گزارش و تحلیل

آیا گنبد آهنین اسرائیل به امارات می رسد؟

© Photo / Public Domainفعال‌سازی سامانه موشکی اسرائیلی 'گنبد آهنین' در آمریکا
فعال‌سازی سامانه موشکی اسرائیلی 'گنبد آهنین' در آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.02.2022
اشتراک
روز گذشته اخبار جسته گریخته زیادی مبنی بر اینکه اسرائیل موافقت کرده سامانه گنبد آهنین خود را به امارات بفروشد منتشر شد.
البته اینکه اسرائیل به صورت قطعی حاضر باشد چنین سامانه ای را که رازهای زیادی در آن نهفته است را در اختیار یک کشور دیگر قرار دهد یا نه خود بحث و جدل های مختلفی را در بر دارد.
علیرغم همه رفت و آمد های اخیر فیما بین رهبران اسرائیلی و امارات اما اسرائیلی ها همیشه این واهمه را دارند که اگر روزی اتفاقی در امارات رخ دهد و ساختار حاکمه به یکباره با آنها دشمن شود ممکن است این سامانه در اختیار دشمنان اسرائیل قرار گیرد.
کما اینکه زمانی شاه ایران متحد استراتژیک اسرائیل و آمریکا در منطقه به حساب می آمد اما به یکباره در ایران انقلاب شد و نظامی سر کار آمد که سیاست اش نسبت به اسرائیل 180 درجه با حکومت قبلی متفاوت بود.
به این دلیل حتی اگر بنا باشد اسرائیل سامانه موسوم به گنبد آهنین را در اختیار امارات قرار دهد به احتمال زیاد سامانه ای ناقص در اختیار آن قرار می دهد یا اینکه مثلا سامانه قدیمی گنبد آهنین که توسط حماس به اصطلاح نظامی ها سوراخ شده و دیگر اعتبار ندارد را در اختیار امارات قرار می دهد تا با پول سامانه قدیمی سامانه جدیدی برای خود به پا کند.
همچنین باید توجه داشت که امروزه علیرغم روابط بسیار صمیمی موجود فیما بین اسرائیل و ایالات متحده اما امارات جزو بازارهای تسلیحاتی آمریکا به حساب می آید و به این راحتی کمپانی های آمریکایی قبول نخواهند کرد که اسرائیل بیاید و بازار آنها را تسخیر کند.
فراموش نکنید در بحث رقابت و تجارت آمریکایی ها هیچ کس را دوست نمی شناسند و حتی حاضر هستند همدیگر را هم از میدان به در کنند، چه برسد به اسرائیلیها.
گنبد آهنین غزه فلسطین اسرائیل حیفا آشدود تل آویو حمله حماس ارتش - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.02.2022
موافقت اسرائیل برای فروش سامانه گنبد آهنین به امارات
حال می ماند مساله دیگر و اینکه حتی اگر بنا باشد این سامانه در اختیار امارات قرار گیرد چه کسانی این سامانه را اداره خواهند کرد و آیا این سامانه خطری برای فضای ایران ایجاد می کند یا نه؟
برخی تحلیلگران رسانه های غربی طی چند روز پیش مدعی بودند که اسرائیلیها این سامانه را به این دلیل می خواهند در اختیار امارات قرار دهند که اماراتی ها خود توان اداره آن را ندارند و مجبور می باشند از اسرائیلی ها برای اداره آن استفاده کنند و احتمالا اسرائیلی ها می خواهند از این سامانه برای رصد تحرکات احتمالی ایران در قبال اسرائیل استفاده کنند و به نوعی سیستم هشدار اولیه حمله بر علیه اسرائیل باشد و یا اینکه از تجهیزات این سامانه برای جاسوسی بر علیه ایران استفاده کنند.
در صورتی که چنین تحلیل هایی صحت داشته باشد بدیهی است هماهنگونه که اسرائیلی ها به بهانه خطرات رسیدن تسلیحات ایرانی به سوریه و لبنان آنها را در خاک سوریه هدف قرار می دهند به احتمال قریب به یقین ایرانی ها و یا متحدین آنها در منطقه این سامانه ها را قبل از رسیدن به دست امارات منهدم کنند.
برخی هم باور دارند این احتمال وجود دارد که ایرانی ها منتظر بمانند اسرائیلی ها این سامانه را بخواهند به امارات منتقل کنند و وسط راه این سامانه را در اختیار بگیرند و اطلاعات دقیق تری از آن را کشف کنند، دقیقا مانند ماجرای تله گذاشتن برای هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی مانند گلوبال هاک و آر کیو 170 آمریکایی که ایرانی ها نیاز به اطلاعات آنها داشتند تا بتوانند با استفاده از مهندسی معکوس مشابه آنها را تولید کنند.
بدیهی است اگر بنا باشد اسرائیلی ها سامانه جدید گنبد آهنین را در اختیار امارات قرار دهند و ایرانی ها موفق شوند اطلاعات ساختار نوین سامانه گنبد آهنین را کشف کنند آنوقت قطعا این اطلاعات را در اختیار دشمنان اسرائیل در منطقه قرار خواهند داد و آسمان های اسرائیل فضای سیر و سیاحت موشک ها و پهباد های دشمنان اسرائیل خواهد شد.
فراموش نکنید انصار الله یمن امروزه عربستان سعودی و امارات را در شرایطی هدف قرار می دهند که پیشرفته ترین سامانه های دفاع آمریکایی در اختیار آنها می باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала