نخست وزیر اسرائیل از بایدن خواست به برجام بازنگردد

© REUTERS / Abir Sultan/Pool نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل
نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.02.2022
اشتراک
نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل در گفت‌وگوی تلفنی با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، از رهبر آمریکا خواست به توافق هسته‌ای با ایران بازنگردد.
به گزارش اسپوتنیک، این خبر را روز چهارشنبه پورتال اینترنتی "آکسیوس" Axios)) به نقل از یک مقام اسرائیلی منتشر کرده است
به نوشته این پرتال، بنت در این گفتگو از بایدن خواست به توافق هسته ای برجام با ایران بازنگردد و خاطرنشان کرد که اگر آمریکا آن را امضا نکند "هیچ اتفاقی نمی افتد". بنت بر این باور است که در صورت بازگرداندن این توافق، تهران میلیاردها دلار به دست خواهد آورد که اسرائیل فکر می‌کند "فعالیت بدخواهانه" در منطقه را تسهیل می‌کند.
اولیانوف: روسیه و اروپا خواستار سرعت گرفتن مذاکرات برجام در وین هستند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.02.2022
اولیانوف: روسیه و اروپا خواستار سرعت گرفتن مذاکرات برجام در وین هستند
یکی از مقامات آمریکایی آگاه از محتوای این گفتگو به پورتال Axios گفت که رهبر ایالات متحده به بنت گفته است که هنوز مشخص نیست که آیا این توافق دوباره برقرار خواهد شد یا خیر. علاوه بر این، بایدن به نخست وزیر اسرائیل اطمینان داد که ایالات متحده از خواسته های اساسی خود در مورد محدودیت های برنامه هسته ای ایران دست نخواهد کشید.
در وین، سوم ژانویه، پس از تعطیلات سال نو، دور هشتم مذاکرات با هدف بازگرداندن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به شکل اولیه و بازگشت آمریکا به این توافق چندجانبه از سر گرفته شد. این کار هم در چارچوب کمیسیون مشترک ایران و پنج کشور (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) و هم در قالب رایزنی های جداگانه با آمریکا بدون مشارکت جمهوری اسلامی انجام می شود. که هنوز آماده گفتگوی مستقیم با طرف آمریکایی نیست. مذاکره کنندگان قرار گذاشته اند روند کار روی پیش نویس توافق تسریع شود. در نظر است که دور هشتم ممکن است آخرین باشد، زیرا شرکت کنندگان در رایزنی ها قرار است کار خود را در فوریه امسال به پایان برسانند.
برجام در سال 2015 توسط پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان امضا شد. در سال 2018، رئیس جمهور وقت ترامپ به طور یکجانبه از برجام خارج شد. جانشین او، جو بایدن، بارها تمایل خود را برای بازگشت واشنگتن به این توافق ابراز کرده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала