گزارش و تحلیل

کلاه گشاد آمریکایی

© Sputnik / Maksim Blinov /  مراجعه به بانک تصاویر کلاه گشاد آمریکایی
کلاه گشاد آمریکایی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.01.2022
اشتراک
تاریخ نشان داده پس از اینکه آمریکایی ها کلاه مد نظر خود را بر سر ملتی گذاشتند آنها را میان زمین و آسمان ول می کنند تا هر چه شدید تر به زمین بخورند.
اسپوتنیک - اتحاد جماهیر شوروی سابق از اتحاد 15 جمهوری تشکیل می شد و علیرغم اینکه در برهه هایی مردم این کشور با مشکلات اقتصادی بد مواجه بودند اما نسبتا شرایط زندگی مساوی و آبرومند و امنیت و عزت برای همه فراهم بود.
در برهه هایی آمریکایی ها با استفاده از جنگ رسانه ای خود بخش هایی از مردمان شوروی سابق را متقاعد کردند که اگر جدا شوند مورد حمایت غرب قرار خواهند گرفت و وقتی که در آغوش غرب قرار بگیرند شرایط زندگی آنها ایده آل و با رفاه خواهد بود مثل جمهوری های استونی، لیتوانی، لتونی، گرجستان، اکراین و....
برخی دیگر را نیز قانع کردند که درآمد جمهوری آنها بسیار بالا است و دیگر جمهوری های اتحاد جماهیر شوروی باری هستند بر دوش آنها و اگر درآمد جمهوری ای که آنها به آن وابسته هستند میان خودشان سرشکن شود نهایتا اوضاع آنها بسیار بهتر خواهد شد مثل جمهوری های روسیه، قزاقستان، آذربایجان و...
می توان گفت همین جنگ رسانه ای که غربی ها به رهبری آمریکا راه اندازی کردند موجب آن شد که اهالی لتونی اولین شورشی های مخالف بقا در اتحاد جماهیر شوروی باشند و علیرغم اینکه گورباچوف آن زمان تلاش زیادی کرد تا آنها را قانع کند جدایی شان از شوروی به نفعشان نیست ولی بر جدایی پافشاری کنند.
البته اصلی ترین دلیل گورباچوف برای مخالفت با جدایی لتونی این بود که وی بیم آن را داشت که دیگر جمهوری های اتحاد جماهیر شوروی به تبعیت از لیتونی و تحت تاثیر القاءات غربی به دنبال جدایی از اتحاد جماهیر شوروی باشند و در واقع همین هم شد.
پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی برخی جمهوری ها دست مافیاهای بزرگ افتادند و آمریکایی ها به دنبال فروپاشیدن بقیه جمهوری ها مانند روسیه بودند، چون جمهوری های بزرگی مانند روسیه را خطر بزرگی برای خود می دانستند و برنامه آنها تجزیه روسیه و دیگر جمهوری های بزرگ به کشورهای بسیار کوچک و ضعیف بود تا نتوانند روزی در مقابل آمریکایی ها قد علم کنند.
و جالب اینکه همه گروه های تروریستی و مافیاهای فساد به نوعی با آمریکا و غرب مرتبط بودند و توسط آنها هدایت می شدند.
پوتین در گفتگو با مکرون نگرانی های اصلی روسیه را نام برد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.01.2022
پوتین در گفتگو با مکرون نگرانی های اصلی روسیه را نام برد
می توان گفت اگر آقای پوتین در روسیه به قدرت نرسیده بود و این تروریست ها و مافیاها را قلع و قمع نمی کرد قطعا امروزه روسیه هم به چندین کشور کوچکتر تجزیه شده بود.
همه اینها به کنار برخی از این جمهوری ها که در زمان اتحاد جماهیر شوروی در امنیت کامل به سر می بردند وارد جنگ های خونین زیادی فیما بین هم شدند که تا به حال پایان نیافته و حتی در مواردی بر علیه همدیگر توطئه می چینند و تلاش می کنند که حکومت های همسایه را سرنگون کنند و یا اینکه به گروه های مخالف همسایه خود پناه می دهند.
شاید ماجرای اختلافات آذربایجان و ارمنستان برای ما ایرانی ها بسیار آشنا باشد اما حتی در جاهای دیگر این جمهوری ها هم مشاهده می کنیم که اختلافات بی پایان ادامه دارد مانند مثلا جریان های اخیر که در قزاقستان رخ داد و هنوز معلوم نیست که 20 هزار تروریستی که رئیس جمهوری قزاقستان درباره شان صحبت می کرد از کجا به این کشور آمده بودند، اما آنچه مسلم است این می باشد که آنها از کشورهای همجوار وارد این کشور شده اند.
اگر به جمهوری های استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی سابق نگاهی گذرا بیاندازیم می بینیم که برخی در فقر و فلاکت غلط می زنند و در بدترین شرایط تاریخ خود قرار دارند مانند همان لتونی که مردم اش تصور می کردند پس از جدایی از شوروی درب های بهشت اروپا و غرب به روی آنها باز خواهد شد ولی امروزه فقیرترین کشور اروپا به حساب می آیند ویا اوکراین که علیرغم منابع انسانی و زیرزمینی بزرگ دومین فقیرترین اقتصاد اروپا به شمار می آید و یا دیگر جمهوری های جدا شده چه در شرق اروپا و یا آسیای میانه.
و برخی دیگر که امکانات اقتصادی بزرگی برای بقا دارند مانند قزاقستان و یا آذربایجان با تهدید های بالقوه امنیتی و تروریستی مواجه هستند، فقط روسیه است که توانسته خود را جمع و جور کند.
در حالی که زمان مبارزه برای جدایی از اتحاد جماهیر شوروی آمریکایی ها و غربی ها از هیچ حمایتی از شورشی ها دریغ نمی کردند ولی بلافاصله پس از جدایی به بهانه های مختلف حمایت های خود را از این کشورها قطع کردند تا اینها در شرایط بد اقتصادی غلط بزنند.
لاوروف : روسیه به دنبال رویارویی با آمریکا نیست، ولی تحرکات آمریکا را بی پاسخ نمی گذارد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.01.2022
لاوروف: آمریکا و غرب به صورت هیستریک موضوع تهدید روسیه علیه اوکراین را توسعه می دهند
حتی امروزه اگر به برخی این کشورها مراجعه کنید مشاهده می کنید که برخی قدیمی ها هنوز پاسپورت های اتحاد جماهیر شوروی را نگه داشته اند و امیدوار هستند روزی آن اتحاد برگردد و آنها پاسپورت های خود را رو کنند.
یا اینکه مثلا مشاهده می کنیم که مردمان بسیاری از همین جمهوری ها هنوز تمایل دارند با روسیه متحد شوند و اگر امروزه یک رفراندوم مانند رفراندوم شبه جزیره کریمه در این جمهوری ها برگزار شود احتمال دارد بسیاری از مردمان این جمهوری ها رای به اتحاد با روسیه را بدهند.
در برخی از این جمهوری ها ماجرای تمایل به اتحاد مجدد با روسیه بسیار زیاد است و در برخی از آنها کمتر.
تمایل به بازگشت اتحاد و یا حد اقل ایجاد ائتلاف همکاری اقتصادی و سیاسی با روسیه هم به این دلیل می باشد که مردمان این کشورها تازه متوجه شده اند چه کلاهی سرشان رفته.
با توجه به اینکه این جریان در برخی جاها مانند اوکراین که حدود یک سوم جمعیت اش اصالتا روس تبار می باشند بیشتر است به نظر می رسد آمریکایی ها به دنبال آن می باشند که به هر ترتیبی شده جنگی میان اوکراین و روسیه راه بیاندازند تا بلکه خون موجب قطع شدن این رابطه احساسی فیما بین مردم اوکراین و روسیه گردد وکلاه گشاد تری بر سر مردم اوکراین بگذارند.
تاریخ نشان داده حمایت آمریکا وغرب از هر کشوری فقط تا زمانی است که خواسته های آنها محقق گردد و پس از اینکه آمریکایی ها کلاه مد نظر خود را بر سر ملتی گذاشتند آنها را میان زمین و آسمان ول می کنند تا هر چه شدید تر می شود زمین بخورند، چون آمریکایی ها از دیدن زمین خوردن ملت ها لذت می برند و نه از بلند شدن آنها.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала