آیا ایران به ساخت کلاهک هسته‌ای نزدیک شده است؟

© AP Photo / J. Scott Applewhiteوزارت خارجه آمریکا: توافق ایران و چین را به دقت زیر نظر داریم
وزارت خارجه آمریکا: توافق ایران و چین را به دقت زیر نظر داریم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.02.2022
اشتراک
وزارت امور خارجه آمریکا: ایران می تواند در عرض چند هفته به پیشرفت در غنی سازی اورانیوم دست یابد.
به گزارش اسپوتنیک، یک مقام عالیرتبه وزارت خارجه ایالات متحده روز 31 ژانویه اعلام کرد که ایران می تواند در عرض چند هفته به پیشرفت در غنی سازی اورانیوم دست یابد که برای ساخت کلاهک هسته‌ای کافی خواهد بود.
این مقام آمریکایی در جریان یک کنفرانس تلفنی ویژه گفت:" به عقیده من، عادلانه خواهد بود اگر وقتی در باره توانایی ایران در تولید مقدار کافی مواد ضروری برای ساخت کلاهک هسته ای صحبت می شود، گفته شود که زمان دستیابی به آن برای ایران فقط چند هفته است و نه چند ماه".
گفتنی است، در ماه مه 2019، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود در این توافق نامه و کنار گذاشتن محدودیت در تحقیقات هسته ای، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم را اعلام کرد.
در عین حال، توافق هسته ای فقط شامل استفاده از سانتریفیوژهای نسل اولIR-1 و غنی سازی اورانیوم در سطح 3.67٪ می شد. در تاسیسات هسته ای در فردو و نطنز، در حال حاضر 492 دستگاهIR-2M نصب شده است که از قبل گازرسانی شده و 492 سانتریفیوژ دیگر از این نسل در حال نصب است. دو آبشار کامل سانتریفیوژIR-4 نصب شده و زیرساخت ها برای دو آبشار سانتریفیوژIR-6 در فردو در حال نهایی شدن است.
روسیه به هرگونه قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس رای مخالف خواهد داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.12.2021
واکنش روسیه به گزارش آژانس انرژی اتمی درباره غنی سازی اورانیوم در فردو

در پایان سال 2020، قانون "اقدام استراتژیک برای لغو تحریم ها" در ایران به اجرا درآمد که به معنای تشدید فعالیت های هسته ای برای دستیابی به رفع تحریم ها علیه کشور بود: تولید اورانیوم غنی شده بالای 20٪ )، استفاده از سانتریفیوژهای قدرتمندتر (هزار سانتریفیوژ IR-2M و حداقل 174 سانتریفیوژIR-6 ) و قطع دسترسی های تکمیلی آژانس انرژی هسته ای در صورتی که تهران نتواند آزادانه نفت را معامله کند و معاملات مالی انجام دهد.
در ژانویه 2021، دانشمندان هسته ای ایران غنی سازی اورانیوم را به 20 درصد رساندند. در 23 فوریه 2021، ایران دسترسی های بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای را محدود کرد. تهران سه ماه به آمریکا فرصت داد تا تحریم ها را لغو نماید تا دسترسی بازرسان آژانس انرژی هسته ای به برخی از تأسیسات هسته ای مجددا برقرار شود.
قطعنامه 2231 ، تصویب شده در سال 2015 ، شامل مکانیزمی برای تجدید خودکار تحریم های سازمان ملل علیه ایران در صورت عدم انجام تعهدات این کشور طبق برجام است. این مکانیسم از سال 2015 به مدت 10 سال اعتبار دارد. این قطعنامه پیش بینی می کند که اگر در این دوره هرگونه تخلف جدی از طرف ایران صورت بگیرد، کشور تنها در صورت تصویب قطعنامه مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل قادر به جلوگیری از تمدید تحریم ها خواهد بود. اگر حداقل یکی از اعضای دائم شورای امنیت با تصویب چنین قطعنامه ای مخالفت کند، تحریم ها به طور خودکار ظرف 30 روز تمدید می شود.
سفینه فضایی آمریکا با توانایی حمل شش کلاهک سلاح هسته‌ای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.05.2021
سفینه فضایی آمریکا با توانایی حمل شش کلاهک سلاح هسته‌ای
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.
از ماه آوریل سال 2021، مذاکراتی در وین بین ایران و اعضای گروه "پنج" (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) در مورد احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران در جریان است.
طرفین در مورد لغو تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، انجام تعهدات خود در حوزه هسته ای و بازگشت ایالات متحده به برجام بحث می کنند. نمایندگان کشورهای طرف قرارداد نیز بدون مشارکت ایران رایزنی های جداگانه ای با فرستادگان آمریکایی انجام می دهند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала