رویدادهای علمی که در سال ۲۰۲۲ جهان را شوکه می کند

© REUTERS / KCNA رویدادهای علمی که در سال ۲۰۲۲ جهان را شوکه می کند
 رویدادهای علمی که در سال ۲۰۲۲ جهان را شوکه می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.01.2022
اشتراک
در ماه های آینده، جهان با جالب ترین دستاوردها و اکتشافات علمی به هیجان خواهد آمد.
اسپوتنیک به نقل از روزنامه اینترنتی ساسا پست مصر در باره هشت حادثه مهم علمی سال جاری چنین می نویسد: ۱. کووید-۱۹ و یک واکسن موثر در برابر همه انواع جهش های جهان در حال ورود به سومین سال همه گیری کووید-۱۹ است و هیچ نشانه ای از پایان نزدیک آن دیده نمی شود. انواع جدیدی از ویروس کرونا در حال ظهور هستند، از جمله سویه "اومیکرون" که به سرعت در حال گسترش است.
اما خبرهای خوبی نیز هست. در حال حاضر، چند گروه تحقیقاتی در سراسر جهان در حال کار بر روی یک واکسن جهانی واحد علیه کووید-۱۹ هستند. بنابراین، به عنوان مثال، در ایالات متحده، دانشمندان مؤسسه تحقیقاتی ارتش والتر رید در حال توسعه واکسن مؤثری علیه همه گونه‌ های کووید-۱۹ و حتی علیه اومیکرون هستند. این امر این امیدواری را ایجاد می کند که بشریت به زودی از شر ویروس کرونا خلاص شود.
امارات استفاده از واکسن روسی اسپوتنیک لایت را تأیید کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.01.2022
ویروس شناسان برجسته جهان: واکسن اسپوتنیک اومیکرون را شکست می‌دهد
۲. استفاده از اولین واکسن مالاریا در افریقای استوایی یک واکسن مالاریا به نام "RTS" به در طول سی سال در حال توسعه بوده و سرانجام در اکتبر ۲۰۲۱ از سازمان بهداشت جهانی (WHO) تاییدیه دریافت کرد. مالاریا سالانه بیش از ۲۶۰ هزار کودک آفریقایی زیر پنج سال را می کشد. در سال ۲۰۲۲، کشورهای آفریقایی می توانند برای اولین بار از واکسن علیه این بیماری استفاده کنند.
۳. بازگشت به ماه در سال ۲۰۲۲، ناوگان کاملی از کشتی های فضایی از آژانس های فضایی و شرکت های خصوصی باید راهی ماه شوند. ناسا فضاپیمای آرتمیس I را برای اولین پرواز مداری خود به فضا پرتاب خواهد کرد. هدف از پرتاب - آزمایش برنامه بازگشت فضانوردان به ماه است. مدارگرد دیگری به نام "CAPSTONE" آزمایش های لازم را به عنوان بخشی از برنامه برای ایجاد ایستگاه دور ماه سرنشین دار "Gateway" انجام خواهد داد. امسال، سومین ماموریت هند در ماه، Chandrayaan-۳، با یک ماه نورد باید روی سطح ماه فرود نرم (بدون آسیب رساندن به فضاپیما) انجام دهد. ژاپن همچنین اولین فرود نرم خود را بر روی ماه طی ماموریت SLIM انجام خواهد داد.
دانشمندان چینی ماه مصنوعی می‌ سازند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.01.2022
دانشمندان چینی "ماه مصنوعی" می‌ سازند
روسیه فرودگر لونا-۲۵ را به فضا پرتاب خواهد کرد. پرتاب مدارگرد قمری Pathfinder آغازگر برنامه ماه کره جنوبی خواهد بود. iSpace مستقر در توکیو قصد دارد یک فرودگر خصوصی به نام Hakuto-R را که حامل کاوشگر راشد اماراتی روی ماه است، پرتاب کند. در صورت موفقیت آمیز بودن این ماموریت، امارات متحده عربی چهارمین کشوری خواهد بود که فضاپیمای خود را روی ماه فرود می آورد و اولین کشور فضایی از جهان عرب خواهد بود.
۴. ماموریت فضایی به مریخ برای جستجوی نشانه هایی از زندگی گذشته شاید چشمگیرترین رویدادی که جهان در سال ۲۰۲۲ شاهد آن خواهد بود، اجرای پروژه مشترک آژانس فضایی اروپا (ESA) و سازمان فضایی فدرال روسیه - روسکاسموس ExoMars باشد. قرار است در سپتامبر ۲۰۲۲ فرود بر روی مریخ انجام شود تا مریخ نورد روزالیند فرانکلین نشانه هایی از زندگی گذشته در مریخ را جستجو کند. ماموریت اگزومارس قرار بود در ژوئیه ۲۰۲۰ به فضا پرتاب شود، اما به دلیل مشکلات چتر نجات، این پرتاب به ناچار به تعویق افتاد.
چین به برتری کوانتومی جهانی دست یافت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.12.2020
چین به برتری کوانتومی جهانی دست یافت
۵. چین از ساخت سریع ترین کامپیوتر کوانتومی جهان خبر داد؛ انتظار می رود چین سریع ترین و قوی ترین کامپیوتر کوانتومی جهان را در سال ۲۰۲۲ رونمایی کند. در کنفرانس بین المللی ابرکامپیوتر (ISC) که در نوامبر ۲۰۲۱ برگزار شد، گزارش شد که چین اولین ابررایانه ای را ساخته است که قادر به انجام بیش از ۱ کوئینتیلیون عملیات در ثانیه است. به دلایلی نامعلوم، این دستگاه هنوز به صورت رسمی معرفی نشده است. گزارش شده است که دو ابر رایانه جدید چینی در سال جاری ظاهر می شوند: "OceanLight" از شرکت کامپیوتری Sunway و "Tianhe-3" از مرکز ملی ابر رایانه در تیانجین.
۶. سرن پس از یک وقفه طولانی به کار باز می گردددر ژوئن ۲۰۲۲، پس از یک وقفه طولانی برای بازرسی فنی، برخورد دهنده بزرگ هادرون- ال‌اچ‌سی (LHC) که در حال حاضر قوی ترین شتاب دهنده ذرات در جهان است، به کار باز می گردد. سازمان اروپایی تحقیقات هسته ای (سرن) که در نزدیکی ژنو قرار دارد، اعلام کرد که آن شتاب دهنده به روز شده و با اجزای جدید تکمیل شده است. این امر به دانشمندان اجازه می دهد تا داده های بیشتری را جمع آوری کنند - نتایج ۴۰ میلیون برخورد پروتون که در هر ثانیه اتفاق می افتد.
عکسی از کهکشان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.01.2022
میلیونها سیاه‌چاله در گیتی + عکس
برخورد دهنده بزرگ هادرونی برای شتاب دادن ذرات به سرعت نزدیک به نور به کار گرفته می شود. برخوردهای پرانرژی شرایطی را که برای بخشی از ثانیه پس از مه بانگ – انفجار بزرگ وجود داشت دوباره ایجاد می کند و همچنین ذراتی را آشکار می کند که قبلاً هرگز مشاهده نشده اند. از طریق این برخوردها، فیزیکدانان امیدوارند به برخی از سؤالات در مورد جهان و منشأ آن پاسخ دهند.
۷. گوش دادن به سیاه چاله هاپس از اینکه آشکارسازهای امواج گرانشی سیگنال حاصل از برخورد سیاه چاله‌ های عظیم را که رکوردشکن بودند، دریافت کردند، دانشمندان تصمیم گرفتند بیشتر پیش بروند. آنها قصد دارند "فون" امواج گرانشی با فرکانس پایین را که در اثر ادغام چند جفت از سیاه چاله های کلان جرم ایجاد می شود، تشخیص دهند. جرم این سیاه چاله ها میلیاردها بار بیشتر از جرم خورشید است. این پروژه بلندپروازانه برای دسامبر ۲۰۲۲ در نظر گرفته شده است. در آماده سازی برای کار بر روی آن، چهار آشکارساز امواج گرانشی مدرنیزه شدند - یکی در ژاپن، یکی در ایتالیا و دو آشکارساز در ایالات متحده است.
۸. ردیابی انتشار مِتان از فضادر اجلاس آب و هوا در گلاسکو، رهبران جهان توافق کردند که تا سال ۲۰۳۰ انتشار گاز متان را ۳۰ درصد کاهش دهند. برای پیگیری این فرآیند، نسل جدیدی از ماهواره ها در سال ۲۰۲۲ به مدار زمین پرتاب خواهند شد. پرتاب یکی از آنها "MethaneSAT" برای اکتبر ۲۰۲۲ برنامه ریزی شده است. انتظار می رود که آن ماهواره انتشار گاز متان حاصل از کشت برنج و نشت خط لوله را ثبت و مانیتورینگ کند. دو ماهواره دیگر به ماموریت آب و هوایی MethaneSAT خواهند پیوست. آنها نه تنها انتشار متان، بلکه دی اکسید کربن را نیز ثبت و رصد خواهند کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала