناگون را خاطر نشان کرد.
قائم مقام وزارت خارجه اتریش نیز ضمن تأکید بر حمایت اتریش از گفت‌و‌گوهای جاری در وین و ابراز امیدواری برای حصول به توافق، اظهار داشت، ما نیز مایل به گسترش روابط تجاری با ایران هستیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала