رسانه ترکیه ای: موساد و سازمان اطلاعات ترکیه از ترور یک تاجر اسرائیلی توسط ایرانیان جلوگیری کردند

© AP Photo / Emrah Gurelموساد و سازمان اطلاعات ترکیه از ترور یک تاجر اسرائیلی توسط ایرانیان جلوگیری کردند
موساد و سازمان اطلاعات ترکیه از ترور یک تاجر اسرائیلی توسط ایرانیان جلوگیری کردند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.02.2022
اشتراک
بر اساس اطلاعات به دست آمده توسط روزنامه صباح، سرویس اطلاعاتی ایران برای انتقام گیری محسن فخری زاده، فیزیکدان هسته ای وارد عمل شده و قصد داشت یک کارآفرین اسرائیلی را ترور کند.
به گزارش اسپوتنیک، هدف شبکه ایرانی یک کارآفرین اسرائیلی الاصل به نام یایر گلر (75 ساله) بود. گلر مالک شرکتی به نام CNC Advanced Technology and Engineering بود که تجهیزاتی برای صنایع هوافضا و دفاعی، فناوری ها و نرم افزار تولید می کند. شرکت گلر توسط یک شبکه جاسوسی ایرانی ردیابی شد. با این حال، ماموران میدانی که مسئولیت فعالیت های ضد جاسوسی سازمان اطلاعات و امنیت ملی ترکیه (میت) را بر عهده داشتند، گام به گام هسته ترور ایرانی را تعقیب کردند. مشخص شد که ایران اطلاعاتی در مورد محل سکونت و کار گلر جمع آوری و سپس برنامه ریزی کرده که اقداماتی را انجام دهد.
"میت"این اطلاعات مهم را با موساد به اشتراک گذاشته است. در یک نشست محرمانه در سطح عالی که توسط دو سازمان اطلاعاتی در آنکارا برگزار شد، ارزیابی شد که ترور یایر گلر برای تضعیف روابط اسرائیل و ترکیه که 13 سال متشنج بود اما اخیراً دوباره شروع به بهبود کرده و همچنین برای انتقام گیری از ترور محسن فخری زاده برنامه ریزی شده است.
بر اساس تصمیمی که در آن جلسه گرفته شد، گلر به خانه ای مخفی و امن منتقل شد، در همین حال وزارت امور خارجه اسرائیل از گلر دعوت کرد تا طبق پروتکل ها در تل آویو زندگی کند. با این حال، گلر، که شهروند ترکیه و اسرائیل است، به دلایل امنیتی دعوت اسرائیل را نپذیرفت و گفت که استانبول را بسیار دوست دارد.
واحد جرایم سازمان یافته اداره پلیس استانبول عملیاتی را برای دستگیری مظنونان ترتیب داد. گروه جاسوسی ایران توسط یاسین طاهرامامکندی افسر اطلاعاتی 53 ساله و صالح مشتاق بیغوز ایرانی 44 ساله که به عنوان رئیس این هسته در ترکیه شناسایی شده بود، هدایت می شد. 8 مظنون دستگیر و روانه زندان شدند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала