سیاه چاله ای تنها برای اولین بار در کهکشان راه شیری کشف شد

© REUTERS / NASAسیاهچاله ای تنها برای اولین بار در کهکشان راه شیری کشف شد
سیاهچاله ای تنها برای اولین بار در کهکشان راه شیری کشف شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.02.2022
اشتراک
یک تیم بین المللی از اخترشناسان اولین کشف قابل اعتماد یک سیاهچاله منفرد را در حال پرواز در فضای بین ستاره ای گزارش کردند.
به گزارش اسپوتنیک، یک سیاهچاله به لطف رویداد میکرولنزینگ کشف شد، درست زمانی که یک جرم نسبتاً عظیم در برابر پس زمینه ستاره ای در کهکشان راه شیری پرواز می کند و نور آن را منحرف می کند. این کشف با جزئیات در یک پیش چاپ منتشر شده در وب سایت arXiv توضیح داده شده است.
کشف سیاهچاله های منفرد ستاره ای بسیار سخت تر از سیاهچاله ها در سیستم های دوتایی است. این دومی به دلیل ستارگان همراهی که در اطراف یک جسم نامرئی حرکت می‌کنند یا به آن ماده می‌دهند، قابل مشاهده می‌شوند، که یک دیسک برافزایشی و یک شار پرتو ایکس قوی ایجاد می‌کند.
کوچک‌ترین و نزدیک‌ترین سیاه چاله به کره زمین شناسایی شد + عکس  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.12.2021
پرتاب تلسکوپ رصد سیاهچاله ها به فضا
در مورد سیاهچاله های منفرد، ستاره شناسان باید آسمان را برای رویدادهای میکرولنز جستجو کنند، زمانی که روشنایی ستاره برای مدتی بالا می رود. در این حالت سیاهچاله که دارای میدان گرانشی قوی است به عنوان عدسی عمل می کند که پرتوهای نور ستاره را جمع آوری می کند.
در کار جدید، دانشمندان روشی را پیشنهاد کرده‌اند تا به‌ طور واضح ثابت کنند که عدسی گرانشی یک سیاه‌ چاله است و نه جسم دیگری. انتظار می رود یک جسم فشرده عظیم، رویدادهای میکرولنزینگ بسیار طولانی را ایجاد کند، اما مدت زمان آن به رابطه بین شعاع اینشتین عدسی، یعنی زاویه اعوجاج نور، و سرعت خود عدسی بستگی دارد. به عبارت دیگر، میکرولنزینگ طولانی مدت می تواند هم سیاه چاله ای با شعاع اینشتین بسیار بزرگ و هم یک ستاره بسیار کم نور و کند حرکت با جرم کم ایجاد کند.
در نتیجه، محققان جرم عدسی را محاسبه کردند که با خطای مثبت یا منفی ۱.۳ جرم خورشیدی به ۷.۱ جرم خورشیدی می رسد و فاصله تا آن را ۱.۵۸ کیلوپارسک (حدود پنج هزار سال نوری) تخمین زدند. خود لنز نور قابل توجهی از خود ساطع نمی کرد که به همراه یک جرم بزرگ ماهیت آن را به عنوان یک سیاه چاله تأیید می کند.
یک سیاهچاله با سرعت کم ۴۵ کیلومتر در ثانیه در محیط بین ستاره ای حرکت می کند که دانشمندان آن را ناشی از یک فشار کوچک در هنگام انفجار ابرنواختر می دانند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала