توافق هسته‌ای با ایران و ثبات در منطقه

CC0 / Pixabay / قطر
 قطر - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.02.2022
اشتراک
بن عبدالرحمن: از کانال‌های باز با آمریکا و ایران برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها به یکدیگر استفاده خواهیم کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امورخارجه قطر اظهار داشت که رسیدن به توافق هسته‌ای برای ما حائز اهمیت است، چرا که این مسأله عاملی برای ثبات در منطقه است.
بن عبدالرحمن، وزیر امورخارجه قطر افزود: "تلاش می کنیم طرف ایرانی را ترغیب کنیم تا در قبال کشورهای منطقه دست به اقدامات مثبت بزند. در رابطه با موضوع انرژی، این مسأله به صورت کوتاه مدت حل وفصل نخواهد شد و نیازمند یک اقدام جمعی است. قطر در مذاکرات میان رهبران این کشور و آمریکا، دیدگاه خود را در خصوص بحران انرژی به اطلاع بایدن رسانده است".
در چه شرایطی دارایی های بلوکه شده ایران در کره جنوبی آزاد می شود؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.01.2022
گزارش و تحلیل
در چه شرایطی دارایی های بلوکه شده ایران در کره جنوبی آزاد می شود؟
بن عبدالرحمن در تشریح دیدار شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر این کشور با جو بایدن رییس جمهور ایالات متحده در واشنگتن به شبکه الجزیره گفت: "موضوعات مختلف از جمله "مذاکرات هسته‌ای با ایران" در این دیدار مورد بحث و بررسی قرار گرفت. قرار گرفتن قطر به عنوان یک متحد اصلی آمریکا خارج از ناتو بیانگر قدرت روابط دوحه و واشنگتن است و می تواند فرصت شراکت را فراهم کند".
گفتنی است، بایدن روز 31 ژانویه با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در کاخ سفید دیدار کرد و گفت که دوحه به عنوان متحد بزرگ و اصلی غیرناتوی واشنگتن خواهد بود.
کریس مورفی سناتور دموکرات آمریکایی بدون اشاره به خروج یک جانبه واشنگتن از توافق برجام گفت " امیدوارم که به کمک قطر بتوانیم همه طرف‌ها را به توافق هسته‌ای برگردانیم".
دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها از ۶ دی ماه ۱۴۰۰ آغاز شد و پس از نزدیک به ۳۰ روز رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک وارد یک دوره تنفس کوتاه تصمیم‌گیری سیاسی شده است که بعد از چند روز ادامه خواهد یافت. اکنون گفت‌وگوها وارد مرحله ای شده است که آمریکا باید درخصوص پذیرش خواسته‌های برحق ایران تصمیم گیری کند.
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.01.2022
بایدن: آمریکا به زودی نیروهای مسلح خود را به اروپا اعزام می کند
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.
از ماه آوریل سال 2021، مذاکراتی در وین بین ایران و اعضای گروه "پنج" (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) در مورد احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران در جریان است.
طرفین در مورد لغو تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، انجام تعهدات خود در حوزه هسته ای و بازگشت ایالات متحده به برجام بحث می کنند. نمایندگان کشورهای طرف قرارداد نیز بدون مشارکت ایران رایزنی های جداگانه ای با فرستادگان آمریکایی انجام می دهند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала