گزارش و تحلیل

چرا برخی می گویند آمریکا در مچ زنی با ایران شکست خورده؟

© AFP 2023 / Carlos Barriaچرا برخی می گویند آمریکا در مچ زنی با ایران شکست خورده؟
چرا برخی می گویند آمریکا در مچ زنی با ایران شکست خورده؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.02.2022
اشتراک
یکی از نشریات آمریکایی اخیرا از مقامات ارشد سیاسی آمریکایی نقل کرده است که آنها به سناتورها گفته اند ایران ظرف دو ماه می تواند مواد لازم برای تولید یک بمب اتمی را تولید کند.
و یکی از سناتورهای آمریکایی به نشریه پولیتیکو گفته این مطالب "هیجان آور و تکان دهنده است".
هدف اصلی برجام این بود که فاصله مصطلحا گریز هسته ای ایران (زمانی که تصمیم سیاسی برای ساخت بمب هسته ای در ایران گرفته می شود تا زمانی که ایران می تواند مواد لازم برای تولید آن را داشته باشد) حد اقل یک سال باشد تا طرفهای مقابل فرصت برنامه ریزی برای مقابله با ایران و یا احتمالا حمله به تاسیسات هسته ای ایران و یا حتی حمله به ایران را داشته باشند.
علیرغم اینکه مقامات آمریکایی زمان دو ماه را برای گریز هسته ای ایران در نظر گرفته اند اما برخی کارشناسان حتی این زمان را کمتر از دو هفته می دانند.
 تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.02.2022
مقامات آمریکا می گویند ایران می تواند مواد لازم برای ساخت بمب اتمی را تولید کند
نکته اصلی در این ماجرا هم این می باشد که ایرانی ها دیگر فناوری کامل مورد نیاز خود را در اختیار دارند، یعنی حتی اگر دشمنان ایران بخواهند به تاسیسات هسته ای ایران حمله کنند و حتی به فرض محال هم همه آنها را نابود کنند با توجه به اینکه ایرانی ها فناوری را در اختیار دارند بسیار سریع می توانند همه چیز را از اول شروع کنند، و اینبار بهانه کافی داشته باشند تا از ان پی تی خارج شوند و مامورین سازمان بین المللی انرژی هسته ای را به ایران راه ندهند.
البته بنده شخصا مانند بسیاری از کارشناسان دیگر باور دارم مشکل آمریکایی ها با ایران اصولا برنامه هسته ای ایران نیست بلکه جدال هسته ای بهانه ای برای آنها است تا بتوانند روزنه ای برای گفتگو با ایرانی ها پیدا کنند تا بلکه مشکل خود با ایران را حل و فصل کنند.
آمریکایی ها به خوبی می دانند ایرانی ها، حد اقل فعلا، در صدد تولید تسلیحات هسته ای نیستند و همین که فناوری آن را در اختیار داشته باشند کافی است تا بازدارندگی لازم را در مقابل طرف های تهدید کننده موجودیت ایران مثل آمریکا و اسرائیل ومتحدین اینها در منطقه ایجاد کنند و همین برای ایران کافی است.
اخیرا هم ایرانی ها از موشک خیبر شکن رونمایی کردند که در نوع خود یک دست آورد بزرگ به حساب می آید و بر اساس تحلیل بسیاری از کارشناسان استراتژی های نظامی "غیر ایرانی" که بنده با آنها مشورت کردم این موشک کل معادلات میدان را به نفع ایران تغییر داده و بحث فقط برد این موشک نیست بلکه مانور پذیری این موشک است که می تواند همه سامانه های دفاعی موجود در اختیار دشمنان ایران از سامانه پاتریوت گرفته تا سامانه موسوم به گنبد آهنین را رد کند.
البته با توجه به اینکه موضوع مقاله درباره این موشک نیست بنده نمی خواهم بیشتر در باره آن صحبت کنم اما همین دست آوردها نشان می دهد علیرغم همه تهدید های غرب و تحریم های کذایی آمریکا ایران حتی یک لحظه از پیشرفت خود در زمینه فناوری متوقف نشده که هیچ بلکه پیشرفت های بسیار ارزشمندی هم کسب کرده و بر عکس تصور آمریکایی ها و همپیمانانشان به همه آن چیزهایی که آنها تصور می کردند ایران را از دستیابی به آن محروم خواهند کرد، دست پیدا کرده.
خانم جن ساکی یکی از پردرآمدترین کارمندان کاخ سفید است  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.02.2022
آمریکا: مذاکرات با ایران به نقطه‌ تعیین‌ کننده‌ای رسیده است
مضاف بر همه اینها علیرغم همه فشارهای اقتصادی که مردم ایران متحمل شده اند و می شوند اما دشمن نتوانسته به هدف اصلی خود از تحریم ها یعنی سرنگونی نظام و یا ایجاد شورش و اعتراضات خیابانی برای فشار به نظام برسد و عملا امروزه ایران در مرحله گذار از تحریم هم به سر می برد.
کارشناسان اقتصادی آمریکایی به خوبی می دانند که عمر مفید تحریم ها چیزی حدود دو سال بیش نیست و حال اگر این تحریم ها بخواهد ادامه پیدا کند دیگر تاثیر مطلوب را بر ایران نخواهد داشت و ایرانی ها کم کم راه های دورزدن این تحریم ها را بیشتر می کنند و به یکباره آمریکایی ها به خود می آیند و می بینند که دیگر هیچ تحریمی ندارند بر علیه ایران اعمال کنند که موثر باشد.
در واقع اشتباه بزرگ ترامپ پس از خروج از توافق هسته ای این بود که به یکباره هر چه تحریم در چنته داشت بر علیه ایران اعمال کرد و به قول معروف همه کارت هایش را به یکباره سوزاند.
ایرانی ها هم با سیاست بسیار زیرکانه توانستند از اشتباه ترامپ بهره ببرند و اشتباهات آمریکایی ها را برای خود به فرصت تبدیل کنند.
برای مثال در صورتی که ایران قبلا اورنیوم 60% تولید می کرد شاید کل جامعه جهانی بر علیه ایران قیام و قعود می کرد، اما ایرانی ها موفق شدند هم اورانیوم 60% تولید کنند هم دستگاه های پیشرفته گریز از مرکز (سانترفیوژ) تولید کنند و همه جهان آمریکا را در این راستا مقصر دانستند و می دانند.
در باره تحریم های اقتصادی هم سیاست ایران در چرخش به سمت شرق موجبات آن را فراهم کرده که ایران امروزه بتواند نفت خود را بفروشد و حتی پول آن را نیز دریافت کند.
اگر به بازارهای مالی تهران مراجعه کنید مشاهده می کنید که دلارهای به قول معروف آکبند سریال دار و تازه از چاپخانه بیرون آمده در اختیار صرافی ها و مردم است.
این مساله نشان می دهد که ایران در حال دریافت پول نفت خود می باشد و احتمالا هم ارز زیادی به صورت نقدی در اختیار دولت ایران باشد ولی خوب به دلایل مختلف تمایل ندارد که آن را فاش کند وهمچین هم که آمریکایی ها تصور می کنند اوضاع ایران بد نیست، و البته از سوی دیگر آنهایی که در زمینه های بازرگانی مخصوصا صادرات و واردات فعالیت دارند به خوبی می دانند که در تعاملات بین المللی پول نقد ارزش ندارد و پولها باید از طریق کانال های مالی رسمی جابه جا شوند.
حال بماند که علیرغم همه تحریم های کذایی آمریکا بر علیه ایران این کشور هنوز هیچ بدهی ای به هیچ کشور و یا بانک بین المللی ندارد که هیچ بلکه حتی ده ها ملیارد دلار از دیگران طلبکار می باشد.
به هر صورت همه این موارد و ده ها مورد دیگر نشان می دهند که آمریکا در همه اقدامات خود بر علیه ایران شکست مفتضحانه ای خورده وامروزه دیگر مجبور است عقب نشینی کند به برجام برگردد و تحریم ها را از بالاسر ایران بردارد تا در آینده بتواند مجددا فکری به حال ایران و برخورد با ایران کند.
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.02.2022
شمخانی: دولت آمریکا نمی‌تواند هزینه اختلافات داخلی خود را با تضییع حقوق قانونی ملت ایران پرداخت کند
در واقع برنامه آمریکایی ها این است که تحریم ها را برای مدتی بردارند تا ایرانی ها به شرایط بدون تحریم عادت کنند و از طریق سازمان بین المللی انرژی هسته ای بتوانند اطلاعات موثق از سطح پیشرفت برنامه هسته ای ایران به دست آورند و کاری کنند که ایرانی ها در برنامه هسته ای خود به عقب برگردند و بعد اگر نیاز شد دوباره بهانه تراشی کنند و ایران را تهدید کنند که اگر به خواست آنها عمل نکرد دوباره ایران را تحریم خواهند کرد و در نوبت بعدی از شکست هایشان درس گرفته باشند.
امروزه هم می توان گفت هنر هیات مذاکره کننده ایرانی در وین این است که شرایطی ایجاد کند آمریکایی ها نتوانند این نقشه خود را پیاده کنند و از موفقیت های ایران در مقاومت بر علیه جنگ اقتصادی و سیاسی آمریکا بهره ببرد.
طبیعتا هم ورود به وقت میدان با نمایش بخشی از اقتدار ایران به نوعی صداخفه کنی برای آنهایی به حساب می آید که تلاش دارند با بهره بردن از شاخ و شانه کشیدن اسرائیلی ها بر علیه ایران در وین امتیاز بگیرند.
همه هم به خوبی می دانند اسرائیلی ها و آمریکایی ها ومتحدین عرب آنها در منطقه به هیچ وجه دوست ندارند آن روی ایران را ببینند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала