پرطرفدارترین مقاصد گردشگری داخلی و خارجی برای ایرانی ها

© Photo / IRNAجزیره کیش
جزیره کیش  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.02.2022
اشتراک
با شیوع کرونا و کاهش سفرهای خارجی، بسیاری از گردشگران به سفرهای داخلی نظیر سفر به مشهد و کیش روی آورده‌‌اند.
شیوع کرونا و به‌تبع آن محدودیت‌های کرونایی باعث شد که امکان سفرهای خارجی به میزان قابل‌توجهی کاهش یابد. تقریبا تمامی کشورهای دنیا مرزهای خود را به روی ورود گردشگران بستند. در نتیجه، مقصد مسافران ایرانی به‌سمت شهرهای توریستی همچون مشهد و کیش تغییر پیدا کرد. این شهرها مانند سابق با ترافیک مسافر روبه‌رو شده و عملا جایگزین سفرهای خارجی شدند. البته تغییرات نرخ ارز نیز در این امر بی‌تاثیر نبود و باعث افزایش شدید هزینه سفرهای خارجی شد.
در میان کشورهای خارجی که حتی در زمان شیوع کرونا پذیرای ایرانی‌ها بود، ترکیه در صدر قرار داشت. این کشور نه‌تنها در نزدیکی ایران واقع شده است، بلکه برای سفر به آن نیازی به دریافت ویزا نیست و با جاهای دیدنی متعدد، تفریحات آبی و... سفری خاطره‌انگیز را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد. در ادامه این مقاله قصد داریم به این مقاصد پرطرفدار در ایام کرونا بپردازیم.

کیش

کیش در ایام کرونا به‌خاطر محدودیت‌های سفرهای خارجی به مقصد اول بسیاری از گردشگران تبدیل شد. این جزیره جزو پرطرفدارترین مقاصد تفریحی و لوکس به حساب می‌آید و در تمامی ایام سال به‌خصوص فصل زمستان هزینه سفر به آن سیر صعودی می‌یابد. در نتیجه بسیاری از گردشگران به‌سراغ پکیج تور کیش می‌روند که قیمت آن با توجه به نوع پرواز و ستاره هتل تعیین می‌شود. از آنجا که آژانس‌های مسافرتی با شرکت‌های هواپیمایی و هتل‌های کیش قرارداد دارند، می‌توانند هزینه‌های سفر را به میزان چشمگیری کاهش دهند. به همین دلیل، سفر شخصی هزینه گران‌تری را برای شما به‌همراه دارد.
علاوه بر هزینه بلیط هواپیما که قیمت آن به نوع پرواز و زمان پرواز بستگی دارد، یکی از مهم‌ترین هزینه‌های سفر مربوط به هتل و اقامتگاه می‌شود که با توجه به تعداد ستاره‌ها و امکانات هتل، قیمت هر شب اقامت متفاوت است.
جالب اینکه طبق آمارها، محدودیت‌های تردد بین استانی با وسایل نقلیه شخصی منجر به افزایش سفرها به کیش از اواخر پاییز سال گذشته (سال ۱۳۹۹) شده است.

مشهد

مشهد یکی از مقاصد داخلی نسبتا ارزان به حساب می‌آید؛ به‌خصوص از اواسط پاییز تا اواخر زمستان که تخفیف‌های خوبی در هزینه تورها و هتل‌ها لحاظ می‌شود. قطعا افزایش قیمت بلیط هواپیما تاثیر مستقیمی در قیمت تور مشهد دارد. از همین رو، بسیاری از گردشگران به‌سراغ سفر زمینی با قطار می‌روند؛ زیرا هزینه سفر با قطار در مقایسه با هواپیما ارزان‌تر است.
خوشبختانه از اوایل آذرماه ۱۴۰۰ پروتکل‌های جدید برای سفرهای هوایی داخلی، سفرهای جاده‌ای و ریلی اعلام شد که بر این اساس، هواپیماها، قطارها و اتوبوس‌ها می‌توانند با پذیرش ۱۰۰ درصدی و بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی فعالیت کنند. ضمن اینکه فقط مسافرانی که واکسن زده باشند یا تست PCR منفی داشته باشند، امکان استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی برای مسافرت را دارند. در واقع، مسافرانی که هر دو دوز واکسن خود را تزریق کرده‌اند، نیازی به ارائه تست منفی کرونا ندارند. به این ترتیب، گردشگران مانند ایام کرونا با محدودیت‌های این‌چنینی مواجه نیستند و می‌توانند با خیال راحت برای بازدید از جاهای دیدنی مشهد برنامه‌ریزی کنند.
شهر مشهد که تا قبل از همه‌گیری کرونا میزبان ۲۰میلیون گردشگر در سال بود، در ایام کرونا با کاهش تعداد مسافران مواجه شد؛ موضوعی که با تسریع واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حال رفع و بازگشت به حالت عادی است.

ترکیه

ترکیه یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری خارجی محسوب می‌شود که در تمام ایام سال، حتی دوران شیوع کرونا،‌ طرفداران زیادی داشته است. در میان تورهای ترکیه می‌توان به تور استانبول اشاره کرد که در صدر انتخاب گردشگران ایرانی قرار دارد و در ماه‌های پاییز به‌دلیل بازگشایی مدارس، استقبال خوبی از آن صورت نمی‌گیرد. ازاین‌رو، نه‌تنها استانبول در این بازه زمانی حسابی خلوت می‌شود و امکان بازدید از جاهای دیدنی بدون ازدحام جمعیت وجود دارد؛ بلکه هزینه‌ها نیز به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. بر همین اساس، هزینه تور در آذرماه نسبت به ماه‌های فروردین، خرداد، تیر، مرداد و شهریور پایین‌تر است.
شیوع کرونا باعث شد که ترکیه محدودیت‌هایی را برای ورود اتباع خارجی به این کشور اعمال کند. به این ترتیب، گردشگران موظف به ارائه تست منفیPCR و دریافت کد سلامت یا HES بودند. در حال حاضر (پاییز ۱۴۰۰) با تسریع روند واکسیناسیون، مقررات ورود به این کشور دستخوش تغییراتی شده است و مسافران بالای ۱۲ سال باید ۷۲ ساعت قبل از پرواز در مراکز تاییدشده تست PCR بدهند و گواهی منفی تست کرونای را به زبان انگلیسی تهیه کنند. البته کسانی که دوز دوم واکسن کرونای خود اعم از فایزر، آسترازنکا، سینوفارم، مدرنا، جانسون و سینواک را زده باشند و ۱۴ روز از زمان تزریق گذشته باشد، نیازی به ارائه تست PCR ندارند و کارت واکسیناسیون به زبان انگلیسی کفایت می‌کند. این دستورالعمل برای افرادی در نظر گرفته شده است که هر دو دوز واکسن را تزریق کرده‌اند. پس اگر جزو آن دسته از گردشگرانی هستید که فقط یک دوز زده‌اید، همچنان باید تست منفی PCR داشته باشید. از آنجا که "واکسن برکت" مورد تایید ترکیه نیست، مسافرانی که این واکسن را تزریق کرده‌اند، برای سفر با تور ترکیه نیاز به تست منفی PCR دارند.
علاوه بر این، گردشگران موظف به پرکردن فرم آنلاین ورود به کشور ترکیه در وب‌سایت وزارت بهداشت این کشور هستند و باید کپی یا عکسی از این فرم را روی تلفن همراه خود داشته باشند.
طبق اعلام سازمان فرهنگ و گردشگری ترکیه بیشترین تعداد گردشگران خارجی که در ۹ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۱ میلادی به این کشور سفر کرده‌اند، ایرانی‌ها بوده‌اند که سه مقصد اصلی استانبول، آنتالیا و وان را برای گشت‌وگذار، خرید و تفریح انتخاب کرده‌اند.
پس اگر شما نیز برای سفر به استانبول یا هریک از شهرهای توریستی ترکیه برنامه‌ریزی می‌کنید، ترجیحا بلیط چارتر استانبول را تهیه کنید که در اغلب موارد ارزان‌تر از بلیط سیستمی است. همچنین در برخی ماه‌های سال از جمله آذرماه، نرخ هتل‌های استانبول کاهش می‌یابد؛ زیرا در این ماه تعطیلات رسمی وجود ندارد و هوا نسبتا رو به سردی می‌رود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала