واکنش کاربران ایرانی به رقم نهایی سبد معیشت کارگران +عکس، ویدئو

CC BY 4.0 / Tasnim news agency / برخی از جزئیات در خصوص افزایش دستمزد کارگران ایران
برخی از جزئیات در خصوص افزایش دستمزد کارگران ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.02.2022
اشتراک
اعضای شورای عالی کار با رقم ۳ میلیون و ۲۸۶ هزار تومان به عنوان هزینه سبد معیشت کارگران در بخش مواد غذایی موافقت کردند.
به گزارش اسپوتنک، جلسه شورای عالی کار با حضور شرکای اجتماعی و نمایندگان کارگری و کارفرمایی برگزار شد و هزینه سبد معیشت کارگران در بخش مسکن و سایر موارد مورد بررسی قرار گرفت. اعضای شورای عالی کار در نشست خود روی رقم سه میلیون و ۲۸۶ هزار و ۶۱۴ تومان به عنوان هزینه سبد معیشت کارگران در بخش مواد غذایی و خوراکی به توافق رسیدند.
در حالی که هزینه سبد معیشت کارگران در بخش مسکن و اجاره‌بها هنوز اعلام نشده است مقامات کارگری می‌گویند حقوق و دستمزد فعلی کارگران هزینه‌های معیشت کارگران را پوشش نمی‌دهد و با آن می توان تنها ۱۰ روز خانوار را اداره کرد. آنها تاکید دارند که بند دوم سبد معیشت در مذاکرات مزد بیشتر مورد توجه قرار گیرد چرا که در سال‌های اخیر قدرت معیشت کارگران به شدت افت کرده و قادر به تأمین هزینه‌های درمان، اجاره بهای مسکن و مایحتاج روزانه نیستند.
محمدرضا تاجیک نماینده مجمع عالی نمایندگان کارگری رقم نهایی سبد معیشت کارگران برای سال ۱۴۰۱ را انگونه اعلام کرد: "خوراکی: ۳۲.۸۶۶.۱۴۳ ریال، اقلام غیرخوراکی: ۵۶.۹۳۲.۰۶۲ ریال، جمع کل: ۸۹.۷۹۸.۲۰۵ ریال. و عدد سبد بر اساس خانوار ۳.۳ نفره و بر مبنای تورم دی ماه در نظر گرفته شده است."
کاربران بسیاری به این موضوع واکنش نشان دادند و عنوان می‌کنند واقعا ناراحت کننده و نگران کننده است که در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که با وجود این همه تورم و گرانی و پایین آمدن قدرت خرید و حتی پایین آمدن کیفیت زندگی شهروندان، مسئولین این چنین رقمی را برای هزینه‌های سبد معیشتی کارگران در نظر می‌گیرند و عنوان می‌کنند.
کاربرانی نیز معتقدند کارگران با توجه به مشاغلی که دارند کارهای سخت و دشواری را انجام می‌دهند اما در مقابل میزان حقوق و درآمد آنها بسیار کمتر از هزینه‌های ماهیانه آنهاست و سال‌هاست که حداقل دستمزد کارگران با هزینه‌های زندگی یک خانوار متوسط کارگری فاصله دارد. جمعی از کاربران پیشنهاد می‌‌دهند شهروندان ایرانی در مقابل گرانی‌ها اعتراض کنند تا شاید قیمت‌هایی اقلام اساسی سبد معیشتی کمتر شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала