گزارش و تحلیل

مهلت طرف های برجام برای آمریکا

© REUTERS / EU Delegation in Viennaنشست کمیسیون برجام با ایران در وین
نشست کمیسیون برجام با ایران در وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.02.2022
اشتراک
خطیب‌زاده: ایران تصمیمات سیاسی خود را سال‌ها پیش گرفته و در برجام باقیمانده و منتظریم پاسخ ابتکارات ایران را توسط طرف‌ های غربی بگیریم.
پس از مدت ها مذاکره بر سر بازگشت ایالات متحده آمریکا به توافقنامه برجام در وین بار دیگر دور آخر مذاکرات متوقف شد و تصمیم گیری ها برای دوره بعدی به جا ماند امروز بیست و پنجم بهمن ماه آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که بن بستی در وین نیست و مذاکرات همچون سابق برگزار می‌شود و رفت و برگشت‌ ها میان هیأت‌ ها در حال انجام است.
سخنگوی وزارت خارجه ی ایران همچنین گفت: " آنچه باقی مانده رسیدن به نقاطی است که باید تصمیم سیاسی گرفته شود. ایران تصمیمات سیاسی خود را سال‌ها پیش گرفته و در برجام باقیمانده و منتظریم پاسخ ابتکارات ایران را توسط طرف‌ های غربی بگیریم".
وی همچنین بار دیگر بر غیر قابل اعتماد بودن آمریکا و لزوم اخذ تضمین توسط ایران تاکید کرد.
واکنش سفارت روسیه در تهران به گزارش مطبوعات درباره نقش غیرسازنده روسیه در برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.02.2022
واکنش سفارت روسیه در تهران به گزارش مطبوعات درباره نقش غیرسازنده روسیه در برجام
آقای دکتر سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون ویژه برجام و سخنگوی سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پیرامون مذاکرات وین به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: "جمهوری اسلامی ایران مطالبات خود را بر دو محور استوار کرده است و تا این دو محور حاصل نشود قطعاً به توافقی نخواهیم رسید.
محور اول لغو کلیه تحریم‌ ها است که پس از خروج ایالات متحده آمریکا ظالمانه بر ملت ما قرار داده شده، از این رو تحریم‌ ها به طور کلی باید لغو شود و منظور فقط تحریم های با برچسب هسته‌ ای نیست بلکه منظور کلیه تحریم‌ ها است.
محور دوم این که آمریکایی ها نشان دادند که قابل اعتماد نیستند و روی توافق آنها نمی توان حساب کرد بنابراین باید تضمین ها و ضمانت های لازم اخذ شود، باید اروپایی‌ ها و آمریکایی‌ ها این تعهد را بدهند که اگر توافقی صورت گرفت بار دیگر آمریکایی‌ ها بد عهدی نکنند.
اگر این دو محور به طور کامل و دقیق اجرایی شود قطعاً توافق صورت می گیرد در غیر این صورت مشخص است که هیچ توافقی حاصل نخواهد شد".
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.02.2022
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران: بن بستی در وین نیست
آقای دکتر سید حسین نقوی حسینی ضمن تاکید بر عدم انسجام آمریکایی‌ها برای تصمیم‌گیری بیان کرد: "این نشان دهنده این است که درون آمریکا به هم ریختگی وجود دارد از یک سو مذاکره کنندگان گفتگو هایی می کنند، از سوی دیگر رئیس جمهور اظهار نظر های دیگری می کند، از طرفی سنا موضع گیری های خاص خود را دارد و از طرف دیگر جمهوری خواهان اعلام می‌کنند که در صورت توافق پایبندی نخواهند داشت؛ ما شاهد یک به‌هم‌ ریختگی در آمریکا هستیم و اگر آنها به یک جمع‌ بندی درست در حاکمیت خود نرسند توافق حاصل نمی شود.
طبیعی است اروپایی‌ ها، ایران، چین و روسیه تا اندازه ای صبر به خرج می دهند و طبیعتا اگر آمریکایی‌ ها نتوانند تصمیم‌گیری کنند و نتوانند به یک جمع‌بندی درست برسند بقیه کشور ها به دنبال مسیر های دیگری خواهند رفت".
وی افزود: "هنگامی که پس از انتخابات ایالات متحده بایدن پیرامون برجام و موضع گیری های خود در خصوص این توافقنامه صحبت کرد امیدواری های بسیاری به وجود آمد همه بر این باور بودند که آمریکایی‌ ها به این نتیجه رسیدند که ترامپ مسیر اشتباهی رفته قطعاً این نتیجه گیری درست بود و همه بر این باورند که ترامپ مسیر اشتباهی را پیش رفت.
وانگ کوان مذاکره کننده ارشد چین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.02.2022
حمایت چین از موضع ایران برای ادامه مذاکرات پیرامون حل مساله هسته ای
اما امیدواری برای بازگشت از این مسیر توسط آمریکا کمی زود بود در ماه های اخیر این امید ها به یاس تبدیل می شود چرا که واقعاً تصمیم گیری سازمان یافته و مرتبی در حاکمیت آمریکا مشاهده نمی‌شود ما با تصمیم ها و اظهار نظر های متفاوتی روبرو هستیم بنابراین با این شرایط توافق در کوتاه مدت بسیار بعید به نظر می رسد".
سخنگوی سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی موضع ایران را تلاش برای به سرانجام رسیدن برجام دانست و اظهار داشت: "با دو محور اصلی لغو تحریم‌ ها و دریافت تضامین لازم در تلاشیم تا برجام به سرانجام برسد و همه کشور ها به تعهدات خود بازگردند اما دولت سیزدهم مناسبات خارجی خود را مانند دولت یازدهم و دوازدهم در برجام خلاصه نمی کند.
جمهوری اسلامی ایران در دولت جدید به سمت سایر نهادهای بین‌المللی و سایر حوزه های اقتصادی فعال دنیا مانند روسیه، چین، شبه قاره هند و سایر نهاد های منطقه‌ ای و بین‌المللی و کشور های همسایه می‌رود و منتظر برجام نمی ماند اگر آمریکایی‌ ها نتوانند به یک سرانجام درست برسند قطعا جمهوری اسلامی ایران مسیر های دیگری را طی می‌کند و ما معتقدیم همه حوزه های اقتصادی دنیا حوزه غرب نیست و حوزه های فعال اقتصادی دیگر در دنیا وجود دارد که برای مثال کشور چین یکی از قدرت های اقتصادی بسیار بزرگ است بنابراین دلیلی وجود ندارد که جمهوری اسلامی ایران وقت خود را صرف غرب کند".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала