گزارش و تحلیل

اوکراین یک سنگ با چند هدف

© Sputnik / Evgenya NovozheninaМонумент Независимости Украины на площади Независимости в Киеве
Монумент Независимости Украины на площади Независимости в Киеве - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.02.2022
اشتراک
بر کسی پوشیده نیست که حاکمیت پشت پرده آمریکا یا آنچه از آن با عنوان Deep State نام برده می شود، روسیه، چین و ایران را تهدیدی برای موجودیت این کشور می دانند.
بر کسی پوشیده نیست که حاکمیت پشت پرده آمریکا یا آنچه از آن با عنوان Deep State نام برده می شود، روسیه، چین و ایران را تهدیدی برای موجودیت این کشور می دانند.
در برهه های زمانی مختلف آنها به شگرد های مختلف تلاش کردند به نوعی یکی را مهار کنند و دیگری را ساکت کنند و به مبارزه با سومی بپردازند تا مجبور نباشند در سه جبهه در آن واحد بجنگند چون به خوبی می دانند اگر نیروهایشان به سه جبهه آن هم با این همه فاصله تقسیم شوند هزینه های بسیار زیادی را متحمل خواهند شد و شکست آنها حتمی است.
امروزه هم آنها سیاست مهار ایران از طریق گفتگوهای وین را در پیش گرفته اند و چین را با تایوان سرگرم کرده اند و تلاش دارند روسیه را با اوکراین درگیر کنند.
در دوره قبل آنها ایران و روسیه را در سوریه و عراق درگیر کرده بودند و چین را با گفتگوهای بی پایان.
بلینکن: هم آماده ادامه گفتگو با روسیه و هم اعمال تحریم هستیم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.02.2022
بلینکن: هم آماده ادامه گفتگو با روسیه و هم اعمال تحریم هستیم
قبل تر هم روسیه را با افغانستان و بعد تروریست های داخلی و فروپاشی جمهوری های این کشور و چین را با جنگ در شبه جزیره کره و ویتنام و ایران را با جنگ عراق وتهدید های امنیتی آنچه از آن متحدینشان در منطقه خاورمیانه نام می برند درگیر کرده بودند.
در حالی که امروزه هم مقامات روسی و هم مقامات اوکراینی اظهار می دارند که احتمال جنگ در مرزهای اوکراین بسیار کم است و حتی مقامات اوکراینی تمایل دارند اختلافاتشان با روسیه را از طرق دیپلماتیک حل و فصل کنند، آمریکایی ها و همپیمانان اروپایی شان به بهانه های مختلف بر طبل جنگ می کوبند و به اشکال مختلف تلاش می کنند روسیه را تحریک کنند تا به اوکراین حمله کند.
آنها به خوبی می دانند که روسیه امروز روسیه سالهای نود نیست و دیگر نمی توانند از خطوط قرمز ترسیم شده فیما بین طرفین عبور کنند و به همین دلیل هم تلاش دارند بهانه ای پیدا کنند تا پایشان را آن طرف خطوط قرمز بگذارند.
بدیهی است که بیشترین متضرر در چنین شرایطی اوکراین خواهد بود که قطعا وسط چنین دعوایی، در صورتی که رخ دهد، نابود خواهد بود و شاید بد نیست مردم و مقامات اوکراینی نگاهی گذرا به افغانستان بایندازند تا متوجه شوند پایان همکاری با آمریکا چه خواهد بود.
سر به زنگاه آمریکایی ها به گونه ای پشت اشرف غنی را خالی کردند که دربه در دنبال سوراخ موش می گشت تا پنهان شود.
Austrian police officers stand guard near the entrance of the Grand Hotel in Vienna on April 6, 2021, where diplomats of the EU, China, Russia and Iran will hold talks.  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.02.2022
آیا آمریکا بازی تحریمی دیگری را آغاز کرده است؟
مردم افغانستان هم که می بینیم چه بر سرشان آمده.
اگر مردم و مقامات اوکراینی و حتی دیگر کشورهای بلوک شرق که امروزه با آمریکاییها همکاری می کنند تصور دارند شرایطی بهتر از شرایط افغانستان در انتظارشان خواهد بود امتحانش به حساب جیب خودشان است، مجانی نیست.
البته بدیهی است در صورت بروز هرگونه درگیری میان روسیه و اوکراین این فقط اوکراین نیست که متضرر خواهد شد بلکه کشورهای اروپای غربی نیز شدیدا آسیب خواهند دید، حد اقل از نظر اقتصادی.
سالها است آمریکایی ها تلاش دارند تا اروپایی ها را وادار کنند گاز گران قیمت آمریکایی را به جای گاز روسیه بخرند اما فقط به دلایل اقتصادی اوروپایی ها از خرید این گاز و البته نفت آمریکا خودداری می کنند.
بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که آمریکایی ها تلاش دارند در اوکراین درگیری ایجاد کنند تا اروپایی ها را وادار کنند سوخت خود را از آمریکا تامین کنند و نه از روسیه.
دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.02.2022
واکنش کرملین به اعزام تعداد بیشتری از نیروهای مسلح آمریکا به اروپا
البته شرکت های آمریکایی همچنین ظاهرا شروع کرده اند نفت و گاز کشورهای عرب حوزه خلیج فارس پیش خرید کنند و یا فروش آن به اروپا را انحصاری در اختیار خود بگیرند و به همین دلیل می توان گفت اروپایی ها همین که از خواب بیدار شوند احتمالا با قیمت سوختی به مراتب بیشتر از قیمت فعلی مواجه خواهند شد، امری که به خودی خود ضربه بسیار بزرگی به اقتصاد اروپا وارد خواهد کرد و کمر اتحادیه اروپا که رقیب اقتصادی آمریکا است را خواهد شکست.
یعنی عملا می توان گفت آمریکایی ها با ایجاد درگیری در اوکران می توانند با یک سنگ چند هدف را بزنند، روسیه را درگیر یک جنگ فرسایشی کنند، اقتصاد اتحادیه اروپا را فلج کنند، سود های سرشار از فروش سوخت به اروپا به دست آورند، اروپا را بیش از پیش وابسته به خود کنند، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را وابسته به خود کنند، با ورود نظامی به اوکراین حضور ناتو در شرق اروپا را گسترش دهند و...
تنها چیزی که برای آمریکایی ها مهم نیست اوکراین و مردم آن می باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала