سیاستمدار آذربایجانی: کریدور شمال - جنوب تحرک قابل توجهی به حجم حمل و نقل میان تهران و باکو می بخشد

© Photo / IRNAتوقیق ذوالفقاراف، وزیر امور خا رجه اسبق جمهوری آذربایجان
توقیق ذوالفقاراف، وزیر امور خا رجه اسبق جمهوری آذربایجان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.02.2022
اشتراک
توقیق ذوالفقاراف، وزیر امور خا رجه اسبق جمهوری آذربایجان، طرح کریدور بین المللی حمل و نقل شمال –جنوب را از مهم ترین طرح های اقتصادی تهران و باکو عنوان کرد و گفت که تکمیل این کریدور و در قالب آن ساخت خط ریلی بخش آستارا – رشت تحرک قابل توجهی به رشد حجم حمل و نقل و ترانزیت میان دو کشور خواهد بخشید.
به گزارش اسپوتنیک، ذوالفقاراف روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به علاقه متقابل دولت و مردم ایران و جمهوری آذربایجان برای تقویت روابط فیمابین و نیز پیوندهای تاریخی ، قومی ، دینی و معنوی افزود : بر اثر این عوامل مهم بود که سوء تفاهم پیش آمده مدتی پیش میان دو کشور در ارسرع وقت برطرف شد و دوکشور دوباره در مسیر توسعه پیش می روند .
وی عزم دولت جدید ایران به ریاست آیت الله ابراهیم رئیسی و نیز دولت باکو برای گسترش هر چه بیشتر همکاری های اقتصادی را مورد تاکید قرار داد و گفت که این مهم امکان می دهد تا دو کشور برخی پروژه های در دست اجرا را تکمیل کنند .
اتحادیه اروپا با قطر و آذربایجان درصورت توقف عرضه گاز از روسیه مذاکره می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.01.2022
اتحادیه اروپا با قطر و آذربایجان درصورت توقف عرضه گاز از روسیه مذاکره می کند
ذوالفقاراف طرح کریدور بین المللی حمل و نقل شمال –جنوب را از مهم ترین طرح های اقتصادی میان دو کشور عنوان کرد و گفت که تکمیل این کریدور و در قالب آن ساخت خط ریلی بخش آستارا – رشت تحرک قابل توجهی به رشد حجم حمل و نقل و ترانزیت میان دو کشور خواهد بخشید .
وی همچنین تلاش های جمهوری آذربایجان برای راه اندازی کریدور زنگزور و ادامه کارهای ایجاد زیر ساختهای حمل و نقل لازم در سرزمینهای آزاد شده این کشور را یاد آور شد و گفت : همان طوری که معلوم است ، در زمان شوروی سابق خط ریلی جلفا - جلفا میان ایران و شوروی وجود داشت و در ان زمان مقادیر زیادی محموله ها از این مسیر جابجامی شد .
ذوالفقاراف گفت : راه اندازی کریدور زنگزور و این مسیر ریلی می تواند تحرک قابل توجهی به فعالیت های اقتصادی در منطقه بخشد . جمهوری آذربایجان در حال حاضر کارهای در این زمینه را ادامه می دهد و زیر ساختهای حمل و نقل لازم را ایجاد می کند و اخیرا موضع گیری های مثبت از سوی ارمنستان در این ارتباط نیز مشاهده می شود .
وی افزود : به نظرم فعالیت دو مسیر حمل و نقل ( کریدورهای شمال –جنوب و زنگزور ) چه برای جمهوری آذربایجان و ایران و چه کشورهای واقع در امتداد کریدور شمال –جنوب سود اقتصادی بزرگی خواهد داشت .
زنگزور یک کریدور غربی شرقی محسوب می شود که بخش مرکزی جمهوری آذربایجان را به نخجوان متصل می کند. احیای این کریدور احیای مسیر سنتی اتحاد جماهیر شوروی است؛ در این دوره به دلیل آنکه روابط جمهوری آذربایجان و ارمنستان تنشی وجود نداشت از این مسیر تردد انجام می شد که در واقع یک دالان ریلی به شمار می رود. از مسیر زنگزور، باکو به نخجوان متصل می شد و همینطور بالعکس. در حال حاضر طرفین در تلاش هستند تا با مذاکره این جاده را احیا کنند.
راه اندازی کریدور ارتباطی میان مناطق غربی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان از طریق خاک ارمستان یکی از مفاد توافقنامه سه جانبه ۱۰ نوامبر سال ۲۰۲۰ روسای جمهوری آذربایجان ، روسیه و نخست وزیر ارمنستان در باره پایان جنگ قره باغ می باشد.
وزیر امور خارجه اسبق آذربایجان در باره ابتکار جمهوری اسلامی ایران برای راه اندازی مسیر حمل و نقل خلیج فارس و دریای سیاه گفت : به نظرم خط ریلی رشت- آستارا اگر تکمیل شود ، این یک مسیر بسیار مناسب خواهد بود .
ذوالفقاراف با اشاره به این که کشورش سرمایه گذاری لازم برای تکمیل زیر ساختهای حمل و نقل در داخل کشور را انجام داده و در حال حاضر خطوط مواصلاتی مناسب میان این کشور و گرجستان وجود دارد، گفت : هر چه مسیرهای حمل و نقل زیاد باشد به نفع کشورهای منطقه خواهد بود .
این مقام سابق جمهوری آذربایجان در بخشی از سخنان خود بازسازی سرزمینهای آزاد شده این کشور را یکی از اولویت های فعالیت اقتصادی دولت باکو عنوان کرد و گفت : چشم انداز خوبی برای مشارکت شرکت های ایرانی در این سرزمینها نیز وجود دارد .
ذوالفقاراف علاقمندی جمهوری آذربایجان برای توسعه هر چه بیشتر روابط با جمهوری اسلامی ایران را مورد تاکید قرار داد و گفت : یکی از اولویت های اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیز این است که همکاری کشورهای منطقه در سطح بالاتری باشد و بنا بر این همکاری های در حوزه های مختلف می تواند برای هر دو طرف مفید باشد.
وی افزود : مسوولان سیاسی دو کشور دوست ، سعی دارند سوءتفاهم سال گذشته را از بین ببرند و وجود همکاری در حوزه های مختلف امکان نخواهد داد تا در آینده موارد مشابهی پیش آید.
به گفته ذوالفقاراف ، جای خوشحالی است که دولت جدید ایران در راستای برطرف شدن در اسرع وقت این موارد پیش آمده میان دو کشور ، اقدام و زمینه را برای گسترش همکاری فراهم کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала