المپیادهای Brain Bee (دانش مغز) و جایگاه دانش آموزان ایرانی در دنیا در این مسابقات علمی

© Depositphotos.com / Andreusابداع روش زنده نگه داشتن مغز مرده
ابداع روش زنده نگه داشتن مغز مرده  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.02.2022
اشتراک
مسابقات Brain Bee ( دانش مغز ) در ایران تحت عنوان مسابقات دانش مغز و زیر نظر انجمن علوم اعصاب ایران و ستاد توسعه ی علوم شناختی، از سال ۱۳۹۳ در دو مرحله (مرحله ی اول به زبان فارسی و مرحله ی دوم به زبان انگلیسی ) برگزار می‌گردد.
در کشور ایران مانند بسیاری از کشورهای دنیا، هر ساله آزمون‌هایی تحت عنوان المپیادهای علمی دانش آموزی در بازه‌ی سنی 13 تا 18 سال برگزار می‌شود که هدف آن را متولیان امر، شناسایی و شکوفایی استعداد و همچنین ایجاد و تکوین روحیه‌ی نشاط و نوآوری برای دانش آموزان، پیشرفت و ارتقای سطح علمی کشور و انتخاب تیمی قوی برای شرکت در المپیادهای علمی بین‌المللی معرفی نموده‌اند که هم اکنون، فهرست المپیادهایی که هر ساله برگزار می‌شود، شامل موارد زیر می‌باشد:
المپیاد فیزیک و شیمی، المپیاد کامپیوتر، ریاضی و نانو، المپیاد جهانی Brain Bee / دانش مغز، المپیاد زیست و المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، المپیاد نجوم و المپیاد ادبی، علوم زمین و جغرافیا و اقتصاد، المپیاد سواد رسانه‌ای و المپیاد تفکر و کارآفرینی.
مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان زیر نظر وزارت آموزش و پرورش، نهاد و بنیاد اجرا و برگزاری این رقابت علمی در سطح ایران می‌باشد که شرایط و ضوابطی را هم برای شرکت کنندگان در المپیادهای علمی دانش آموزی رقم زده است که هر ساله از سوی وب سایت‌های رسمی باشگاه دانش پژوهان جوان به دانش آموزان ارائه می‌شود. مراحل این المپیادها شامل چهار مرحله یا بیشتر خواهد بود که از حدود بهمن ماه هر سال شروع و تا نیمه‌ی دوم سال بعد، با انتخاب بهترین‌ها و تشکیل تیم کشوری برای شرکت در مرحله‌ی بین المللی برگزارمی‌شود.
در این بین امتیازاتی که برای دارندگان مدال از سوی متولیان امر در نظر گرفته می‌شود بسته به نوع مدال و رشته‌ی المپیاد دانش‌آموز شرکت کننده شامل، دریافت عنوان نخبه، برخورداری از مزایای بنیاد نخبگان، استفاده از طرح بنیاد نخبگان برای خدمت سربازی، معاف از کنکور سراسری برای دارندگان مدال طلا، داشتن 15 درصد سهمیه‌ی کنکور برای دارندگان مدال نقره و برنز که برای گروه پزشکی 10 درصد لحاظ شده است و لازم به ذکر است که برخی از این امتیازات برای بعضی رشته‌های المپیاد از جمله منتخبین المپیاد جهانی Brain Bee ( دانش مغز) اصلا در نظر گرفته نمی‌شود از جمله معافیت از کنکور. در ضمن به دارندگان مقام اول در سطح کشور، امتیازاتی همچون استخدام در یکی از دستگاه‌های دولتی استان و امکان استفاده از بورسیه تحصیلی اعطا می‌گردد.
اما همانطور که در بالا ذکر شد، برای برگزیدگان برتر ایرانی در مسابقه‌ی جهانی Brain Bee (دانش مغز) سهمیه کنکور داخل کشور، لحاظ نشده اما برای دانش آموزان شیفته‌ی علوم نوروساینس (علوم اعصاب) و مباحث مربوط به مغز فرصت بسیار مغتنمی است که درخشش خود را در سطح بین المللی در معرض ظهور برسانند؛ زیرا این درخشش برای تحصیل در مقاطع بالاتر در کشورهای دیگر، رزومه درخشانی محسوب شده و در ایران هم، به برگزیدگان این المپیاد جایزه‌ی اهوازی از معتبرترین جایزه‌ی ایران در حوزه علوم اعصاب اهدا می‌شود. در ادامه‌ به معرفی این المپیاد و جایگاه نخبگان ایرانی این رشته پرداخته می‌شود.
معرفی مسابقه‌ی جهانی Brain Bee ( دانش مغز)
پایه گذار مسابقه ملی دانش مغز (Brain Bee)، دانشگاه مریلند کشور امریکا و دکتر نوربرت میسلینسکی می‌باشد و شروع این مسابقه به سال ۱۹۹۹ میلادی برمی‌گردد. هدف از طرح این رقابت، بالا بردن علاقه‌‌ی دانش آموزان به یادگیری در مورد مغز و عملکرد و کارکردهای آن، تشخیص و پرورش استعدادهای نخبه‌ی جوان، ارائه‌ی ایده‌های نو و هدایت نخبان علوم مغز به تحصیل در این حوزه می‌باشد. از طرفی ایجاد انگیزه برای مطالعه‌ی هرچه بیشتر در مورد این علوم و پرورش نسل جدید از محققان و پزشکان و همچنین جهت ابداء روش‌های درمانی نو برای عرضه‌های مغز و اعصاب و کشف اسرار شگفت انگیز مغز از دیگر اهداف برگزاری این المپیاد مطرح شده است.
در حال حاضر در سطح دنیا بیش از ۱۵۰ مرکز و بیش از 50 کشور از جمله ایران برگزار کننده‌ی این مسابقه در سطح محلی و ملی می‌باشند که برگزیدگان مسابقات ملی این کشورها، هر ساله در یک مکان از دنیا دور هم گرد آمده و با یکدیگر وارد هماورد و پیکار علمی می‌شوند. بازه‌ی سنی شرکت‌کننده در این مسابقه‌ی علمی، 13 تا 18 سال یعنی دانش آموزان دوره‌ی اول و دوم دبیرستان می‌باشد و باید موضوعاتی را در مورد مباحث مختلف مغز از جمله حافظه و خواب، احساسات و هوش، استرس و ادراک، نورولوژی و تصویربرداری مغز، ژنتیک و انتقال‌دهنده‌های عصبی و بیماری‌های مغزی و پیری را مطالعه نمایند. منابع مرحله اول این رویداد کتب حقایق مغز و دانش مغز برای نوجوانان است.
مراحل مسابقات دانش مغز یا برین بی
این مسابقات به طور کلی در بخش‌ها و موضوعات مختلف برگزار می‌گردد که عبارتند از:
پاسخ به سوالات داوران در مورد علوم اعصاب توسط دانش آموزان
نوروآناتومی عملی و بررسی و معاینه‌ی قسمت‌های مختلفی از بافت مغز
عصب، بافت شناسی و بررسی مغز انسان زیر میکروسکوپ
تشخیص و تمیز بیماری بر اساس معاینات و ویدئوهای پزشکی
آزمون نوشتاری و پاسخ به سوالات چند گزینه ای و یا پاسخ کوتاه
در پایان نیز به تمام فینالیست‌های این مسابقات مدال و گواهی شرکت در این مسابقات و به تمام برگزیدگان نهایی و اصلی جوایز ارزشمند نقدی اهدا می‌شود.
جایگاه دانش آموزان ایرانی در دنیا در مسابقات علمی بین المللی Brain Bee
این مسابقات در ایران تحت عنوان مسابقات دانش مغز و زیر نظر انجمن علوم اعصاب ایران و ستاد توسعه ی علوم شناختی، از سال ۱۳۹۳ در دو مرحله (مرحله ی اول به زبان فارسی و مرحله ی دوم به زبان انگلیسی ) برگزار می‌گردد. منابع مرحله ی اول این مسابقات، کتاب حقایق مغز (Brain Facts)، کتاب دانش مغز (Neuroscience. Science of the Brain) و سوالات مرحله‌ی دوم طبق قوانین جهانی از کتاب Essential Neuroscience در نظر گرفته می‌شود.
به نقل از ستاد علوم شناختی، از سال 1393 که این مسابقات در ایران نیز برگزار و نمایندگانی به مسابقات بین المللی معرفی نمود، همواره در مسابقات جهانی دانش مغز نمایندگان ایران صاحب مقام شده و در میان ۵ کشور برگزیده‌ی مسابقات دنیا قرار داشته و درخشیدند. به طوری که کسب مقام چهارمی در سال 2018 و همچنین کسب مقام سوم در پنجمین دوره‌ی این مسابقات در کره جنوبی، برخی از این عناوین متنوع نمایندگان اعزامی کشورمان به این مسابقات می‌باشد و در سال 1400 نیز نماینده‌ای به این مسابقات معرفی شد که البته به دلیل شیوع کرونا، مسابقه به صورت آنلاین برگزار می‌گردد. لازم به ذکر است که برگزیدگان مرحله‌ی اول این مسابقات، به عضویت باشگاه مغز و شناخت ستاد توسعه علوم شناختی درآمده و مورد حمایت‌های آموزشی و پژوهشی قرار می‌گیرند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала