پرچم عربستان سعودی در آستانه تغییر

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiyپرچم عربستان
پرچم عربستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.02.2022
اشتراک
اعلام تصمیم اخیر دولت عربستان برای تغییر پرچم این کشور واکنش تند شهروندان عربستانی و برخی فعالان شبکه های اجتماعی را به دنبال داشت که ریاض را مجبور به ارائه توضیحاتی برای پایان دادن به شایعات مطرح شده در این خصوص کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از سایت ایندیپندنت عربی، موافقت مجلس شورای عربستان با اکثریت آرا با پیش نویس تغییر پرچم خشم شهروندان این کشور را برانگیخت.
به محض تصویب پیشنویس اصلاحیه پرچم، شعار و سرود ملی عربستان، در محافل سعودی به ویژه شبکه های اجتماعی جنجال گسترده‌ای به پا شد. بطوریکه برخی تغییر پرچم و سرود ملی را رد و برخی دیگر آن را تایید کردند. مخالفان با انتشار توییت‌هایی اظهار داشتند این تصمیم یعنی تغییر در شکل و چه بسا در رنگ پرچم.
سعد بن صلیب العتیبی، ارائه دهنده این پیشنویس و عضو مجلس شورای عربستان در توضیح این امر گفت، تغییر پرچم صحت ندارد و تنها به منظور اصلاح شیوه نامه ای است که حدود ۵۰ سال از صدور آن می‌گذرد و نیز به منظور همسویی با جریان بزرگی است که عربستان طی سال‌های اخیر در بازنگری و توسعه برخی سیستم‌ها و متون قانونگذاری در راستای اهداف و چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان آغاز کرده است.
این توئیت‌ها باعث شد که "نهاد مبارزه با شایعات" عربستان توضیح دهد که اخبار منتشر شده در مورد تغییر شکل و محتوای پرچم عربستان و سرود ملی نادرست است و واقعیت این است که این اصلاحیه، محتوای پرچم را تغییر نخواهد داد بلکه تغییر در شیوه نامه و به منظور به روزرسانی ضوابط و پروتکل‌های استفاده از آن است.
افشاگر عربستانی خبر از آمادگی عربستان برای پادشاهی بن سلمان داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.12.2021
افشاگر عربستانی خبر از آمادگی عربستان برای پادشاهی بن سلمان داد
مجلس شورای عربستان، روز دوشنبه پیش‌نویس اصلاحیه "شیوه نامه پرچم" را که بیش از ۵۰ سال پیش صادر شده بود، پس از بررسی آن توسط کمیته امور امنیتی و نظامی این شورا تصویب کرد.
العتیبی دلیل پیشنهاد خود مبنی بر اصلاح سرود ملی این کشور را به نیاز پادشاهی برای پر کردن "خلأ قانون‌گذاری" ناشی از عدم وجود شیوه نامه‌ای دانست که احکام و مفاد مرتبط با شکل پرچم یا سرود کشور را مشخص کند.
وی در رابطه با شعار عربستان توضیح داد که تعیین مجازات‌های بازدارنده برای افرادی که در استفاده از آن تخطی می‌کنند و ایجاد ضوابط برای پرچم یکی از دلایلی است که وی را بر آن داشته تا درخواست اصلاح را در کنار انجام تغییراتی بر روی پرچم برای تبدیل شدن به پرچم جدید داشته باشد.
در خصوص شکل پرچم جدید عربستان در سال ۲۰۲۲، رسانه های رسمی عربستان تصریح کردند که این اصلاحیه تنها به شیوه نامه هر یک از پرچم‌ها، سرودها و شعارهای ملی محدود خواهد شد.
منابع رسانه‌ای تاکید کردند که شکل یا محتوای پرچم، شعار یا سرود عربستان تحت تاثیر قرار نگرفته است و این پیشنهاد در مرحله بعدی به ملک سلمان ارائه خواهد شد.
عساف ابو ثنین، عضو مجلس شورای عربستان نیز معتقد است افزودن یک پاراگراف به ماده چهارم قانون اساسی (درمورد نشان و سرود ملی) که توضیح دهد علت قرار گرفتن شمشیر در پرچم برای حفظ پرچم ، کشور، ملت و سرزمین و نه تجاوز به دیگران است، امری ضروری به شمار می‌رود.
نسل‌های متوالی به شکل پرچم قدیمی عربستان عادت کرده‌اند که با رنگ سبز مشخص می‌شود و عبارت "لا اله الا الله ، محمد رسول الله" در وسط آن و شمشیر به موازات عبارت در زیر آن قرار دارد. با توجه به مطالب فوق مشخص می‌شود که پرچم جدید عربستان همان پرچم فعلی است و از نظر شکل و محتوا تغییری در آن نخواهد داشت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала